خبرهای داغ:

شنا در استخرهای ذخیره آب کشاورزی خطرناک و اکیداً ممنوع است

تبریز- معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند گفت: شنا در استخرهای ذخیره آب کشاورزی خطرناک و اکیداً ممنوع است.
کد خبر: ۹۶۰۴۲۸۴
|
۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، اسماعیل الهیاری در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اهمیت ساخت استخرهای ذخیره آب کشاورزی گفت: کشاورزان برای جلوگیری از وقوع حوادث دردناک در استخرهای آب مزارع و باغات، اقدامات لازم را برای ایمن سازی آنها انجام دهند.

وی اظهار کرد: از گذشته‌های دور تاکنون استخرهای ذخیره آب کشاورزی در نقاط مختلف استان و شهرستان ساخته شده و همواره در برخی سال‌ها شاهد حوادثی از قبیل غرق شدن افراد در این استخرها بوده‌ایم، ولی این مسئله به آن معنا نیست که ما نظارتی بر این حوزه نداشته‌ایم بلکه به منظور حفظ جان انسان‌ها و همچنین توجه ویژه به محیط زیست و برای جلوگیری از غرق شدن برخی حیوانات که برای نوشیدن آب به سمت این استخرها می‌آیند، یک طرح حفاظتی را ارائه داده‌ایم.

وی در ادامه گفت: مالکان استخرهای ذخیره آب کشاورزی، ملزم به رعایت کلیه موارد ایمنی شامل نصب هشدار شنا ممنوع قابل مشاهده با ابعاد 40 در40 در چهار طرف استخر، فنس کشی و حصارکشی مناسب با ارتفاع حداقل یک و هشت متر دور تا دور استخر، استحکام قسمت پایین فنس‌ها و استفاده از فنس مناسب در درب ورودی استخرها، تهیه نردبان قابل دسترس و استاندارد و نردبان های شناور در چهار طرف استخر، تعبیه تیوب های بادی و طناب‌های شناور در طول و عرض استخر، جلوگیری از حضور کودکان در اطراف استخر، ممنوعیت اکید شنا در استخرهای کشاورزی بوده و مسئولیت قضایی و حقوقی هر گونه تعلل در رعایت اصول فنی و بروز حوادث احتمالی بر عهده مالک استخر است و با متخلفین طبق قوانین برخورد خواهد شد.

الهیاری به ساخت برخی استخرهای ذخیره آب کشاورزی غیرمجاز در شهرستان اشاره کرد و افزود: بعضی افراد در برخی از نقاط شهرستان بدون رعایت هیچ گونه استانداردی اقدام به ساخت استخر ذخیره آب کشاورزی می‌کنند که در چنین وضعی، مالکان استخرها در صورت غرق شدن افراد، مقصر محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه در خصوص رعایت استانداردهای حفاظتی استخرهای بتنی و ژئوممبران هیچ تفاوتی وجود ندارد گفت: هر استخر کشاورزی دارای بیش از یک و نیم متر عمق، باید این قانون را رعایت کند و در تمام استخرها، رعایت مسائل حفاظتی توسط مالکان استخر الزامی است.

الهیاری گفت: نکته تاسف بار اینجاست که حتی یک طناب هم برای خارج شدن افرادی که در این مخمصه گرفتار می‌شوند تعبیه نمی‌شود؛ علاوه بر انسان‌ها، حیوانات زیادی که برای خوردن آب کنار این استخرها می‌روند، هم غرق می‌شوند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار