معرفی عرصه های مختلف بسیج،طرح ولایت بسیج دانشجویی

طرح فرهنگی ولایت به منظور آگاه سازی دانشجویان و خادمان بسیجی برگزار می شود

از دلایل اصلی برگزاری طرح فرهنگی ولایت بسیج دانشجویی دفاع از ارزش های اسلامی می باشد.
کد خبر: ۹۶۱۴۶۲۳
|
۲۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۵

امروزه شرایط به گونه ای شده است که تمامی جوانان این مملکت بایستی نسبت به امور زمانه و تهدیدهای عوامل خارجی و دشمنان آگاهی کامل داشته باشند. یکی از تاکتیک های دشمن برای برهم ریختن استقلال جامعه اسلامی ایجاد تفکرات انتقادی مخرب و زیر سوال بردن مسائل دینی و ایجاد وسوسه و شبهه در دل جوانان انقلابی این مرز و بوم است. یکی از تمهیدات بسیج دانشگاهی برای حفاظت از منابع اعتقادی و دینی در مقابل دشمنان ارائه طرح ولایت می باشد. بدین منظور هر ساله طرح فرهنگی ولایت به منظور آگاه سازی دانشجویان و خادمان بسیجی و دانشجویان برگزار می شود.

در این دوره دانشجویان مبانی مختلف از قبیل اعتقادی، بصیرتی، معرفتی، تربیتی، اخلاقی و مهارتی را فرا می گیرند.

یکی از حربه های اصلی دشمن حکومت اسلامی ایجاد تفرقه و شبه میان جوانان با مسائل دینی و اصول ولایتی است. در واقع پس از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران دشمن همواره به دنبال نفوذ به اندیشه های جوانان و دانشجویان بوده تا از هر طریقی خط فکری متفاوتی را در بین این قشر جامعه به راه بیاندازد. لذا در این شرایط جامعه اسلامی بایستی راه حلی برای حفظ ارزش های دینی و اعتقادی و مقابله با دشمن داشته باشد. 

یکی از سوالاتی که دانشجویان و جوانان ممکن است بپرسند این است که دوره طرح ولایت چیست؟ و یادگیری آن چه ضرورتی دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که جنگ امروز جامعه اسلامی در عرصه فرهنگی مقابله با هجمه های فکری و سیاسی دشمن می باشد. بدین منظور آگاهی تمامی آحاد جامعه و ضرورت یادگیری اندیشه اسلامی بسیار ضروری به نظر می رسد.

طرح ولایت به همت سازمان بسیج دانشجویی و حوزه علمیه هر ساله در طی یک اردوی 45 روزه برگزار می شود. لذا داوطلبان و علاقمندان دارای شرایط برای ثبت نام طرح ولایت بایستی در زمان تعیین شده به سایت ثبت نام طرح ولایت به آدرس tvelayat.ir مراجعه کرده و مراحل نام نویسی و هزینه شرکت در دوره را پرداخت نمایند. لذا متقاضیان برای اطلاع از زمان و شرایط دوره بایستی مرتبا به سایت ثبت نامی مراجعه نمایند. 

از دلایل اصلی برگزاری طرح فرهنگی ولایت بسیج دانشجویی دفاع از ارزش های اسلامی می باشد. از مزایای برگزاری این دوره فرهنگی می توان به مقابله با تهاجم فرهنگی غرب اشاره کرد که در طی جلسات مختلف با حضور اساتید و صاحب نظران با برگزاری کرسی های آزاد اندیشی و همایش های مختلف و کلاس های اخلاقی، معرفتی و روشنگری به هرگونه ابهامات و شبهات دینی داوطلبان پاسخ داده خواهد شد. 

یکی از سوالاتی که ممکن است متقاضیان این دوره بپرسند این است که اعتبار مدرک طرح ولایت چقدر است و چه مزایایی در اختیار نفرات برگزیده قرار می گیرد؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که در حال حاضر اعتبار مدرک دوره طرح ولایت برای دانشجویان رشته های مختلف دانشگاهی قابلیت معادل سازی با چهار واحد از دروس معارف را خواهد داشت. 

بدین ترتیب تمامی دانشجویان می توانند با گذراندن دوره طرح ولایت در بازه 45 روزه تابستان مدرک پایان دوره را دریافت کرده و پس از تطبیق واحد به راحتی از سایر دانشجویان جلوتر باشند. متقاضیان دارای شرایط دوره طرح ولایت می توانند پس از پایان دوره و شرکت در آزمون های کتبی در صورت قبولی برای دریافت گواهی آموزشی پایان دوره به سامانه ثبت نامی و یا دفتر بسیج دانشجویی شهرستان محل تحصیل خود مراجعه و پس از ارائه مشخصات گواهی دوره را دریافت نمایند. 

از دیگر مزایای شرکت در دوره فرهنگی طرح ولایت و مدرک پایان دوره داوطلبان می توان به احتمال پذیرفته شدن به عنوان مدرس برای دوره های بعدی این طرح اشاره کرد. بدین منظور داوطلبان برتر دارای گواهی پایان دوره طرح ولایت می توانند در سال آینده در جایگاه مدرس این دوره تمامی دروس را به علاقمندان آموزش دهند که از اجر معنوی بالایی نیز برخوردار است. 

همچنین لازم به ذکر است کسانی که در دوره آموزشی طرح ولایت شرکت کرده اند نسبت به سایر دانشجویان دارای درک بالاتری از مسائل دینی و سیاسی زمانه بوده و در پاسخگویی به مسائل و شبهات دینی بسیار آماده تر هستند. در سال های اخیر سعی شده است که گستره آموزشی این طرح علاوه بر دانشگاه و حوزه برای سایر اقشار جامعه نیز فراهم شود که احتمالا این امکان در آینده برقرار خواهد شد. 

ارسال نظرات
پر بیننده ها