یادداشت؛

تبلیغات انتخاباتی سالم در منظومه فکری امامین انقلاب

وظیفه تمام اقشار ملت است که در این برهه حساس با درنظرگرفتن آیات الهی و کلام پرنور معصومین علیه‌السلام و بیانات رهبر کبیر انقلاب قدس‌سره و تذکرات مقام معظم رهبری، بدون آن که تحت‌تأثیر شعارهای فریبنده گروه‌ها و افراد قرار گیرند، اصلح را انتخاب کرده و بدانند که انتخاب اصلح، نتایجی را به دنبال خواهد داشت که به سود یا ضرر خودشان است.
کد خبر: ۹۶۰۶۶۶۲
|
۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۶

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از کردستان، ماموستا دکتر رحمن غریبی، محقق، پژوهشگر و معاون فرهنگی هنری مساجد کردستان یادداشتی با عنوان «رقابت و تبلیغات انتخاباتی سالم در منظومه فکری امامین انقلاب» نوشته است که در ادامه می آید:

به جرأت می ­توان گفت که سخت­ ترین مرحله انتخابات، رقابت­ها و تبلیغات انتخاباتی است. در این مرحله، افراد زیادی چهره درونی خود را نشان می­‌دهند و به راحتی می­‌توان فهمید؛ آیا وارد شدن آنان در میدان انتخابات، براساس تکلیف مداریشان بوده و یا هواهای نفسانی و طمع جاه و مقام آنان را بدین سو واداشته است.

مقام معظم رهبری، در سخنی با نمایندگان مجلس چهارم به تحلیل تلاش کاندیداها در انتخابات پرداخته و ابعاد آن را چنین بیان می ­کنند: «نمایندگی مجلس دارای دو بعد است، یعنی از دو دیدگاه این مسئله را می­‌توان نگریست. یک دیدگاه این است که ما از نمایندگی و حضور در مجلس شورای اسلامی و دسترسی داشتن به مسئولین کشور و تریبون آزاد، به چشم یک امتیاز شخصی، عنوانی و مادی نگاه کنیم که البته غالبا وضع بر همین منوال است. افرادی می‌­کوبند، می­‌زنند، زحمت می‌­کشند، پول خرج می­‌کنند و انواع و اقسام تلاش­ها را انجام می­‌دهند تا به این امتیاز دست پیدا کنند…. در فرهنگ حاکم بر مجموعه ما این دیدگاه اول مردود است.

دیدگاه دوم اینست که ما به سمت نمایندگی مردم در مجلس، به عنوان یک مسئولیت، یک ادای وظیفه و یک صحنه کارآمد برای خدمت نگاه کنیم، اگر شوقی هم برای نماینده شدن باشد، به همین خاطر است. اگر تلاشی هم در راه معرفی و بیان مطالب مربوط به خود و رسیدن به این میدان و مقصود هست، برای آن جهت می­‌باشد….. در این دیدگاه، مقصد این است که انسان تلاش کند تا وارد مجلس شود برای خدمت به اسلام و مردم و استعداد خود را در اینجا در معرض آزمایش الهی و مردمی قرار بدهد.» «روزنامه کیهان: ۲۱خرداد ۷۱ »

برهمین اساس، امام راحل قدس ­سره تبلیغات انتخاباتی را یک امتحان الهی معرفی کرده است:
«آن کسی که می‌­خواهد در انتخابات شرکت کند و کاندید می­‌شود، آن کسی که کاندید می­‌کند کسی را، آن کسی که فعالیت انتخاباتی می­‌کند، آن کسی که تبلیغ برای خودش یا برای غیر می­‌کند، این آزمایشش همان جاست.»

در جامعه امروز ما حضور این دو دسته کاملا محسوس و مشهود است و شناخت آنان امری صعب و مشکل نیست. امام راحل قدس ­سره در ادامه سخن، طریقه شناسایی تبلیغ شیطانی از تبلیغ الهی را چنین مطرح می­ کنند: «تویی که دیگری را کاندید می­کنی، دیگران که غیر از این هستند، لایق نمی­دانی، این را لایق­تر و احسن می­دانی. تویی که فعالیت می­کنی و تبلیغ می­کنی برای انتخابات، تبلیغ خودت را می­کنی یا تبلیغ برای اسلام می­کنی؟ اگر برای رسیدن به مجلس است، دلت می­خواهد مجلس بروی و می­گویی مجلس یک مقام است، شما تبلیغ برای خودت می­کنی که همان تبلیغ برای شیطان است. و اگر تبلیغ می­کنی که بروی خدمت بکنی، من چون می­توانم خدمت بکنم، چرا کنار باشم، بروم خدمت بکنم، این شخص چون لایق است، چرا کنار باشد، بیاید خدمت بکند، اگر این طور باشد، این برای خداست.» «صحیفه نور: ج۱۸، ص۲۱۴»

باید مراقب بود تا فرهنگ تبلیغ و رقابت انتخاباتی در کشور ما، سیری نزولی پیدا نکند و به سمت تبلیغی، به دور از فضای عطرآگین اخلاق اسلامی و ادای تکلیف الهی پیش نرود. مقام معظم رهبری برای جلوگیری از ایجاد چنین جوی در جامعه می فرماید: «مردم باید واقعا آگاهانه و با فکر، نمایندگان را انتخاب کنند و روند انتخابات نیز نباید در مجراهای رایج بین غربی­ها که با پول، تبلیغات و خریدن افراد ضعیف النفس برای نفس، جناح و یا فرد خاصی رای بدست می­آورند، قرار گیرد.» «روزنامه جمهوری اسلامی: ۲۶دی۷۰ »

باید دانست که این نوع تبلیغات فریبکارانه، از خطرهای بزرگ برای جامعه اسلامی به حساب می‌­آید، به طوری که امام علی علیه­ السلام در انتهای نامه خود به محمدبن ­ابی‌بکر، خطر وجود چنین افراد دورویی را در میان امت اسلامی به فرزند ابی­‌بکر گوشزد کرده و هشدار رسول خدا (ص) را برای او چنین نقل می­ کند: «من بر امتم نه از مومن می­ترسم و نه از مشرک؛ چرا که مومن، ایمانش او را باز می­دارد و مشرک را خداوند به وسیله شرکش نابود می­سازد، تنها از شر کسانی بر شما می­ترسم که در دل منافقند و در زبان دانه، سخنانی می­گویند دلپسند، ولی اعمالی دارند زشت و ناپسند.» «نهج ­البلاغه: نامه ۲۷»

برای شناخت این منافقین لازم است تا تمام اقشار مردم، تشکل­ها و گروه­ها به بازبینی عملکرد خود بپردازند. امام قدس ­سره معتقدند، فضای رقابت و تبلیغات انتخاباتی، باید فضایی سالم و به دور از رذایل اخلاقی و حرکت­های غیر اسلامی باشد:
«من بسیار مایل هستم؛ گروه­هایی که متعهد و معتقد به جمهوری اسلامی و خدمتگزار به اسلام هستند، در مبارزات انتخاباتی کمال آرامش را در تبلیغ کاندیداهایشان رعایت نمایند و نسبت به یکدیگر تفاهم و صمیمیت و اخوت اسلامی داشته باشند، از تفرقه و کدورت شدیدا احتراز کنند که تفرقه و تشتت دوستان را نگران و دشمنان را کامیاب می­کند و موجب تبلیغات سوء می­شود.» «صحیفه نور: ج۱۱، ص۱۸۸»

باید مراقب بود تا هر دوره­ای که از مجلس شورای اسلامی می­‌گذرد، این نوع تبلیغات، جان تازه‌­ای به خود نگیرد و توسط کاندیداهای غیر صالح رسمی و متداول نشود.
با کمال تأسف جمعی از کاندیداها، مروج چنین شیوه­های غلطی هستند، به طوری که (استفاده از اهرم پول و رشوه درقالب­های مشروع!)، (مفتضح کردن رقیبان به وسیله دروغ و تهمت)، (پخش اخبار و اطلاعات از زندگی شخصی اشخاص)، (سفره­های رنگین، در مجالس مختلف)، (نگاه داشتن امکانات دولتی و پخش آن در منطقه به هنگام تبلیغات انتخاباتی)، (استفاده از بیت­المال و امکانات دولتی)، (وعده­های دروغین و بلند پروازانه) کم­­کم رنگ عرفی و عادی به خود گرفته است. در حالی که مقام معظم رهبری استفاده از چنین ابزاری را جایز نمی­دانند:
((اختلافات سیاسی، اختلاف نظرها و مبارزات سالم انتخاباتی مانعی ایجاد نخواهد کرد، اما مخدوش کردن چهره کشور و رقبای انتخاباتی و ایجاد سوال و ابهام در اذهان عمومی اشکال دارد و باید وحدت و یکپارچگی به عنوان مبنای کار مورد توجه قرار گیرد.)) «روزنامه رسالت: ۱۶ فروردین ۷۱ »

تمام این موارد از مصادیق بارز (غش) و(فریب) مردم است، در حالی که پیامبر اسلام صلی­الله­علیه­وآله، ریاستی را که همراه با فریب باشد، موجب غضب الهی دانسته­ اند:
((من استرعی رعیه فغضها لقی ربه هو علیه غضبان؛ کسی که ریاست و [نمایندگی] جمعی را بخواهد، پس آنها را فریب دهد، خداوندش را در حالت خشم ملاقات می­کند.)) «تاریخ بغداد: ج۳، ص۳۷۹ »

امام خمینی قدس­ سره در این زمینه می­فرماید: ((هیچ مقامی و حزبی و گروهی و شخصی، حق ندارد به دیگران که مخالف نظرشان هستند، توهین کند؛ یا خدای نخواسته افشاگری نماید، گرچه همه، حق تبلیغات صحیح برای خود یا کاندیداهای خود یا دیگران را دارند و هیچ­کس نمی­تواند جلوگیری از این حق نماید و البته لازم است تبلیغات، موافق مقررات دولت باشد.)) «صحیفه نور: ج ۱۸، ص۲۳۲ »

آیا استفاده از شیوه­های جدید جنگ روانی، بزرگ نمودن نقطه ضعف­های افراد درجه سه و چهار جناح رقیب، استفاده از امکانات بیت­المال یا وجوهات شرعیه برای تبلیغ کاندیداهای جناح خود، موافق با مقررات دولت اسلامی و شرع اسلام است؟ آیا راه انداختن انواع کار ناول­های تبلیغاتی که هدیه­ای شوم، از فرهنگ منحط انتخابات غربی است، نمونه بارز تبلیغات غیر اسلامی نیست؟

روحانیان و دانشگاهیان محترم، ملت مظلوم و ستمدیده را آگاه کنند، تا با چشمی باز در انتخابات وارد شوند و افراد اصلح را به مردم معرفی نمایند. و همان گونه که امام علی علیه­السلام به مالک اشتر هشدار می­دهد که به این افراد اعتماد نکند، مردم نیز نباید به چنین کسانی اعتماد کنند. علی علیه ­السلام در نامه خود به مالک می­ نویسد: ((در انتخاب ایشان و نمایندگانت، هرگز به خوشبینی و خوش گمانی تکیه مکن، چرا که مردان زرنگ، طریق جلب نظر و خوشبینی زمامداران را با ظاهر سازی و تظاهر به خوش خدمتی خوب می­دانند، در حالی که در ورا این ظاهر جالب، هیچ­گونه امانت­داری، تعهد و خیرخاهی وجود ندارد.)) «نهج ­البلاغه: نامه ۵۳ »

باید برای مردم روشن شود، چگونه کاندیدای نمایندگانی، می­تواند مخارج انتخاباتی میلیونی را تحمل کند؟ بودجه تامین این تبلیغات از کجا توسط چه کسانی تامین می­شود؟ توسط سرمایه داران بی­درد و یا محرومین گرسنه؟

نقل شده از شهید مدرس قدس­ سره پرسیدند، آقا می­گویند که امین­التجار بوشهری می­خواهد مبلغ هنگفتی پول به شما بدهد، ولی از گرفتن آن امتناع می­کنید. دلیل چیست؟ چرا نمی­گیرید؟ مدرس فرمود: ((دو ریال بدهد، ولی توقعی نداشته باشد، قبول می­کنم؛ ولی اینها در این بخشش­ها که می­کنند، نظر دارند و می­خواهند در موقع مقتضی از آن سو استفاده کنند.)) «داستان­های مدرس: ص۱۳۳ »

باید از خود پرسید، آیا این عوام فریبی­ها و مخارج گزاف، برای رفتن به مجلس و خدمت به مردم است تا….؟ آیا برای دفاع از ارزش­های اسلام و انقلاب است؟ آیا برای دفاع از خون شهدا و التیام و آرامش دل داغدیده یتیمان جنگ است؟آیا نماینده­ای که بدین طریق وارد مجلس شورای اسلامی می­شود، حامی مستضعفین خواهد بود؟ آیا چنین افرادی- از هر باند و جناحی- می­توانند خود را از یاران امام و رهبر انقلاب بدانند؟

چطور می­توانند حامی مستضعفین، رنج دیدگان، کشاورزان و کارگران باشند، در حالی که گلوی رهبر انقلاب، از تذکر چنین اعمالی، رنجور و دلشان از وجود چنین اشخاصی در صحنه انتخابات، پرخون است، به طوری که خطاب به جناح­های سیاسی و کاندیداها و اطرافیان آنان چنین میفرماید: ((تبلیغات انتخاباتی، باید به معنای واقعی خود، در حدود شرعی و به دور از فریب و کارهای دروغین و متهم کردن رقبای انتخاباتی، صورت گیرد.)) «روزنامه رسالت: ۸ دی ۷۰ »

برای نیروهای متدین و هوشیار جامعه روشن و بدیهی است که تبلیغ برای چنین کسانی نه تنها جایز نبوده، بلکه خیانت به اسلام، انقلاب اسلامی و خون شهداست. برای مقابله با چنین کسانی، باید شرایط فرد اصلح را برای مردم بازگو و مصداق آن را معرفی کرد.

نکته مهمی که نباید به فراموشی سپرد، این که اگر کاندیداهای ناصالح به جهت کسب حمایت از همراهی شخصیت­های موجه، روحانیان و تشکل­های دانشجویی به آنان رجوع کنند، روحانیان و دانشجویان باید شجاعت و جسارت خود را به کار گیرند و با کمال احترام و حفظ آبروی این افراد، دست رد بر سینه آنان زده و تکلیف شرعی خود را ادا کنند و فراموش نکنند که رهبر معظم انقلاب امر نمودند که نسبت به این تخلفات چشم­پوشی صورت نگیرد:((اگر دیدید، کسی است که دارد پول به مردم می­دهد و یا دهن آنها را برای این­گونه کارها شیرین می­کند، بدانید که این طور آدم­ها، آدم­های نامناسبی هستند، وقتی معلوم شد که اینها کسانی هستند، وقتی معلوم شد که اینها کسانی هستند که می­خواهند به خاطر امور مادی و در راه کسب متاع دنیوی، مسند با ارزشی را که برای مردم قانون وضع می­کند، غصب کنند، بایستی جلوی آنها را بگیریم.)) «روزنامه اطلاعات: ۱۵ بهمن ۷۴» و باید دانست که اغماض و چشم­پوشی ما و بیان نکردن حقایق، در واقع حمایت از چنین افرادی است.

آری، باید شجاعت دینی را از شهید مدرس قدس­ سره آموخت که در مقابل این درخواست­ها چون کوه ایستاد و تسلیم نشد. چنانچه نقل شده، در جریان انتخابات دوره چهارم، هر کسی در صدد بود تا وکیل شود و چون مدرس در بین مردم و علما محبوبیت و شهرتی بسزا داشت، یکی از این افراد که به منزل شهید مدرس قدس­سره آمده بود تا از ایشان تاییدیه بگیرد، پس از تعارفات معمول گفت: حضرت آقا، فلان شخص برای بزرگ نمودن خود، در روزنامه نوشته که من در منزل مدرس بودم و او با دست خود، برای من چای آورد و من خوردم. سپس متن روزنامه­ای که آن مطالب را نوشته بود، به مدرس نشان داد. شهید مدرس قدس­سره بلافاصله به آقای منتظرالوکاله گفت: اشکال ندارد شما هم بنویسید، به منزل مدرس رفتم و او چای ریخت و خودش خورد، شایسته است مرا وکیل خود نمایید! آن مرد با شنیدن سخنان مدرس از شدت خشم برافروخت و خود را جمع نمود و رفت! «داستان­های مدرس: ص۱۰۶ »

اگر ما به تکلیف خود عمل نکرده و با کار فرهنگی، از چنین روش خطرناکی جلوگیری نکنیم، باید در انتظار تحقق دوباره این سخن علی علیه ­السلام باشیم که خطاب به مردم زمان خود که (حق را ناحق) و (ناحق را حق) می­دیدند، فرمود: ((لا تقبل الرئاسه علی اهل مدینتک، فانهم لا یستقیمون لک الا بما تخرج به من شرط الرئیس الفاضل؛ [وقتی مردم به روش­های ناپسند عادت داده شدند] ریاست شهررا به عهده مگیر، چرا که به کلام تو و دلسوزی­هایت گوش فرا نمی­دهند، مگر آن که اعمالی [خلاف] را انجام دهی، در حالی که با انجام آن، شرایط رئیس اصلح و فاضل را از دست می­دهی.))«شرح نهج ­البلاغه ابن­ابی­الحدید: ج۲۰، ص ۲۸۲٫»

بدون تعارف باید گفت که اقبال ما به اشخاصی که از شیوه­های زشت برای جلب آرای مردم استفاده می­کنند، فضای سیاسی جامعه را چنان آلوده خواهد کرد که شخصیت­های دلسوز و کارآمد، وارد میدان انتخابات نمی­شوند و خود را برای انتخاب عرضه نمی­کنند و موقعیت­ها، عرصه تاخت و تاز سو جویان خواهد بود.

امام سجاد علیه­السلام در چگونگی شناخت افراد، خصوصا آنان که در صدد کسب مقام و مسئولیت هستند، می ­فرماید: ((هنگامی که دیدید شخصی راه و روش نیکی را [در رفتار و کردار خود] در پیش گرفته، ولی ریاکارانه در گفتارش اظهار و در رفتارش اظهار خضوع می­کند، هوشیار باشید که فریبتان ندهد. تا این که ببینید آیا با هوی و هوس خود بر ضد عقلش کار می­کند یا با عقل خود، به جنگ هوای نفس می­رود؟ و ببینید چقدر ریاست باطل را دوست دارد و یا از آن کناره می­ گیرد.
[چه اصل ریاست باطل باشد، مانند قبول ریاست و مسئولیت در زمان کفر و چه قبول مسئولیتی که لایق آن نیست.] در حقیقت، در میان مردم کسانی هستند که در دنیا و آخرت زیان دیده­اند، دنیا را به خاطر دنیا ترک می­کنند و در نظرشان، لذت ریاست باطل، برتر از لذت مال و نعمت­های حلال و مباح است. بنابراین، شخص برای رسیدن به این ریاست، همه اینها را ترک می­کند. تا هنگامی که به او گفته می­شود: از خدا بترس، نخوت و خودبینی او را به گناه می­ کشاند.
پس جهنم برای او بس است و چه بد بستری است. او مانند شتر کوری که گام برمی­دارد و همه چیز را زیر پای خود له می­کند، در شب تاریک بدون راهبر راه می­رود. اولین باطل او را به سوی دورترین منازل زیان و ضرر، رهبری می­کند و چون ریاستی را خواست که از توان او خارج بود، پروردگارش او را در طغیانش فرو می­گذارد، او حلال را حرام می­کند و حرام را حلال و اگر ریاستش باقی باشد، هرچه دینش از دست رود برای او اهمیت ندارد. ریاستی که به خاطر آن تیره بخت شده است. پس آنها کسانی هستند که خدا برایشان خشم نموده است و لعنت­شان کرده و عذاب دردناکی برای آنان آماده گردانیده. امام کسی که در نهایت انسانیت است- و چه خوبست این انسان- کسی است که هوای نفس خود را تابع امر خدا نموده است.)) «الاحتجاج للطبرسی: ج۲،ص۱۵۹ »

کاندیداها باید سخن پرمغز رهبر عزیز انقلاب را نصب العین خود قرار دهند که فرمودند: ((خدا این طور قرار داده است که اگر شما، برای خدا کار کردید و در راه خدا قدم برداشتید، خدا هم مشکل شما را با مردم حل خواهد کرد. راه اینست، یعنی اگر انسان حتی قصد جلب نفوس را هم داشته باشد، راهش این است که با صمیمیت عمل کند. امام قصد ما باید از این هم بالاتر باشد. ما باید تکلیفمان را انجام بدهیم. امام این را به ما یاد داد و این درس را برای ملت تکرار کرد.)) «در جمع نمایندگان مجلس چهارم: ۲۰ خرداد ۷۱ »

نتیجه­ گیری: بنابراین، وظیفه تمام اقشار ملت است که در این برهه حساس با در نظر گرفتن آیات الهی و کلام پرنور معصومین علیه­السلام و بیانات رهبر کبیر انقلاب قدس­سره و تذکرات مقام معظم رهبری، بدون آن که تحت تاثیر شعارهای فریبنده گروه­­ها و افراد قرار گیرند، فردا اصلح را انتخاب کرده و بدانند که انتخاب نمایندگان اصلح، نتایجی را به دنبال خواهد داشت که به سود یا ضرر خودشان است.

انتهای خبر/

ارسال نظرات
آخرین اخبار