الگوی موفق بسیج و کار جهادی،در گفتگو با کشاورز چرداولی مطرح شد؛

ضرورت رشد ظرفیت‌های کشاورزی در ایلام

کشاورز نمونه چرداولی با اشاره به ضرورت رشد ظرفیت های کشاورزی در ایلام گفت: بخش کشاورزی می‌تواند به عنوان موتور توسعه ایلام عمل کند، فقط نیاز به نگاه مدیران دارد.
کد خبر: ۹۶۱۳۶۱۲
|
۲۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۶

به گزارش خبرگزاری بسیج ایلام، پیروزی انقلاب اسلامی ایران یکی از رویدادهای مهم تاریخ جهان بود که شگفتی‌های زیادی را رقم زد و کشوری که روزگاری حتی توان تولید کوچک‌ترین قطعات را نداشت امروز در زمینه‌های مختلفی حرفی برای گفتن دارد.

قطعاً برای پیشرفت کشور همه چرخ‌ها بچرخد وگرنه مشکلات همچنان باقی خواهد ماند و هر بخش نیاز به افرادی دارد تا با تعهد و تخصص بتوانند به قله‌های پیشرفت دست پیدا کنند.

کشاورزی یکی از بخش‌هایی است که نیاز برنامه‌ریزی وبه کار گیری افرادی دارد که بتوانند کشاورزی را به‌عنوان یک صنعت رونق بخشند، اما هستند کسانی که توانستند به این بخش مهم دست پیدا کنند.

در این راستا با «نصور نامداری » کشاورز نمونه چرداولی مصاحبه تفضیلی خواهیم داشت.

خودتان را معرفی کنید؟

نصور نامداری هستم ساکن روستای کل‌کل از توابع آسمان در شهرستان چرداول که دارای ۵۰ هکتار زمین آبی و دیم هستم و در طول سال‌های گذشته به‌عنوان کشاورز نمونه استان ایلام و شهرستان چرداول انتخاب شدم.

جرقه خلاقیت و کارآفرینی از چه‌مانی در شما زده شد؟

من از همان ابتدا عاشق کار کشاورزی بودم؛ ولی به علت عدم اطلاعات کافی نتوانستم آن‌طور که باید برداشت خوبی از محصولات کشاورزی داشته باشیم بعد که از طریق یکی از دوستان با فعالیت‌های بسیج مهندسین کشاورزی آشنا شدم و باتوجه‌به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم اجرای اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی و علاقه‌ای که به این رشته داشتم، بر خود واجب دیدم تا با ورود به عرصه عمل و تولید، گامی در جهت تحقق فرمایشات رهبرم بردارم.

کار را چطور آغاز کردید؟

بنده به‌صورت سنتی با کار کشاورزی آشنایی داشتم فقط مشکل من دانش تخصصی برای بهره‌برداری بهتر بود که مانع شد تا نتوانم به آن محصول موردنظر دست پیدا کنم؛ اما با از زمانی که با بسیج مهندسین کشاورزی آشنا شدم آموزش‌هایی را به من دادند تا بتوانم از زمین‌های کشاورزی در طول چهارفصل سال برداشت مناسبی داشته باشم، البته از ابتدا سرمایه من اندک بود؛ اما کم‌کم به گرفتن وام و کمک‌های سپاه و بسیج خدا را شکر اکنون به پیشرفت‌های خوبی در حوزه کشاورزی دست پیدا کرده‌ام.

 

 

 

وضعیت پیشرفت‌های حوزه کشاورزی را بعد از انقلاب چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 

قبل از انقلاب اسلامی و درزمان طاغوت زمین‌های کشاورزی بهره‌وری مناسبی نداشتند و بعضی از مناطق هم به‌عنوان استراحتگاه ثروتمندان و خان‌ها عموماً از دست مردم خارج بود و حتی مردم باید دسترنج خود را با دولت شریک می‌شدند به همین دلیل فقط تا پایان سال اندازه خوراک باقی می‌ماند؛ اما با پیروزی انقلاب اسلامی این فضا تغییر کرد و کشاورزی به یک صنعت درآمدساز برای مردم تبدیل شد که در تمام سال می‌توانستند از آن بهره‌برداری کنند و دولت هم مکلف به حمایت از کشاورزی با ورود ماشین‌آلات و آسان‌تر کردن کارها و ارائه بذرهای مناسب است، به همین دلیل به برکت پیروزی انقلاب اسلامی به پیشرفت‌های بسیار خوبی در زمینه کشاورزی دست پیدا کرده‌ایم.

نقش سپاه و بسیج را در کمک به کشاورزان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بنده به‌عنوان یک کشاورز پیشرفت‌های خود را مدیون بسیج مهندسین کشاورزی، سپاه و بسیج هستند که از کشاورزان حمایت کرده وبا اقداماتی که انجام شده وضعیت برداشت‌ها بهتر شد و محصولات باکیفیت‌تر گردید.

در چه زمینه‌هایی فعالیت می‌کنید؟

در زمینه کاشت چغندر، گندم، جو، عدس، یونجه متناسب با وضعیت خاک و شرایط جغرافیایی منطقه این محصولات بازدهی مناسبی دارند.

چرا به‌عنوان کشاورز نمونه انتخاب شدید؟

بنده دارای ۵۰ هکتار زمین آبی و دیم هستم که با کمک‌های بسیج مهندسین کشاورزی در بخش برداشت گندم از هر هکتار ۵ هزار تن افزایش عملکرد داشته باشم، همچنین کیفیت محصولاتی که تولید می‌شد بالا بوده و همچنین زمین‌های کشاورزی بازدهی مناسبی برای سایر محصولات در طول سال دارند

اقتصاد دانش بنیان تحول ساز در زمینه کشاورزی 

حدود ۱۰ سال است به‌صورت مدرن که فعالیت تولیدی خود را انجام می‌دهم که طی آن زمین‌هایی را که فقط یک‌بار در طول سال برداشت داشتند به تمام طول سال افزایش داده و همین‌طور هرسال افزایش محصول در بخش‌های برداشت چغندر، گندم، جو، عدس، یونجه داشته باشم که این امر موجب ایجاد کارآفرینی و اشتغال‌زایی ۲۲ نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در این زمینه شده است.

مهم‌ترین مشکلات بخش کشاورزی را بیان بفرمایید؟

نبود بازار مصرف مناسب و وجود دلالان که به ضرر کشاورزان است، کمبود صنایع تبدیلی، نداشتن بازار هدف پایدار برای محصولات تولیدی، تهیه ماشین‌آلات کشاورزی و فرسودگی، تهیه فرایندهای موردنیاز کشاورزی، سیاست‌گذاری نامناسب مسئولان از جمله مشکلات است.

وضعیت بازاریابی و بازار رسانی و سیاست‌های قیمت محصولات کشاورزی را چگونه ارزیابی نمایید؟

آنچه عیان است چه حاجت به بیان است. با دریغ و تأسف، وضع بسیار نامناسب و ناخوشایند است امید و توقع دارد مسئولان ذی‌ربط در جهت ساماندهی این مهم مسئولانه و دلسوزانه عزم خود را جزم نمانید؛ زیرا به نظر می‌رسد وضع موجود در کوتاه‌مدت به نابودی بخش کشاورزی خواهد انجامید.

وضعیت بیمه محصولات کشاورزی را چگونه ارزیابی می‌فرمایید؟

الف) درصد بیمه محصولات کشاورزی با مبلغ بیمه به‌عنوان جبران خسارت کشاورزان پاسخگوی خسارت وارد شده به تولیدکنندگان نیست.

ب) تشخیص میزان خسارت متأسفانه یک‌طرفه است؛ بنابراین پیشنهاد می‌گردد این امر در قالب کمیته‌ای تخصصی با مشارکت منطقی نماینده کشاورزان، نماینده جهاد کشاورزی و شرکت‌های بیمه صورت پذیرد.

توصیه شما به جوانان چیست؟

جوانان و فارغ‌التحصیلان نباید منتظر استخدام و پشت‌میزنشینی باشند، بلکه باید با آموزش و پشتکار و توکل بر خدا در این عرصه فعالیت کنند و مطمئن باشند که در صورت کار و تلاش در رشته کشاورزی و خدمت به کشور نتایج مطلوبی به دست خواهند آورد.

کشاورز نمونه چرداولی با اشاره به ضرورت رشد ظرفیت های کشاورزی در ایلام گفت: بخش کشاورزی می‌تواند به عنوان موتور توسعه ایلام عمل کند و مشکلات استان را حل کند فقط نیاز به نگاه مدیران دارد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها