کاهش ۱۰ درصدی سزارین در شاهرود

شاهرود_سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود افزود:شاخص سزارین در بیمارستان بهار دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در دو‌ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت‌زمان مشابه پارسال به میزان حدود ۱۰ درصد کاهش داشته است.
کد خبر: ۹۶۱۷۷۷۸
|
۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۹

کاهش ۱۰ درصدی سزارین در شاهرودبه گزارش خبرنگار بسیج، دکتر سید محمد حاجی میرصادقی سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با اشاره به ترویج زایمان طبیعی به‌عنوان یکی از اهداف مهم طرح تحول نظام سلامت، از کاهش ۱۰ درصدی نرخ زایمان سزارین در بیمارستان بهار دانشگاه علوم پزشکی شاهرود خبر داد.

وی اظهار کرد: کاهش عمل سزارین با آموزش مادران باردار در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود محقق شد. حاجی میرصادقی گفت: زایمان به روش طبیعی به جنین این امکان را می‌دهد که در روز‌های پایانی بیشترین رشد سلول‌های مغزی، سیستم تنفسی و همچنین کبد را داشته و جنین رشد خود را به‌خوبی تکمیل کرده باشد و در نوع طبیعی زایمان هم‌آغوشی مادر و نوزاد در همان لحظه امکان‌پذیر است و مادر باردار می‌تواند نوزاد خود را شیر دهد.
سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با تأکید بر این که تمام هزینه‌های زایمان طبیعی در حال حاضر از سوی بیمه پرداخت می‌شود، ادامه می‌دهد: رایگان شدن زایمان طبیعی با اجرای قانون جوانی جمعیت عامل مؤثر دیگر بر این روند کاهشی سزارین‌ها بوده است. البته پیش از اجرای این قانون هم هزینه‌زایمان طبیعی بالا نبود و ۱۰ درصد فرانشیز پرداخت می‌شد، اما اکنون تمام هزینه‌ها از سوی بیمه پوشش داده می‌شود.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در پاسخ به این سؤال که چه اقداماتی منجر به افزایش میل مادران به زایمان‌های طبیعی شده است، عنوان می‌کند: رده‌های آموزشی برای روش‌های مختلف زایمان برگزاری می‌شود، البته برخی مادران ترس از زایمان دارند، به همین دلیل روش‌های زایمان طبیعی بدون دردهم وجود دارد و همین مساله بر کاهش اضطراب این مادران و تمایل به زایمان‌های طبیعی مؤثر بوده است که این موفقیت با اتخاذ رویکرد سیستمی، تعاملی و اقدامات نظارتی متخصصین حوزه زنان و مامایی دانشگاه در راستای اجرای قوانین جوانی جمعیت حاصل شده است. وی با تأکید بر اینکه به همه بیمارستان‌ها برنامه تکریم مادر و رعایت اخلاق حرفه‌ای در قبال مادران باردار ابلاغ شده است، تصریح کرد: به‌طورجدی درصدد توسعه روش‌های بی‌دردی زایمان هستیم و در این میان از متخصصین بی‌هوشی برای ترویج زایمان بی‌درد بهره خواهیم برد، زیرا یکی از موانع روی‌آوردن مادران به زایمان طبیعی ترس از درد زایمان است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار