امام جمعه ماهدشت:

مهمترین دغدغه جامعه دینی، استقرار سبک زندگی متناسب با آموزه‌های دین است/صحرای عرفات محل شناختن و یافتن امام زمان (عج) است/مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح در انتخابات پیش رو نقشه های دشمن را برهم می‌زند

حجت السلام والمسلمین رادمرد امام جمعه ماهدشت خطبه‌ای مبنی بر تقوا، عید قربان، انتخابات، آموزه‌های دینی، بیان کرد.
کد خبر: ۹۶۰۶۱۵۱
|
۲۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از البرز، متن خطبه حجت السلام والمسلمین رادمرد امام جمعه ماهدشت، مبنی بر آموزه‌های دینی، عید قربان، تقوا و انتخابات، به شرح زیر است:
مهمترین دغدغه جامعه دینی، استقرار سبک زندگی متناسب با آموزه‌های دین است/صحرای عرفات محل شناختن و یافتن امام زمان (عج) است/مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح در انتخابات پیش رو نقش‌های دشمن را برهم می‌زند
یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های جامعه دینی، استقرار سبک زندگی متناسب با آموزه‌های دین است، سبکی که سعادت دنیوی و اخروی فرد و جامعه را تضمین نماید.

یکی از روایات شاخص در حوزه سبک زندگی این روایت مشهور امام باقر (ع) است: «اَلْکَمَالُ کُلُّ اَلْکَمَالِ اَلتَّفَقُّهُ فِی اَلدِّینِ وَ اَلصَّبْرُ عَلَى اَلنَّائِبَةِ وَ تَقْدِیرُ اَلْمَعِیشَةِ» (تحف العقول، ص ۲۹۲).

حضرت در این سخن گوهربار می‌فرماید: بالندگی کامل و کمال جامع و حقیقی در سه محور است: فهم صحیح و عمیق از دین؛ پایداری و استقامت در سختی‌ها و مشکلات؛ برنامه‌ریزی در امر معیشت و اقتصاد.

به نظر می‌رسد در این سه مورد، محور اصلی و پایه‌ای، همان محور نخست است و دو محور دیگر بازگشت به آن می‌نمایند.

فهم صحیح دین یعنی شناخت گسترده و عمیق از آموزه‌های وحیانی.

لزوم گستردگی و عمقی‌بودن فهم دین به آن جهت است که دین فراگیر است و تمام شؤون چهارگانه زندگی بشری (فردی، اجتماعی، دنیایی و آخرتی) را فرا می‌گیرد و باید روابط چهارگانه انسان را (رابطه انسان با خود، خدا، جامعه و عالم هستی) تنظیم نماید. فهم آموزه‌های وحی در ابعاد فردی، اجتماعی، خانوادگی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و... علاوه بر سعه و عُمق، باید کاربردی و عملی نیز باشد (لَا مَعْرِفَةً إِلَّا بِعَمَلٍ (الکافی، ج ۱، ص ۴۴)).

التَّفَقُّهُ فِی اَلدِّینِ حقیقت تفقه، فهم ولایت و شناخت ولیّ است؛ همچنان که طبق روایات، مقصود از تفقه در دین در آیه شریفه «لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ» (توبه: ۱۲۲)، معرفت امام است.

وقتی به محضر امام صادق (ع) عرض شد: «اگر امامی از دنیا رفت، مردم چه باید بکنند»؟ فرمود: «پس آیه نَفْر برای چیست؟ چرا به آن توجه ندارید؟» قَالَ أَیْنَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ...؟ (الکافی، ج۱، ص۳۷۸)).

امیرالمؤمنین (ع) نیز در تعریف جاهلیت، عدم تفقه را نشانه مهم آنها دانسته‌اند (وَ لَا تَکُونُوا کَجُفَاةِ الْجَاهِلِیَّةِ لَا فِی الدِّینِ یَتَفَقَّهُون (نهج‌البلاغه، خطبه ۱۶۶) جاهلیتی که به تصریح پیامبر خدا (ص)، شاخص اصلی آن عدم معرفت امام است: «مَنْ مَاتَ وَ لَمْ یَعْرِفْ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّةً» (کمال الدین، ج ۲، ص ۴۰۹).

چون محور تفقه در دین، شناخت امام است پس باید «بمُوالاتکم تُقبَلُ الطّاعةُ المُفترَضةُ» (زیارت جامعه) نیز برقرار باشد و باید نماز و روزه و زکات و حج و دیگر عبادات به ولایت ولیّ بینجامد؛ لذا در پایان حدیث مشهور «بُنِیَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسَةِ أَشْیَاءَ عَلَى الصَّلَاةِ وَ الزَّکَاةِ وَ الْحَجِّ وَ الصَّوْمِ وَ الْوَلَایَة» می‌فرمایند: «وَ الْوَالِی هُوَ الدَّلِیلُ عَلَیْهِنَّ» (الکافی، ج ۲، ص ۱۸).

عبودیت حقیقی ما به این است که مودّت و نصرت و آمادگی ما برای ولیّ آماده شود؛ بنابراین اولین نکته شناخت امام است، ثانیا آماده شدن برای نصرت امام که در دوران غیبت امام عصر علیه السلام، انقلاب اسلامی ایران ناصر امام است و نصرت می‌کند او را پس هرکسی کمک به انقلاب اسلامی بکند، او هم امام زمان عج را نصرت می‌کند.

رساله‌ای از حضرت امام محمد باقر علیه‌السلام در برخی منابع حدیثی ذکر شده و حضرت نامه‌ای به سعدالخیر نوشته که معروف به رساله سعدیه است. امام باقر علیه السلام مواعظ و نصایح مهمی درباره تقوا و نکات اخلاقی دیگری را یادآوری کردند. بسم الله الرحمن الرحیم، امّا بعد فانّی اوصیک بتَقوی الله فانّ فی‌ها السَّلامةُ مِن التَلف و الغنیمةُ فی المُنقَلَب. تقوا موجب می‌شود انسان از تلف و نابودی سالم بماند انّ اللهَ تعالی یَقی بالتقوی عن العبدِ ما عَزَب عنه عقلُه و یُجَلّی بالتقوی عنه عِماهُ و جهلَه خدای متعال بوسیلۀ تقوا عبد را از سختی‌ها و بلا‌ها و آفاتی که با عقلِ خود نمی‌توانست از آن آفات دور گردد، نگه می‌دارد.

بالتقوی نَجی نوحٌ و مَن معه فی السفینة و صالحٌ و مَن معه مِن الصاعقة و بالتقوی فازَ الصابرون، این نوع نامه نگاری‌ها برای تربیت نیرو بود تا هدف اصلی اهل بیت علیهم السلام شکل بگیرد یعنی جامعه اسلامی شکل بگیرد که البته ایجاد جامعه‌ی اسلامی بدون ایجاد حاکمیّت اسلامی امکان‌پذیر نیست؛ پس دنبال حاکمیّت اسلامی بودند.

یک بُعد مهمّ امامت این است؛ امامت یعنی ریاست دین و دنیا، ریاست مادّه و معنا؛ که مادّه‌اش عبارت است از همین سیاست و اداره‌ی کشور و اداره‌ی حکومت و همه‌ی ائمّه بدون استثنا دنبال این بوده‌اند؛ منتها با شیوه‌های مختلف، در فصول مختلف، با روش‌ها و اهداف کوتاه‌مدّت مختلف؛ امّا هدف بلند مدّت یکی بود.

یک شاهد مثال برای این مطلب، «زُراره» به امام صادق علیه السلام، نامه‌ای می‌نویسد و می‌گوید که یک نفر از دوستان ما از مردم، یعنی از شیعه، اینجا دچار گرفتاریِ قرض شده و حکومت می‌خواهد این را دستگیر کند، به خاطر مدیون شدنش (إِنَّ رَجُلًا مِنْ أَصْحَابِنَا کَانَ مُخْتَفِیاً مِنْ غُرَّامِهِ فَإِنْ کَانَ هَذَا الْأَمْرُ قَرِیباً صَبَرَ حَتَّى یَخْرُجَ مَعَ الْقَائِمِ وَ إِنْ کَانَ فِیهِ تَأْخِیرٌ صَالَحَ غُرَّامَهُ (رجال الکشی، ص ۱۵۸)). زراره چرا احتمال می‌دهد که ظرف یکی دو سال بشود این کار اتّفاق بیفتد؟ چون بنا بوده حضرت قیام کند بخاطر همین می‌گوید: در همین یکی دو سال بنا است اتّفاق بیفتد، بگوییم این فرد باشد تا وقتی که این اتّفاق بیفتد و شما‌ها بیایید سر کار و قضیّه خلاص بشود؛ امّا اگر قرار نیست، بنا نیست این امر یکی دو ساله انجام بگیرد، رفقا جمع شوند، پول جمع کنیم و قرض این بیچاره را بدهیم که بیاید سر خانه و زندگی.

این یک شاهد برای اینکه اینطور نبوده که اهل بیت علیهم السلام دنبال تشکیل حکومت اسلامی نبودند، عرض شد هدف عمده ایشان ایجاد جامعه‌ی اسلامی بود؛ که ایجاد جامعه‌ی اسلامی بدون ایجاد حاکمیّت اسلامی امکان‌پذیر نیست، الان با ایجاد حاکمیت اسلام در انقلاب اسلامی که رخ داده ما را به سمت تشکیل جامعه اسلامی سوق می‌دهد تا آن منجر به زمینه سازی ظهور حضرت حجت صلوات الله علیه شود؛ بنابراین هرکسی به این انقلاب کمک کند مستقیما به امام زمان علیه السلام کمک و نصرت رسانده است این نکات برگرفته از آیات و روایات ماست و در این خللی وجود ندارد؛ لذا اگر کسی ولی فقیه را مدد برساند، امام زمان علیه السلام را مدد رسانده، لذا اولویت‌ها و گفتار ولی فقیه، برای ما باید اولویت زندگی مان باشد در همه عرصه‌ها، رهبر انقلاب اسلامی در مراسم سی و پنجمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) در بخشی از سخنانشان با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری پیش رو ذیل سه عنوان: مشارکت در انتخابات، ویژگی‌های رئیس‌جمهور و رعایت اخلاق انتخاباتی به این موضوع پرداختند: «در این حرکت عظیمی که انجام می‌گیرد، در رقابت‌های پیش روی انتخاباتی بین نامزدها، اخلاق حاکم باشد؛ بدگویی‌کردن، تهمت‌زدن، لجن‌پراکنی‌کردن، کمکی به پیشرفت کار‌ها نمی‌کند، به آبروی ملّی هم لطمه می‌زند.» در جامعه، برخی از جریان‌ها و گروه‌های سیاسی هستند که بدون هیچ انعطافی، متعصبانه بر مواضع سیاسی و مصلحتی که خود تشخیص داده‌اند، پافشاری می‌کنند؛ و بدون توجه به مصالح کلان و اصلی جامعه، فعالیت سیاسی و رسانه‌ای می‌کنند و بعضا جوّ و فضای سیاسی و اجتماعی جامعه را به خود معطوف و حتی درگیر می‌کنند.

افرادی از این گروه‌ها، از بدنام‌کردن، برچسب‌زدن، انگ‌زدن و تخریب همْ‌جبهه‌ای‌های خودشان نیز ابائی ندارند؛ و حتی برای اعلام و اعلان نامزد اصلح موردنظر خود، صلاحیت صالحان جبهه خودشان را زیرسؤال می‌برند. متأسفانه این افراد علی‌رغم رهنمود‌ها و تذکرات مکرر ولیّ جامعه مبنی بر رعایت اخلاق و پرهیز از تخریب شخصیت‌ها، نسبت به این نکته اساسی بی‌توجه‌اند که اگر نامزد موردنظرشان پیروز شود، ولی با تخریب‌ها، تهمت‌ها، حرف‌های بی‌سند و مدرک، سیاه‌نمایی از اشخاص و سفیدنمایی‌های بی‌منطق، به اخلاق اسلامی جامعه، به وحدت ملی و به اعتماد عمومی لطمه‌ای وارد کنند، در حقیقت به آبروی ملی لطمه زده‌اند و همه شکست می‌خوریم.

معمولا این گروه‌ها، گرفتار مطلق‌انگاری‌اند، مطلق‌انگاری، یعنی انحصارا دیدن خود و آرا و اندیشه دیگران را ندیدن، هرچیز را به خود منتهی کردن و سخن خود را حق مطلق دانستن و نظر خود را به دیگران تحمیل کردن. نگاه مطلق‌اندیش، صفر و یک است و اکثر اوقات در حال تعارض و جدال با دیگران است؛ درحالی که گفتمان انقلاب اسلامی، مبتنی بر عقلانیت و تعامل به‌معنای «یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ» است.

این جریان‌های تند سیاسی، حتی اگر ادعای ولایت‌مداری داشته باشند، با برداشت‌های گزینشی و بُرش‌های ناقص از جامع رهنمود‌های ولیّ جامعه، قرائت‌هایی متفاوت از منظومه فکری ایشان، و بعضاً مغایر با گفتمان انقلاب اسلامی ارائه می‌کنند. حتی گاهی عین لفظ و واژه ولیّ را شعار خود قرار می‌دهند، بدون آنکه درست مراد ایشان را فهمیده باشند.

مثل شعار: «همۀ ما مأمور به تکلیف و وظیفه‌ایم نه مأمور به نتیجه» این طیف به‌دلیل عدم درک درست این نظر مبارک امام راحل (ره)، در برهه‌هایی، یکی از پیچیده‌ترین دوقطبی‌ها (دوقطبی تکلیف و نتیجه) را در جامعه ایجاد کردند، که رهبر معظم انقلاب موضع گرفتند و فرمودند: «امام (ره) که فرمودند: ما دنبال تکلیف هستیم.

معنایش این نیست که امام (ره) دنبال نتیجه نبود؟ تکلیف‌گرایى معنایش این است که انسان در راه رسیدن به نتیجه‌ى مطلوب، بر طبق تکلیف عمل کند، برخلاف تکلیف عمل نکند، ضد تکلیف عمل نکند، کار نامشروع انجام ندهد، اگر امام ره توجه به نتیجه نداشت جمهوری اسلامی به پیروزی نمی‌رسید»، لذا مسئله، مسئله مهم و حساسی است ما باید از ارزش‌های که شهید جمهور خادم الرضا آیت الله رئیسی ره سر دست گرفت و فضای مدیریت سیاسی را تطهیر کرد از سیاست بازی‌ها، دفاع کنیم و راه دفاع هم وارد نشدن به وادی تخریب‌ها و سیاه نمایی‌ها و ایجاد اجماع در میان افرادی که دلبسته‌ی به انقلاب و امام و شهدای عزیز هستند. ما نباید درگیر این میدانی که مطمئنا طراحی دشمن است، بشویم و از اصل مسیر که رهبرمعظم انقلاب به عنوان ولی فقیه فرمودند، عدول کنیم، مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح و ان شاءالله به فضل الهی این مهم اتفاق خواهد افتاد.

حضرت ابراهیم علیه السلام هر ساله در ایام حج به مکه مکرمه مشرف می‌شدند. سیره ائمه اطهار علیهم السلام نیز بر همین امر است.

اکنون نیز امام عصر (عج)، هر سال در عرفات حضور می‌یابند، ولی هر کسی امکان شناخت آن حضرت را ندارد لذا درباره روز عرفه روایت شده که ما را در آن بجویید.

صحرای عرفات محل شناختن و یافتن امام زمان (عج) است.

این شناخت و معرفت به این معنا است که باید خود را آماده کنیم که از تمام تعلقاتمان بگذریم و مطیع محض آن حضرت باشیم تا در هنگام ندای جهانی‌شان از اولین پیوستگان به ایشان در کعبه باشیم. این قدرت‌نمایی مقام ولایة اللهی است که هر ساله حقیقت کعبه و حج را نشان می‌دهد؛ به طوری که میلیون‌ها مرد و زن با هزینه‌های فراوان و تحمل سختیِ راه و گرما و مسافت‌های طولانی به آن جا می‌روند و اعمال را به جا می‌آورند.

اگر ما بتوانیم این قدرت‌نمایی امام معصوم را به درستی نشان بدهیم می‌توانیم دل‌های بسیاری از مؤمنان را به هم نزدیک کرده و قلوب بسیاری از مردم را به سوی اسلام ناب محمدی (ص) جذب نماییم و از این ظرفیت عظیم حج استفاده کنیم و جدای از این با برخی اعمال به یاد امام (ع) بودن را در زندگی مان نشان دهیم، این مهم است، امام جواد علیه السّلام در جواب موسی بن قاسم که در ایّام حج به نیابت از یکایک معصومین علیهم السّلام به‌خصوص حضرت زهرا سلام الله علیها طواف انجام داده بود فرمودند: «تا می‌توانی این کار را انجام بده که این بهترین کاری است که می‌توانی انجام دهی» (اِسْتَکْثِرْ مِنْ هَذَا فَإِنَّهُ أَفْضَلُ مَا أَنْتَ عَامِلُهُ (الکافی، ج ۴، ص ۳۱۴)).

امام کاظم علیه السّلام نیز در پاسخ علی بن مغیرة که در ماه رمضان به یکایک معصومین علیهم السّلام یک ختم قرآن هدیه می‌نمود، فرمودند: «پاداش تو به‌خاطر این کار آن است که با ایشان در روز قیامت باشی» (لَکَ بِذَلِکَ أَنْ تَکُونَ مَعَهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ (الکافی، ج ۲، ص ۶۱۸)).

این سیره انسان‌های اهل معرفت است که چه در توفیقات زیارات و چه اعمال و بالاخره در زندگی خودش اینگونه هم بیاد اهل بیت علیهم السلام است جدای از مهیا کردن و تربیت خود و خانواده خود برای آن نصرت نهایی. روز عرفه، روز آشنایی است برای محبین آل الله، روز بسیار مهمی است جدای از شروع نهضت امام حسین علیه السلام و شهادت حضرت مسلم ع در این روز، برای ارتقاء معنویت و زمینه سازی برای بخشش انسان بسیار مهم و حیاتی است که ان شاءالله عزیزان در برنامه دعای عرفه شرکت کنند و بهره‌مند شوند از برکات این دعای شریف.

دو نکته:

۱. کمیته امداد امام خمینی (ره)، در راستای کمک به نیازمندان برنامه‌ای دارد برای جمع آوری کمک برای ذبح قربانی به نیت سلامتی امام زمان علیه السلام که در جلوی مصلی مستقر هستند.

۲. یکی از برکاتی که انسان می‌تواند در زندگی خودش و خانواده اش تجربه کند، داشتن شخصی است که متصل به حوزه امام صادق علیه السلام است، برای نشر معارف اهل بیت (ع)، نیازمند تربیت نیروی تخصص هستیم که در بستر حوزه‌های علمیه این مهم محقق می‌شود، خب ما هم در شهر ماهدشت برخوادار از حوزه علمیه خواهران هستیم که فعالیت‌های خوبی را در عرصه‌های مختلف ایجاد کرده و زمینه سازی خوبی را برای تربیت طلبه‌ی کیفی و متخصص تدبیر کرده لذا از علاقمندان به این عرصه مهم و دارای اولویت تقاضا می‌کنیم، برای ثبت نام اقدام کنند تا در این مسیر سربازی برای امام زمان (عج) صاحب توفیقات بیشتر شوند؛ که جا دارد از مدیریت مدرسه و معاونینشان برای ایجاد زمینه برای تربیت طلاب خواهر در این شهر تقدیر و تشکر کنم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار