خبرهای داغ:

تامین آب شهر‌های شمال شرق خوزستان با اجرای کامل طرح فدک

مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان طرح فدک را مهمترین پروژه آبرسانی در حوزه مسئولیت‌های خود عنوان کرد و گفت: اگر این طرح سریع‌تر عملیاتی شود شاهد تحولات خوبی در منطقه خواهیم بود.
کد خبر: ۹۶۱۸۲۴۵
|
۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج خوزستان، عباس صدریان فر در جلسه بررسی مسائل و مشکلات حوزه انتخابیه ایذه، باغملک، صیدون و دزپارت که با حضور نماینده مردم این شهرستان‌ها در مجلس شورای اسلامی، مدیران عامل برق منطقه ای، توزیع نیروی برق، آب و فاضلاب خوزستان، فرمانداران، شهرداران این شهرستان‌ها و مسئولین ذی ربط در حوزه‌های آب و برق برگزار شد، اظهار کرد: مهمترین طرح در حوزه مسئولیت‌های سازمان آب و برق خوزستان، طرح فدک است که در دولت شهید رئیسی آغاز شد.

وی افزود: برای اجرای این طرح، یک پنل فنی ملی برگزار کردیم و همه مسیر‌های مستعد مورد بررسی قرار گرفت، طرحی که سازمان آب و برق خوزستان مطالعات آن را انجام داده بود، به عنوان بهترین مسیر مورد تصویب پنل ملی قرار گرفت و پس از تهیه سند‌ها و براورد قیمت ها، مستندات لازم به دبیر خانه هیئت دولت ارسال شد؛ البته تفاهم نامه آن با قرارگاه خاتم الانبیا (ص) منعقد شده و کار‌های مقدماتی آن در حال اجرا است، اما برای طرح اصلی به علت رقم بالای قرارداد، نیاز به مجوز هیئت دولت داریم که امیدواریم انجام شود.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان و رئیس شورای هماهنگی صنعت آب و برق در استان ادامه داد: آبی که از طریق طرح فدک برای منطقه تامین می‌شود تنها برای شرب نیست؛ یکی از دلایل کندی کار نیز این بود که سند‌ها بر اساس آب شرب ثبت شده بود ولی با پیگیری‌های صورت گرفته تصمیم بر آن شد که تامین آب کشاورزی نیز به سند‌ها اضافه شود تا بتوانیم از بُعد اشتغال کشاورزی هم برای مردم منطقه کاری انجام دهیم، که خوشبختانه مورد تایید قرار گرفت؛ اگر طرح فدک سریعتر عملیاتی شود شاهد تحولات خوبی در منطقه خواهیم بود.

صدریان فر در خصوص کشاورزی در محدوده دریاچه سد کارون ۳ تصریح کرد: درخواست باغدارانی که متقاضی تامین و تخصیص آب بودند بررسی شد و همکاری با تعدادی از آنها در دستور کار قرار گرفت؛ مابقی درخواست‌ها نیز در دست بررسی است.

وی با اشاره به موضوع گردشگری و ترابری آبی در شمال شرق خوزستان خاطر نشان کرد: محدودیت‌هایی در این زمینه وجود دارد ولی پس از همفکری با مسئولین شهرستان، تلاش کردیم خدمات مطمئنی از لحاظ ایمنی و کیفی به مردم ارائه دهیم.

صدریان فر افزود: زمانی که سد کارون ۳ ساخته می‌شد قرار بر آن بود که ترابری آبی با احداث پل ارتباطی بین روستا‌های منگشت از طریق دهدز یا دزپارت، فقط برای بومیان منطقه انجام شود، اما به دلیل استقبال گردشگران و استفاده بیش از ظرفیت ترابری آبی منطقه، به علت محدودیت‌های موجود و به منظور جلوگیری از بروز حوادث، به فرماندار و مسئولین محلی گوشزد کردیم طبق استاندارد‌های تعریف شده از ترابری استفاده کنند تا منجز به حادثه‌ای نشود.

وی با اشاره به تلاش و حمیت کارکنان سازمان در برهه‌ها و در بحران‌های مختلف برای انجام ماموریت‌های وزارت نیرو که تامین آب برای مصارف شرب و کشاورزی و به دنبال آن جلب رضایت مردم است، عنوان کرد: سد‌ها در حوزه تامین برق رسالت مهمی بر عهده دارند؛ اگر سدی وجود نداشت مردم کشور و خصوصا خوزستان با مشکل مواجه می‌شدند، اما به دلیل محدودیت‌های منابع مالی و برخی تحریم‌ها ممکن است مشکلاتی به وجود آید که همکاران ما با تلاش شبانه روزی در اعماق زمین، نیروگاه‌ها را سرپا نگه می‌دارند تا شاهد قطعی برق نباشیم و کام مردم تلخ نشود.

صدریان فر با تاکید بر لزوم توجه شهروندان به هشدار‌ها و اطلاع رسانی‌ها در مواقع بحران، عنوان کرد: باید بدانیم رودخانه‌ها منابع آب وحشی هستند و قابل کنترل نیستند؛ با توجه به بارش سیلاب‌ها و همچنین احساس نیاز برق کشور و درخواست نیروگاه ها، برخی مواقع باید رهاسازی آب انجام شود؛ تابلو‌های هشدار و آژیر‌ها و اطلاع رسانی‌ها به صورت گسترده انجام می‌شود، اما مردم نیز باید به هشدار‌ها توجه کنند و از حضور در حاشیه رودخانه‌ها پرهیز کنند تا خطری متوجه آنها نشود.

وی با اشاره به پروژه احداث مخزن ۲۰ هزار متر مکعبی در شهرستان ایذه برای تامین آب شرب مردم منطقه، گفت: این پروژه تاکنون بیش از ۸۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و به زودی به بهره برداری می‌رسد.

صدریان فر در پایان تاکید کرد: موضوع تامین آب شرب دزپارت با توجه به موافقت‌های ابلاغی از وظایف و ماموریت‌های آب و فاصلاب استان است ولی در فصل تابستان و به منظور کمک و حل مشکل مردم دزپارت و همکاری با آبفا استان، تانکر‌های تامین آب شرب را تا پایان حل مشکل به منطقه ارسال می‌کنیم.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار