مثبت سوژه/الگومحور

ذوق و هنر از ابتدای هستی همراه انسان است

مصطفی قلی‌زاده علیار گفت: ذوق و هنر جزئی از وجود انسان بوده و از ابتدای هستی همراه با انسان است.
کد خبر: ۹۶۱۵۹۱۵
|
۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان غربی، مصطفی قلی‌زاده علیار چهره ای شناخته شده در عالم ادبیات و نویسندگی نه تنها در استان بلکه در منطقه است که به جرات می توان اذعان کرد یکی از چهره‌های تاثیرگذار فرهنگی استان نیز محسوب می‌شود، این نویسنده و شاعر و روزنامه‌نگار بسیجی،  از سال ۱۳۵۸ عضو اقشار مختلف بسیج اعم از بسیج رسانه، بسیج هنرمندان و ... بوده است.

خبرنگار ما در خبرگزاری بسیج از آذربایجان غربی پای صحبت‌های این نویسندگی بسیجی نشسته است، که مشروح آن را اینجا می خوانید.

لطفا خودتان را معرفی کرده و درباره سوابق فعالیت‌تان در عرصه نویسندگی توضیح دهید.

بنده مصطفی قلیزاده علیار هستم که در زمینه شعر نویسندگی و  روزنامه‌نگاری فعالیت می‌کنم؛ همچنین تحصیل کرده‌ی حوزه علمیه تبریز و قم، دانشگاه قرآن و حدیث بوده و دارای سوابق تدریس در حوزه و دانشگاه بوده و ماموریت چند ساله علمی و فرهنگی در خارج از کشور را در کارنامه ام دارم.

از سال 1389 تاکنون مسئول واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری آذربایجان غربی بوده و دبیر محفل ادبی هاتف اداره کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی هستم همچنین تجربه داوری مکرر کنگره‌ها‌ و جشنواره‌های ملی و بین المللی از جمله جشنواره شعر ترکی رضوی را نیز دارم.

در سال ۱۳۹۶ جایزه بین المللی شهریار و مدال فرهنگی شهریار از طرف دانشگاه تبریز دریافت کردم.

از دهه شصت فعال رسانه ای و روزنامه‌نگارم، از شهریور ۱۳۹۰ موسس و مدیر مسئول هفته نامه "دنیز" هستم؛ این هم بگویم من طلبه علوم دینی تا سطوح بالاتر و از شاگردان فقهای برزگی مثل آیت العظمی سبحانی و ... بوده ام و درک محضر علمای بزرگ اسلام یکی از افتخارات خودم می دانم.

تاکنون چند عنوان کتاب به رشته تحریر درآورده اید؟

31 عنوان کتاب پژوهشی چاپ شده دارم در موضوعات ادبی، تاریخ اسلام، تاریخ علمای اسلام، تاریخ مکتوب و شفاهی انقلاب اسلامی در ایران و خارج و تاریخ شفاهی و مکتوب دفاع مقدس کار کرده ام.

"مردی شبیه خود" (امام خمینی)، "خاطرات حاج علی اکرام علی یف رهبر اسلامگرایان جمهوری آذربایجان"، "نامه‌هایی از زندان"، "دعبل خزاعی شاعر دار بر دوش"، "خاطرات آیت‌الله سید علی اکبر قریشی"، "خاطرات شیخ عبدالحمید بنابی"، "شهید صدر بر بلندای اندیشه و جهاد"، "شوق دیدار" (فارسی و ترکی لاتینی، شعر انتظار جمهوری آذربایجان)، "چیچکله‌نیر بهاریمیز" (لاتین، باکو ۱۹۹۹)، "شرف‌الدین عاملی چاووش وجدت"، "شیخ محمد‌ خیابانی خروش حماسه‌ها" و ... عناوین کتاب هایم است.

 به کدام کتاب تان بیشتر علاقه دارید؟

کتاب مانند فرزند نویسنده است، یک پدر و مادر همه فرزندان شان را دوست می‌دارند. من در میان ۳۱ کتاب چاپی، به "مردی شبیه خود" بیشتر علاقه دارم چون هم موضوعش امام خمینی بزرگترین احیاگر اسلام و بیدار کننده مسلمانان در دوره معاصر است  و هم اینکه برای نوشتن آن پژوهش گسترده انجام داده و برای گردآوری مستندات تلاش زیادی کردم.

بعد از آن به کتاب "خاطرات حاج علی‌اکرام علی‌یف" دلبستگی بیشتری دارم زیرا تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی در خارج از ایران را دربر می گیرد و موضوع آن خیلی جالب و بکر است.

 چه موضوع‌هایی محور فعالیت‌تان را شکل می‌دهد؟

بیشتر به موضوعات تاریخ اسلام، تاریخ انقلاب اسلامی، تاریخ دفاع مقدس، تاریخ علمای اسلام و رجال، شعر و ادبیات، همچنین مسائل فرهنگی و اجتماعی علاقه مندم و کتب و مقالاتم در این موضوعات و محورهاست.

 نحوه و زمان ورودتان به عالم نویسندگی را خاطرتان هست؟

ورود به عالم قلم و ذوق و هنر و شعر، رسمی و دارای تاریخ خاص نیست، از اول با انسان‌ هست سایه به سایه.
البته دوره جوانی می نوشتم و نخستین کتاب نگارشی ام در سال ۱۳۷۲ منتشر شد ، کتاب "شرف الدین عاملی" را در تهران منتشر کردم.

در حال حاضر به چه کاری مشغول هستید؟

من در ۴۰ سال گذشته، کارم تدریس، تحقیق و تالیف کتاب، تحریر صدها مقاله پژوهشی، ده‌ها مقاله تحقیقی برای "دائره المعارف تشیع" و مجلات علمی و پژوهشی، پژوهش برای برخی موسسات و پژوهشکده باقرالعلوم قم، و ...  بوده است،

البته مدیریت و مسئولیت فرهنگی هم از جمله ریاست حوزه هنری آذربایجان شرقی را هم داشتم و در حال حاضر مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری آذربایجان غربی هستم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار