به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از کردستان، ماموستا دکتر رحمن غریبی، محقق، پژوهشگر و معاون فرهنگی هنری مساجد کردستان یادداشتی با عنوان «رقابت و تبلیغات انتخاباتی سالم در منظومه فکری امامین انقلاب» نوشته است که در ادامه می آید:
به جرأت می توان گفت که سخت ترین مرحله انتخابات، رقابتها و تبلیغات انتخاباتی است. در این مرحله، افراد زیادی چهره درونی خود را نشان میدهند و به راحتی میتوان فهمید؛ آیا وارد شدن آنان در میدان انتخابات، براساس تکلیف مداریشان بوده و یا هواهای نفسانی و طمع جاه و مقام آنان را بدین سو واداشته است.
مقام معظم رهبری، در سخنی با نمایندگان مجلس چهارم به تحلیل تلاش کاندیداها در انتخابات پرداخته و ابعاد آن را چنین بیان می کنند: «نمایندگی مجلس دارای دو بعد است، یعنی از دو دیدگاه این مسئله را میتوان نگریست. یک دیدگاه این است که ما از نمایندگی و حضور در مجلس شورای اسلامی و دسترسی داشتن به مسئولین کشور و تریبون آزاد، به چشم یک امتیاز شخصی، عنوانی و مادی نگاه کنیم که البته غالبا وضع بر همین منوال است. افرادی میکوبند، میزنند، زحمت میکشند، پول خرج میکنند و انواع و اقسام تلاشها را انجام میدهند تا به این امتیاز دست پیدا کنند…. در فرهنگ حاکم بر مجموعه ما این دیدگاه اول مردود است.
دیدگاه دوم اینست که ما به سمت نمایندگی مردم در مجلس، به عنوان یک مسئولیت، یک ادای وظیفه و یک صحنه کارآمد برای خدمت نگاه کنیم، اگر شوقی هم برای نماینده شدن باشد، به همین خاطر است. اگر تلاشی هم در راه معرفی و بیان مطالب مربوط به خود و رسیدن به این میدان و مقصود هست، برای آن جهت میباشد….. در این دیدگاه، مقصد این است که انسان تلاش کند تا وارد مجلس شود برای خدمت به اسلام و مردم و استعداد خود را در اینجا در معرض آزمایش الهی و مردمی قرار بدهد.» «روزنامه کیهان: ۲۱خرداد ۷۱ »
برهمین اساس، امام راحل قدس سره تبلیغات انتخاباتی را یک امتحان الهی معرفی کرده است:
«آن کسی که میخواهد در انتخابات شرکت کند و کاندید میشود، آن کسی که کاندید میکند کسی را، آن کسی که فعالیت انتخاباتی میکند، آن کسی که تبلیغ برای خودش یا برای غیر میکند، این آزمایشش همان جاست.»
در جامعه امروز ما حضور این دو دسته کاملا محسوس و مشهود است و شناخت آنان امری صعب و مشکل نیست. امام راحل قدس سره در ادامه سخن، طریقه شناسایی تبلیغ شیطانی از تبلیغ الهی را چنین مطرح می کنند: «تویی که دیگری را کاندید میکنی، دیگران که غیر از این هستند، لایق نمیدانی، این را لایقتر و احسن میدانی. تویی که فعالیت میکنی و تبلیغ میکنی برای انتخابات، تبلیغ خودت را میکنی یا تبلیغ برای اسلام میکنی؟ اگر برای رسیدن به مجلس است، دلت میخواهد مجلس بروی و میگویی مجلس یک مقام است، شما تبلیغ برای خودت میکنی که همان تبلیغ برای شیطان است. و اگر تبلیغ میکنی که بروی خدمت بکنی، من چون میتوانم خدمت بکنم، چرا کنار باشم، بروم خدمت بکنم، این شخص چون لایق است، چرا کنار باشد، بیاید خدمت بکند، اگر این طور باشد، این برای خداست.» «صحیفه نور: ج۱۸، ص۲۱۴»
باید مراقب بود تا فرهنگ تبلیغ و رقابت انتخاباتی در کشور ما، سیری نزولی پیدا نکند و به سمت تبلیغی، به دور از فضای عطرآگین اخلاق اسلامی و ادای تکلیف الهی پیش نرود. مقام معظم رهبری برای جلوگیری از ایجاد چنین جوی در جامعه می فرماید: «مردم باید واقعا آگاهانه و با فکر، نمایندگان را انتخاب کنند و روند انتخابات نیز نباید در مجراهای رایج بین غربیها که با پول، تبلیغات و خریدن افراد ضعیف النفس برای نفس، جناح و یا فرد خاصی رای بدست میآورند، قرار گیرد.» «روزنامه جمهوری اسلامی: ۲۶دی۷۰ »
باید دانست که این نوع تبلیغات فریبکارانه، از خطرهای بزرگ برای جامعه اسلامی به حساب میآید، به طوری که امام علی علیه السلام در انتهای نامه خود به محمدبن ابیبکر، خطر وجود چنین افراد دورویی را در میان امت اسلامی به فرزند ابیبکر گوشزد کرده و هشدار رسول خدا (ص) را برای او چنین نقل می کند: «من بر امتم نه از مومن میترسم و نه از مشرک؛ چرا که مومن، ایمانش او را باز میدارد و مشرک را خداوند به وسیله شرکش نابود میسازد، تنها از شر کسانی بر شما میترسم که در دل منافقند و در زبان دانه، سخنانی میگویند دلپسند، ولی اعمالی دارند زشت و ناپسند.» «نهج البلاغه: نامه ۲۷»
برای شناخت این منافقین لازم است تا تمام اقشار مردم، تشکلها و گروهها به بازبینی عملکرد خود بپردازند. امام قدس سره معتقدند، فضای رقابت و تبلیغات انتخاباتی، باید فضایی سالم و به دور از رذایل اخلاقی و حرکتهای غیر اسلامی باشد:
«من بسیار مایل هستم؛ گروههایی که متعهد و معتقد به جمهوری اسلامی و خدمتگزار به اسلام هستند، در مبارزات انتخاباتی کمال آرامش را در تبلیغ کاندیداهایشان رعایت نمایند و نسبت به یکدیگر تفاهم و صمیمیت و اخوت اسلامی داشته باشند، از تفرقه و کدورت شدیدا احتراز کنند که تفرقه و تشتت دوستان را نگران و دشمنان را کامیاب میکند و موجب تبلیغات سوء میشود.» «صحیفه نور: ج۱۱، ص۱۸۸»
باید مراقب بود تا هر دورهای که از مجلس شورای اسلامی میگذرد، این نوع تبلیغات، جان تازهای به خود نگیرد و توسط کاندیداهای غیر صالح رسمی و متداول نشود.
با کمال تأسف جمعی از کاندیداها، مروج چنین شیوههای غلطی هستند، به طوری که (استفاده از اهرم پول و رشوه درقالبهای مشروع!)، (مفتضح کردن رقیبان به وسیله دروغ و تهمت)، (پخش اخبار و اطلاعات از زندگی شخصی اشخاص)، (سفرههای رنگین، در مجالس مختلف)، (نگاه داشتن امکانات دولتی و پخش آن در منطقه به هنگام تبلیغات انتخاباتی)، (استفاده از بیتالمال و امکانات دولتی)، (وعدههای دروغین و بلند پروازانه) کمکم رنگ عرفی و عادی به خود گرفته است. در حالی که مقام معظم رهبری استفاده از چنین ابزاری را جایز نمیدانند:
((اختلافات سیاسی، اختلاف نظرها و مبارزات سالم انتخاباتی مانعی ایجاد نخواهد کرد، اما مخدوش کردن چهره کشور و رقبای انتخاباتی و ایجاد سوال و ابهام در اذهان عمومی اشکال دارد و باید وحدت و یکپارچگی به عنوان مبنای کار مورد توجه قرار گیرد.)) «روزنامه رسالت: ۱۶ فروردین ۷۱ »
تمام این موارد از مصادیق بارز (غش) و(فریب) مردم است، در حالی که پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآله، ریاستی را که همراه با فریب باشد، موجب غضب الهی دانسته اند:
((من استرعی رعیه فغضها لقی ربه هو علیه غضبان؛ کسی که ریاست و [نمایندگی] جمعی را بخواهد، پس آنها را فریب دهد، خداوندش را در حالت خشم ملاقات میکند.)) «تاریخ بغداد: ج۳، ص۳۷۹ »
امام خمینی قدس سره در این زمینه میفرماید: ((هیچ مقامی و حزبی و گروهی و شخصی، حق ندارد به دیگران که مخالف نظرشان هستند، توهین کند؛ یا خدای نخواسته افشاگری نماید، گرچه همه، حق تبلیغات صحیح برای خود یا کاندیداهای خود یا دیگران را دارند و هیچکس نمیتواند جلوگیری از این حق نماید و البته لازم است تبلیغات، موافق مقررات دولت باشد.)) «صحیفه نور: ج ۱۸، ص۲۳۲ »
آیا استفاده از شیوههای جدید جنگ روانی، بزرگ نمودن نقطه ضعفهای افراد درجه سه و چهار جناح رقیب، استفاده از امکانات بیتالمال یا وجوهات شرعیه برای تبلیغ کاندیداهای جناح خود، موافق با مقررات دولت اسلامی و شرع اسلام است؟ آیا راه انداختن انواع کار ناولهای تبلیغاتی که هدیهای شوم، از فرهنگ منحط انتخابات غربی است، نمونه بارز تبلیغات غیر اسلامی نیست؟
روحانیان و دانشگاهیان محترم، ملت مظلوم و ستمدیده را آگاه کنند، تا با چشمی باز در انتخابات وارد شوند و افراد اصلح را به مردم معرفی نمایند. و همان گونه که امام علی علیهالسلام به مالک اشتر هشدار میدهد که به این افراد اعتماد نکند، مردم نیز نباید به چنین کسانی اعتماد کنند. علی علیه السلام در نامه خود به مالک می نویسد: ((در انتخاب ایشان و نمایندگانت، هرگز به خوشبینی و خوش گمانی تکیه مکن، چرا که مردان زرنگ، طریق جلب نظر و خوشبینی زمامداران را با ظاهر سازی و تظاهر به خوش خدمتی خوب میدانند، در حالی که در ورا این ظاهر جالب، هیچگونه امانتداری، تعهد و خیرخاهی وجود ندارد.)) «نهج البلاغه: نامه ۵۳ »
باید برای مردم روشن شود، چگونه کاندیدای نمایندگانی، میتواند مخارج انتخاباتی میلیونی را تحمل کند؟ بودجه تامین این تبلیغات از کجا توسط چه کسانی تامین میشود؟ توسط سرمایه داران بیدرد و یا محرومین گرسنه؟
نقل شده از شهید مدرس قدس سره پرسیدند، آقا میگویند که امینالتجار بوشهری میخواهد مبلغ هنگفتی پول به شما بدهد، ولی از گرفتن آن امتناع میکنید. دلیل چیست؟ چرا نمیگیرید؟ مدرس فرمود: ((دو ریال بدهد، ولی توقعی نداشته باشد، قبول میکنم؛ ولی اینها در این بخششها که میکنند، نظر دارند و میخواهند در موقع مقتضی از آن سو استفاده کنند.)) «داستانهای مدرس: ص۱۳۳ »
باید از خود پرسید، آیا این عوام فریبیها و مخارج گزاف، برای رفتن به مجلس و خدمت به مردم است تا….؟ آیا برای دفاع از ارزشهای اسلام و انقلاب است؟ آیا برای دفاع از خون شهدا و التیام و آرامش دل داغدیده یتیمان جنگ است؟آیا نمایندهای که بدین طریق وارد مجلس شورای اسلامی میشود، حامی مستضعفین خواهد بود؟ آیا چنین افرادی- از هر باند و جناحی- میتوانند خود را از یاران امام و رهبر انقلاب بدانند؟
چطور میتوانند حامی مستضعفین، رنج دیدگان، کشاورزان و کارگران باشند، در حالی که گلوی رهبر انقلاب، از تذکر چنین اعمالی، رنجور و دلشان از وجود چنین اشخاصی در صحنه انتخابات، پرخون است، به طوری که خطاب به جناحهای سیاسی و کاندیداها و اطرافیان آنان چنین میفرماید: ((تبلیغات انتخاباتی، باید به معنای واقعی خود، در حدود شرعی و به دور از فریب و کارهای دروغین و متهم کردن رقبای انتخاباتی، صورت گیرد.)) «روزنامه رسالت: ۸ دی ۷۰ »
برای نیروهای متدین و هوشیار جامعه روشن و بدیهی است که تبلیغ برای چنین کسانی نه تنها جایز نبوده، بلکه خیانت به اسلام، انقلاب اسلامی و خون شهداست. برای مقابله با چنین کسانی، باید شرایط فرد اصلح را برای مردم بازگو و مصداق آن را معرفی کرد.
نکته مهمی که نباید به فراموشی سپرد، این که اگر کاندیداهای ناصالح به جهت کسب حمایت از همراهی شخصیتهای موجه، روحانیان و تشکلهای دانشجویی به آنان رجوع کنند، روحانیان و دانشجویان باید شجاعت و جسارت خود را به کار گیرند و با کمال احترام و حفظ آبروی این افراد، دست رد بر سینه آنان زده و تکلیف شرعی خود را ادا کنند و فراموش نکنند که رهبر معظم انقلاب امر نمودند که نسبت به این تخلفات چشمپوشی صورت نگیرد:((اگر دیدید، کسی است که دارد پول به مردم میدهد و یا دهن آنها را برای اینگونه کارها شیرین میکند، بدانید که این طور آدمها، آدمهای نامناسبی هستند، وقتی معلوم شد که اینها کسانی هستند، وقتی معلوم شد که اینها کسانی هستند که میخواهند به خاطر امور مادی و در راه کسب متاع دنیوی، مسند با ارزشی را که برای مردم قانون وضع میکند، غصب کنند، بایستی جلوی آنها را بگیریم.)) «روزنامه اطلاعات: ۱۵ بهمن ۷۴» و باید دانست که اغماض و چشمپوشی ما و بیان نکردن حقایق، در واقع حمایت از چنین افرادی است.
آری، باید شجاعت دینی را از شهید مدرس قدس سره آموخت که در مقابل این درخواستها چون کوه ایستاد و تسلیم نشد. چنانچه نقل شده، در جریان انتخابات دوره چهارم، هر کسی در صدد بود تا وکیل شود و چون مدرس در بین مردم و علما محبوبیت و شهرتی بسزا داشت، یکی از این افراد که به منزل شهید مدرس قدسسره آمده بود تا از ایشان تاییدیه بگیرد، پس از تعارفات معمول گفت: حضرت آقا، فلان شخص برای بزرگ نمودن خود، در روزنامه نوشته که من در منزل مدرس بودم و او با دست خود، برای من چای آورد و من خوردم. سپس متن روزنامهای که آن مطالب را نوشته بود، به مدرس نشان داد. شهید مدرس قدسسره بلافاصله به آقای منتظرالوکاله گفت: اشکال ندارد شما هم بنویسید، به منزل مدرس رفتم و او چای ریخت و خودش خورد، شایسته است مرا وکیل خود نمایید! آن مرد با شنیدن سخنان مدرس از شدت خشم برافروخت و خود را جمع نمود و رفت! «داستانهای مدرس: ص۱۰۶ »
اگر ما به تکلیف خود عمل نکرده و با کار فرهنگی، از چنین روش خطرناکی جلوگیری نکنیم، باید در انتظار تحقق دوباره این سخن علی علیه السلام باشیم که خطاب به مردم زمان خود که (حق را ناحق) و (ناحق را حق) میدیدند، فرمود: ((لا تقبل الرئاسه علی اهل مدینتک، فانهم لا یستقیمون لک الا بما تخرج به من شرط الرئیس الفاضل؛ [وقتی مردم به روشهای ناپسند عادت داده شدند] ریاست شهررا به عهده مگیر، چرا که به کلام تو و دلسوزیهایت گوش فرا نمیدهند، مگر آن که اعمالی [خلاف] را انجام دهی، در حالی که با انجام آن، شرایط رئیس اصلح و فاضل را از دست میدهی.))«شرح نهج البلاغه ابنابیالحدید: ج۲۰، ص ۲۸۲٫»
بدون تعارف باید گفت که اقبال ما به اشخاصی که از شیوههای زشت برای جلب آرای مردم استفاده میکنند، فضای سیاسی جامعه را چنان آلوده خواهد کرد که شخصیتهای دلسوز و کارآمد، وارد میدان انتخابات نمیشوند و خود را برای انتخاب عرضه نمیکنند و موقعیتها، عرصه تاخت و تاز سو جویان خواهد بود.
امام سجاد علیهالسلام در چگونگی شناخت افراد، خصوصا آنان که در صدد کسب مقام و مسئولیت هستند، می فرماید: ((هنگامی که دیدید شخصی راه و روش نیکی را [در رفتار و کردار خود] در پیش گرفته، ولی ریاکارانه در گفتارش اظهار و در رفتارش اظهار خضوع میکند، هوشیار باشید که فریبتان ندهد. تا این که ببینید آیا با هوی و هوس خود بر ضد عقلش کار میکند یا با عقل خود، به جنگ هوای نفس میرود؟ و ببینید چقدر ریاست باطل را دوست دارد و یا از آن کناره می گیرد.
[چه اصل ریاست باطل باشد، مانند قبول ریاست و مسئولیت در زمان کفر و چه قبول مسئولیتی که لایق آن نیست.] در حقیقت، در میان مردم کسانی هستند که در دنیا و آخرت زیان دیدهاند، دنیا را به خاطر دنیا ترک میکنند و در نظرشان، لذت ریاست باطل، برتر از لذت مال و نعمتهای حلال و مباح است. بنابراین، شخص برای رسیدن به این ریاست، همه اینها را ترک میکند. تا هنگامی که به او گفته میشود: از خدا بترس، نخوت و خودبینی او را به گناه می کشاند.
پس جهنم برای او بس است و چه بد بستری است. او مانند شتر کوری که گام برمیدارد و همه چیز را زیر پای خود له میکند، در شب تاریک بدون راهبر راه میرود. اولین باطل او را به سوی دورترین منازل زیان و ضرر، رهبری میکند و چون ریاستی را خواست که از توان او خارج بود، پروردگارش او را در طغیانش فرو میگذارد، او حلال را حرام میکند و حرام را حلال و اگر ریاستش باقی باشد، هرچه دینش از دست رود برای او اهمیت ندارد. ریاستی که به خاطر آن تیره بخت شده است. پس آنها کسانی هستند که خدا برایشان خشم نموده است و لعنتشان کرده و عذاب دردناکی برای آنان آماده گردانیده. امام کسی که در نهایت انسانیت است- و چه خوبست این انسان- کسی است که هوای نفس خود را تابع امر خدا نموده است.)) «الاحتجاج للطبرسی: ج۲،ص۱۵۹ »
کاندیداها باید سخن پرمغز رهبر عزیز انقلاب را نصب العین خود قرار دهند که فرمودند: ((خدا این طور قرار داده است که اگر شما، برای خدا کار کردید و در راه خدا قدم برداشتید، خدا هم مشکل شما را با مردم حل خواهد کرد. راه اینست، یعنی اگر انسان حتی قصد جلب نفوس را هم داشته باشد، راهش این است که با صمیمیت عمل کند. امام قصد ما باید از این هم بالاتر باشد. ما باید تکلیفمان را انجام بدهیم. امام این را به ما یاد داد و این درس را برای ملت تکرار کرد.)) «در جمع نمایندگان مجلس چهارم: ۲۰ خرداد ۷۱ »
نتیجه گیری: بنابراین، وظیفه تمام اقشار ملت است که در این برهه حساس با در نظر گرفتن آیات الهی و کلام پرنور معصومین علیهالسلام و بیانات رهبر کبیر انقلاب قدسسره و تذکرات مقام معظم رهبری، بدون آن که تحت تاثیر شعارهای فریبنده گروهها و افراد قرار گیرند، فردا اصلح را انتخاب کرده و بدانند که انتخاب نمایندگان اصلح، نتایجی را به دنبال خواهد داشت که به سود یا ضرر خودشان است.
انتهای خبر/