عرب ها در خیمگاه حسین بن علی (ع) عزادارند

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سرخه از برپایی آیین سنتی عزاداری عرب ها در روز تاسوعا و عاشورای حسینی در سرخه خبر داد.
کد خبر: ۹۶۱۳۷۹۹
|
۲۵ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از سرخه، همزمان با روز تاسوعا و عاشورای سید و سالار شهیدان، ابا عبدالله الحسین (ع)، دسته عزاداری عرب، همراه با دسته های عزاداری زنجیرزنی و سینه زنی راهی خیمگاه سید و سالار شهیدان شده و در آنجا به عزاداری می پردازند.

حسن عربی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سرخه در این خصوص اظهار کرد: دسته عزاداری عرب به عنوان یکی از آیین‌های محرمی ویژه شهر سرخه در روزهای نهم محرم، تاسوعای حسینی توسط هیات قمربنی هاشم (تکیه آقا علی چال) و در دهم محرم روز عاشورای حسینی توسط هیئت اباعبدالله الحسین (ع) (تکیه پشت خندق) برگزار می شود.

او افزود: در این دو روز افرادی با لباس عرب در قالب دسته‌ سینه زنی به طرف قتل‌گاه یا آیین خیمه سوزان در شهر سرخه می‌روند. پوشش دسته عرب به نحوی است که با بستن شالی به سر و پوشیدن پارچه‌ای نازک به صورت و یک عبای عربی بطوری که شناخته نشوند اقدام به سینه زنی می‌کنند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سرخه با بیان اینکه دسته عرب نزدیکترین افراد به خیمه هستند که به دور آن می‌چرخند و بعد از مدتی عزاداری در حالی که محوطه و فضای آنجا پر از صدای زنجیر، طبل و سنج شده است با اشاره نوحه خوان اقدام به آتش زدن خیمه می‌کنند، تصریح کرد: دسته عرب در این حال به دور خیمه سوخته شده اقدام به عزاداری می‌کنند و در حال که بر سر و سینه خود می‌زنند جمله «وای حسین وای حسین» را سر می‌دهند.

عربی با بیان اینکه سادات در حضور و فعاليت در دسته عرب در ادوار گذشته پيش قدم و پيشگام بوده‌اند، گفت: دسته عرب نمادی از عرب‌های قوم بنی اسد هستند که وقتی وارد صحرای کربلا می‌شوند و جنازه‌های بی سر و متعدد شهدا دشت کربلا را می‌بینند بر سر و صورت خود می‌زنند و با فریاد و دلواپسی به این طرف و آن طرف می‌دوند و برای آنها نوحه خوانی می‌کنند.

گفتنی است این مراسم معنوی به شماره 1906 در تیرماه سال 1398 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها