معرفی الگوی موفق کارآفرینی؛

کارآفرین برتر ایلام سطح زیر کشت محصولات گیاهان دارویی را از نیم به ۲۰ هکتار رساند/ دانشگاه بیشتر از جهاد کشاورزی کمک کرد

شرکت رویش سبز ایلام، بزرگترین شرکت تولید کننده گیاهان دارویی توانسته است سطح زیر کشت محصولات گیاهان دارویی را از نیم به ۲۰ هکتار برساند و در حال حاضر یکی از بزرگترین مزارع تولید گیاهان دارویی در غرب کشور است.
کد خبر: ۹۶۱۷۲۷۷
|
۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج ایلام،شرکت رویش سبز ایلام، بزرگترین شرکت تولید کننده گیاهان دارویی از جمله نعناع فلفلی و بادرنج بویه (ملیس)، به لیمو، آویشن و زوفا در غرب کشور است که زیر شروع فعالیت آن زیر نظر مرکز رشد واحد‌های فناور ایلام کار خود را آغاز کرده است.محمد مفتاحی‌زاده، مدیر این واحد فناور توانسته است سطح زیر کشت محصولات گیاهان دارویی از نیم هکتار به ۲۰ هکتار برساند و در حال حاضر یکی از بزرگترین مزارع تولید گیاهان دارویی در غرب کشور را دارد.

مدیر شرکت رویش سبز، کسب تجربه و علم در کنار هم را به عنوان مهمترین عامل موفقیت این شرکت می‌داند، در ادامه گفتگو با این کارآفرین برتر استان ایلام را می‌خوانیم.

 از چه زمانی کار گیاهان دارویی را شروع کردید؟
شرکت رویش سبز ایلام، به عنوان نخستین مرکز تخصصی در حوزه کشاورزی و بزرگترین شرکت تولید کننده گیاهان دارویی از جمله نعناع فلفلی و بادرنج بویه (ملیس)، به لیمو، آویشن و زوفا در غرب کشور از سال ۸۹ شروع به کار کرد.  
 
نیم هکتار سطح زیرکشت گیاهان دارویی را به ۲۰ هکتار رساندم/ دانشگاه نقش مهمی در مشاوره تولید گیاهان دارویی دارد

در استان ایلام ۳۱۰ گونه گیاه دارویی شناسایی شده است و حدود یک هزار گونه خوراکی، دارویی و صنعتی در استان وجود دارد. از جمله گیاهانی که تولید می‌کنیم، نعناع است که خواص بسیاری دارد دم کرده آن برای دل درد و عرق آن ضد نفخ و به صورت غذایی نیز قابل استفاده است، گیاه به لیمو نیز که خاصیت آرامبخش را دارد.

 چه برنامه‌ای برای توسعه این واحد فناور دارید؟
در حال حاضر قصد داریم که فراوری محصولات و گیاهان این واحد فناور را به صورت بسته بندی ارائه دهیم با توجه به نزدیکی با کشور عراق قصد داریم صادرات گیاهان دارویی را گسترش دهیم. در حال حاضر بازار‌های کرج، اراک، شیراز، کرمانشاه و اصفهان نیز بیشترین متقاضی خرید فرآورده‌های گیاهان دارویی ایلام را تشکیل می‌دهند.
 
 دانشگاه چه نقشی در موفقیت شرکت شما داشته است؟
شرکت ما زیر نظر مرکز رشد واحد‌های فناور دانشگاه ایلام تشکیل شد و دانشگاه ایلام امکاناتی در اختیار ما قرار داد تا در زمینه گیاهان دارویی کار کنیم گلخانه‌های دایر کردیم و کشاورزان دیگر هم در این زمینه وارد شدند.  
 
نیم هکتار سطح زیرکشت گیاهان دارویی را به ۲۰ هکتار رساندم/ دانشگاه نقش مهمی در مشاوره تولید گیاهان دارویی دارد

دانشگاه در زمینه قرار دادن تجهیزات آزمایشگاهی و راه اندازی این واحد فناور کمک‌هایی به ما کرد و کمک‌هایی که حتی بیشتر از جهاد کشاورزی استان بود. امکانات آزمایشگاهی تخصصی و تحقیقاتی، امکانات آموزشی تخصصی و تحقیقاتی و کارگاه‌های آموزشی متنوع، از جمله خدماتی بود که دانشگاه ایلام به ما ارایه کرد.
 
 دانشگاه به طور ۱۰۰ درصد در موفقیت ما در زمینه تولید گیاهان نقش مهمی را داشته است، به عنوان مثال شاید تجربه برداشت از محصولاتی را تا ۳ سال فراهم کند، اما به وسیله علم می‌توان این محصول تا ۵ سال هم قابل برداشت شود در نتیجه می‌توان گفت که علم و تجربه مکمل هم برای موفقیت در این مسیر است.

 واحد فناور شما چه نقشی در زمینه اشتغالزایی دانشجویان و فارغ التحصیلان هم دارد؟
در اساسنامه شرکت ما در زمینه اشتغالزایی دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته کشاورزی تاکیده شده است، دانشجویان رشته کشاورزی و فارغ التحصیلان این رشته با شرکت ما برای کارآفرینی در زمینه گیاهان دارویی از ما مشاوره می‌گیرند و حدود ۱۵ الی ۲۰ نفر از دانشجویان تا کنون در زمینه کار گیاهان دارویی به ما مراجعه کرده اند و در این زمینه مشغول کار شده اند و توانسته اند که به خودکفایی برسند، عمده مشاوره ما نیز به دانشجویان و فارغ التحصیلان نیز از مرحله تولید، فروش و نگهداری محصولات گیاهان دارویی است.

چه توصیه‌ای به دانشجویانی که قصد فعالیت در زمینه گیاهان دارویی دارند، می‌کنید؟
دانشجویانی که قصد فعالیت در زمینه کار در زمینه گیاهان دارویی دارند، باید بازار فروش محصولات این رشته را در نظر بگیرند، در نمایشگاه گیاهان دارویی که برگزار شد دانشجویان ارتباط خوبی با ما داشتند و در رابطه با گیاهان دارویی اطلاعاتی را کسب کردند.  

خود من هم برای راه اندازی این واحد فناور از برادرم دکتر مفتاحی زاده که تحصیل کرده رشته گیاهان دارویی و رییس ستاد گیاهان دارویی کشور هستند و همچنین دکتر یگانه، مدیر مرکز رشد واحد‌های فناور دانشگاه ایلام مشاوره گرفتم تا این کار تولید گیاهان دارویی را راه اندازی کردیم.  


نیم هکتار سطح زیرکشت گیاهان دارویی را به ۲۰ هکتار رساندم/ دانشگاه نقش مهمی در مشاوره تولید گیاهان دارویی دارد
 
در ابتدا رشته برق صنعتی می‌خواندم، اما بعد از آن وارد کار گیاهان دارویی شدم و لیسانس رشته گیاهان دارویی را گرفتم و قصد دارم در رشته کارشناسی ارشد نیز ادامه تحصیل بدهم؛ چرا که تحصیلات علمی و آکادمیک برای موفقیت در این کار نقش مهمی دارد. هر کس علم این رشته را داشته باشد با عنوان آفت‌های محصولات و روش مقابله با آن آشنا می‌شود.

به دانشجو‌ها توصیه می‌کنم برای شروع این کار حتما مشاوره با مراکز رشد دانشگاه داشته باشند و خود من برای راه اندازی مزرعه گیاهان دارویی از نیم هکتار شروع کردم تا الان سطح کشت محصولات ما به ۲۰ هکتار هم رسیده است.

چه مشکلاتی در زمینه کار گیاهان دارویی وجود دارد و مسئولان تا چه میزان به واحد‌های فناور کمک می‌کنند؟ 
از مشکلاتی که در زمینه کار گیاهان دارویی وجود دارد گرفتن مجوز است جهاد کشاورزی همکاری لازم را با ما نمی‌کند و به جای اینکه به ما کمک کنند، سنگ اندازی می‌کنند.

با شروع کشت گیاهان دارویی در سال ۸۹ تا کنون پنج نوع گیاه دارویی شامل نعنا فلفلی، بادرنج بویه (ملیس)، به لیمو، آویشن و زوفا در مزارع استان با کیفیت مناسب و همگام با استاندارد‌های جهانی تولید می‌شود که کیفیت و بهای خرید گیاه نعنا فلفلی ایلام را نسبت به سایرنقاط کشور بیشترارزیابی کرد مقدارتقاضای خرید نعنا فلفلی تولیدی استان بیشتر از تولید و عرضه این محصول بوده و هدف ما اختصاص مزارع بیشتر به کشت این گیاه متناسب با تقاضای بازاراست.
 
نیم هکتار سطح زیرکشت گیاهان دارویی را به ۲۰ هکتار رساندم/ دانشگاه نقش مهمی در مشاوره تولید گیاهان دارویی دارد

نبود نیروی‌های متخصص گیاه شناس، عصاره گیرو عرق گیرسنتی، صنایع تبدیلی و گستره اندک زیرکشت گیاهان تولیدی را از عمده دلایل شکست خرید گیاهان دارویی در بازارداخلی است و لازم است که این مشکلات با برنامه ریزی‌های مدون و حساب شده رفع شود.

محصولی که ما تولید می‌کنیم بعد از آن به کارخانه‌های فراوری ارسال می‌شود اگر بتواینم خودمان محصولی را که به دست آوردیم را فراوری کنیم باعث رونق کسب کار ما می‌شود، اما به دلیل مشکلاتی که وجود دارد تاکنون موفق به فراوری از محصولات گیاهان دارویی در استان ایلام محصول نشده ایم.
اخبار مرتبط
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار