یادواره شهدای ۲۳ تیر مریوان گرامی داشته شد

مراسم یادواره شهدای ۲۳ تیر ۱۳۵۸ و ۳۰ تیر ۱۳۹۷ مریوان با حضور خانواده معزز شهدا در سالن شهید سلیمانی این شهرستان برگزار شد.
کد خبر: ۹۶۱۳۶۰۲
|
۲۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۳

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از کردستان، مراسم یادواره شهدای ۲۳ تیر ۵۸ و ۳۰ تیر ۹۷ مریوان روز شنبه ۲۳ تیرماه در سالن شهید سلیمانی این شهرستان برگزار شد.

فداکاری، شجاعت و پیروی از مکتب امام حسین(ع) سه خصلت مهم شهداست

حجت السلام والمسلمین عبدالرضا پور ذهبی نماینده ولی فقیه در کردستان در این مراسم با بیان اینکه شهدا ویژگی‌های زیادی را دارند به دو سه مورد از این ویژگی‌ها اشاره نمود و گفت: اولین ویژگی شهدای ما از خود گذشتگی و فداکاری بوده است که در این عالم چیزی شیرین‌تر و عزیزتر از جان نیست. کسانی که در این راه قدم بر می‌دارند و در عرصه جهاد و مجاهدت اسلحه به دست می‌گیرند لباس نظامی‌گری می‌پوشند این‌ها کسانی هستند که می‌خواهند جان‌شان را در این راه فدا کنند.

وی با یادآوری ماه محرم و این ایام متعلق به امام حسین (ع) است بیان داشت: بزرگترین ویژگی امام حسین (ع) فداکاری بود در واقع کسی که جان خود را فدای یاران و اهل بیتش برای اعتلای نام پروردگار متعال فدا کرد. هر کس که در این راه حتی جانش را فدا کند او مخلص است و در این راه موفق می‌باشد.

نماینده ولی فقیه در کردستان اظهار کرد: ویژگی دوم شهدا شجاعت است وقتی یک نفر بخواهد فقط فداکاری بکند این چیز ارزنده‌ای است اما وقتی که شجاعت و رفتن به آب و آتش زدن ضمیمه می‌شود این ویژگی بیشتری به شخص می‌دهد.

وی در ادامه افزود: در سیره و احوالات آقا امیرالمومنین علی بن ابیطالب (ع) شجاعت زیاد دیده می‌شود و آمده است: اگر دو کار به ایشان پیشنهاد می‌شد هر دو کار خوب و به هر دو کار نگاه خدایی داشت وقتی مغیر بود که کدام کار سخت‌تر است آن را انجام می‌داد اما گاهی اوقات ما جرح، تعدیل و موازنه می‌کنیم ببینیم کدام آسان‌تر و بهتر است ولی اولیا خدا و شهدای ما این گونه هستند و زندگی آنان به ما درس شجاعت می‌دهد.

وی تصریح کرد: کسانی که حاضر هستند به هر جایی بروند هر کاری بکنند در هر محاصره‌ای قرار بگیرند به آنها هر لطمه‌ای وارد شود و اما دست از آرمان و نیات خالصه خود برندارند این معنای شجاعت است.


حجت السلام پورذهبی با بیان ویژگی سوم که پیروی از مکتب امام حسین (ع) یعنی مکتب شهادت، مکتبی که خون بر شمشیر پیروز است اشاره و خاطرنشان کرد: وقتی در سال ۶۱ هجری حضرت آقا ابی عبدالله الحسین (ع) با یاران و اهل بیت‌شان به اشد قتل به شهادت رسیدند بدن‌های آنان روی زمین رها شد و سه روز بعد زنان بنی‌اسد با کمک مردان خود این ابدان را دفن کردند.

وی در ادامه افزود: بعد از گذشت ۳۰۰ سال به یاری امام سجاد (ع) اولین عزاداری برای حضرت ابی عبدالله الحسین (ع) انجام شد با حرکتی که عزت الدوله دیلمی کرد و به قول معروف یک دسته‌ای را راه انداخت.

این مسئول عالی مقام بیان کرد: امروز زوار ابی عبدالله الحسین (ع) ۳۰ میلیون نفرند و مکتب هر چیزی نیست بلکه مکتب آن است که فرد وقتی حرکتی یا کاری را انجام می‌دهد بعد از آن به فرمایش بزرگان برای دیگران الگو می‌شود.

وی در ادامه افزود: رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) در رابطه با حاج قاسم فرمودند مکتب سلیمانی اخیرا” اشاراتی به رئیس‌جمهور فقید و شهید حضرت آیت الله رئیسی داشتند که مکتب ایشان نشان می‌دهد کسانی که این گونه مورد توجه قرار می‌گیرند الگویشان حضرت آقا عبدالله الحسین (ع) است که در استان کردستان بسیار متداول است.

نماینده ولی فقیه در کردستان بیان داشت: مسئله شهدای ۲۳ تیر ۱۳۵۸ که این شهیدان مظلومانه در محاصره به شهادت رسیدند و جانشان را فدای انقلاب کردند و این‌گونه در راه انقلاب ثابت قدم ماندند مسئله خیلی مهمی است و شهدای ۳۰ تیر ۱۳۹۷ در واقع جوانان و دلاور مردانی بودند که در چهره‌های آنان چیزی جز خدمت به خلق، خدمت به معنویت و انسانیت مشاهده نمی‌شود و به دست دشمنان دین اسلام این‌گونه به شهادت رسیدند.

وی در پایان گفت: فداکاری، از خودگذشتگی و پیروی از مکتب حضرت ابی عبدالله الحسین (ع) و شجاعت در تمام ادوار زندگی انسان را رو به جلو هدایت می‌کند و امید است که همه ما عاقبتمان بخیر و به شهادت باشد.

واقعه ماه محرم و شهدای تیر مریوان نقطه عطفی در تاریخ جهان اسلام است

اسماعیل احمدی فرماندار مریوان در مراسم یادواره شهدای ۲۳ تیر ۵۸ و ۳۰ تیر ۹۷ با اشاره به ایام شهادت حضرت سیدالشهدا و این ماه که ماه محرم می‌باشد، یادآور شد: ماه محرم در باورها و اعتقادات ما بسیار پُرفضیلت و پُراجر است و شهید و واقعه این ماه نقطه عطفی در تاریخ جهان اسلام است.

فرماندار مریوان خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) راه‌گشا و گره‌گشای زندگی همه ما در مسیر اسلام و حرکت بر مدار اسلام بوده است البته امام حسین(ع) یک استثنا نیست این را اشتباه نکنیم زندگی ائمه ما آن گونه‌ای که رهبر معظم انقلاب اسلامی یک تعبیری دارند که فرموده‌اند مطالعه زندگی ائمه معصومین (ع) بیانگر این است تو می‌پنداری یک انسان طول عمر ۲۵۰ ساله ای داشته است یعنی اگر یک انسانی بتواند ۲۵۰ سال عمر بکند تمام زوایای زندگیش را وقتی کنار هم می‌گذارید چه آن روزی که قیام می‌کند چه آن روزی که ضرورت دارد که قیام نکند و قعود بکند و چه آن روزی که نیاز است که کار فرهنگی بکند، کار علمی بکند همه این‌ها مکمل هم هستند و در اقتضای زمان و مکان است که ایجاب می‌کند که فرد چگونه منش و واکنشی داشته باشد یعنی اگر به جز وجود مقدس امام حسین(ع) هر کدام دیگری از ائمه بودند در آن مقطع تاریخی تردید نداشته باشید که همین تصمیم را می‌گرفتند و به همین رویه عمل می‌کردند.

وی گفت: امام حسین(ع) حرکت و انتخابش درسی برای زندگی اجتماعی است و اینکه انسان زندگی را به هر قیمتی انتخاب نکند ماندن در این دنیا را به هر قیمت و به هر شکلی انتخاب نکند این بزرگترین درسی است که امام حسین(ع) در صحرای کربلا حرکت و مسیر حرکتش را برای تاریخ و جاودانه شدن اسلام ثبت و ضبط می‌کند.

فرماندار مریوان با یادآوری مراسم یادواره شهدای امروز که دو مناسبت دارد بیان داشت: این مراسم در نخست یادبود شهدای ۲۳ تیر سال ۱۳۵۸ است و واقعه ۲۳ تیر حقیقتاً از آن اتفاقات مهم و اساسی است که تاریخ انقلاب به یک معنا و تاریخ مریوان به یک معنای دیگر نباید آن را گم بکند.

وی در ادامه تصریح کرد: باید درباره پیرامون واقعه ۲۳ تیر بیشتر از این‌ها سند تولید نماییم و یکی از مهم‌ترین رخدادهایی که مسیر انقلاب را در منطقه و از زاویه دیگر هویت شهر مریوان را می‌توانیم در همین واقعه واکاوی بکنیم و بفهمیم.

احمدی در بخشی از سخنان خود در خصوص ندای لبیک مردم مکه به پیامبر اسلام (ص) اشاره کرد و یادآور شد: شهدای اولیه‌ در کنار پیامبر(ص) در مکه کسانی بودند که ندای لبیک به ایشان گفتند و در بلاغت و رساندن صدای اسلام به اقصی نقاط نقش بسیار مهمی داشتند.

وی تصریح کرد: رنج و سختی که یاران اولیه پیامبر(ص) در مکه دیدند طعبی که این‌ها تحمل کردند هزینه و معونه ای که این‌ها با بذل جان‌شان در راه اعتلای اسلام به خرج دادند دقیقا می‌توانیم این را در شهدای ۲۳ تیر ببینیم.

وی اذعان داشت: امروز در این فضای امن و فضایی که صف بندی‌ها همه آشکار و دوست و دشمن مشخص است و از همه مهم‌تر نظام مقدس جمهوری اسلامی در اوج اقتدار و قدرت در مقابل قدرتمندان دنیا ایستاده است به‌نظر بودن در جبهه انقلاب خیلی سخت و مسئله پرهزینه‌ای نیست.

فرماندار مریوان اضافه کرد: آن روزی که جمهوری اسلامی هنوز تکلیفش مشخص نیست در ابهام است در یک استانی مثل کردستان این را چند برابر بکنید این تردید را در یک شهر مرزی مثل مریوان چندین برابر داشته باشید در این شرایط ابهام که آینده هنوز معلوم نیست چه اتفاقی بیفتد چرا یک عده بسیار قلیلی این پیام امام را متوجه می‌شوند درک می‌کنند این از نکات مهمی است که ۲۳ تیر را متفاوت کرده است.

وی عنوان کرد: مریوان هم خاستگاه دینی و هم سابقه طولانی در دین و در پیروی از اسلام و قرآن و عمل به اسلام دارد که این را همه علما و بنده بارها عرض کردم در حقیقت مریوان دارالعلما و دارالعباده است و با این دو خصلت این ۸ شهید ندای امام را به خوبی دریافت کردند و اسلام را در این منطقه تثبیت نمودند و نظام اسلامی به وجود این ۸ نفر شهید متوجه شد که یارانش در کردستان و در مریوان فراوانند.

احمدی در ادامه تصریح کرد: این ۸ شهید پرچم و نشانه‌ای برای وجود انقلاب اسلامی در آن مقطع در این مکان بسیار مهم و حیاتی است به همین دلیل است که ما نباید این نشانه را گم بکنیم و باید قدردان خون این شهدای عزیز باشیم که این تصمیمی که آنان گرفتند در حقیقت هم انتخاب بسیار مهم و هم تصمیم به موقعی است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به واقعه کربلا اشاره داشت و گفت: در واقعه کربلا شهدای توابین کسانی بودند که عنوان‌های بزرگی داشتند و سلیمان بن صرد خزاعی که در کوفه آدم بسیار مهمی بود که رهبریت آنان را برعهده داشت و این فرد بعد از شهادت امام حسین(ع) قیام کرد خود و یارانش به شکل فجیعی به شهادت رسیدند و جانشان را به عنوان خونخواهی ویالثارات الحسین که اصل شعارشان بود به میدان آمدند خونخواهی کردند اما توابین نام‌شان به اندازه شهدای کربلا حقیقتاً نیست.

وی در ادامه اضافه کرد: شهدای بزرگی مثل وهب، حر، حبیب، زهیر و بسیاری از شهدای دیگر تفاوت این‌ها در چیست؟ تفاوت این‌ها در این نکته است شهدایی که در روز عاشورا در کربلا به شهادت رسیدند به موقع به میدان رفتند فهمیدند که الان امام حسین(ع) به یار و همراه احتیاج دارد. همان روز سلیمان در کوفه نشسته بود و می‌دید که در کربلا چه اتفاقی دارد می‌افتاد نگاه کرد که واقعه کربلا اتفاق افتاد ولی بعدا” قیام کرد که اثرش به همین میزانی که الان در تاریخ به هر حال ثبت و ضبط است اگر چه بسا آن روزی که قیام کرد یعنی همراه با یاران امام حسین(ع) در عاشورا حضور پیدا می‌کرد چه بسا تاثیر بسیار مهمی در موازنه قدرت می‌گذاشت چه بسا جریان شمر و عمر بن سعد این گونه نمی‌توانستند در مقابل امام حسین(ع) صف‌آرایی بکنند.

وی با این وصف از واقعه کربلا گفت: در باب شهدای ۲۳ تیر این‌ها فهمیدند الان مقطعی است که انقلاب اسلامی و امام در مریوان نیاز دارد یک پرچم بلند بشود و این‌ها پای این پرچم ایستادند و این‌گونه از امروز ما به یادواره و به یادبود این شهدا مفتخر هستیم که ان شاءالله خدای بزرگ جایگاهشان رفیع و متعالی است متعالی تر بگرداند.

فرماندار مریوان خاطرنشان کرد: واقعه دوم مراسم یادواره شهدای امروز مربوط به ۱۱ شهید جوان ما در واقعه ۳۰ تیر سال ۱۳۹۷ روستای دری مریوان است که این‌ها هم مظلومانه به شهادت رسیدند و کسانی هستند که پیام امام را درک کردند و پیام و راه شهدای ۲۳ تیر را ادامه دادند.

وی در خطاب به پدر و مادر خانواده شهدای شهرستان مریوان در این مراسم گفت: به شما بزرگواران تبریک می‌گوییم که فرزندانی این‌گونه تربیت کرده‌اید که در راه و خط اسلام تا بذل جان که گران مایه ترین و مهم‌ترین سرمایه هر انسانی است این‌ها دریغ نکردند ایستادند و نام مریوان و نام کردستان را سربلند کردند.

احمدی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: جریان اسلام در مریوان و تاسی آن به انقلاب اسلامی به واسطه خون این هزار شهید در مریوان سربلند از هزار شهیدی که در ۲۳ تیر می‌بینیم تا آخرین آن‌ها که شهید تبیره باشد همچنان این جریان ادامه دارد و به یمن مردم همیشه در صحنه، سلحشور و انقلابی این شهرستان راه آن باز است.

انتهای خبر/

ارسال نظرات
آخرین اخبار