خبرهای داغ:

گفتگوی باحافظ و داور قرآن ایلامی؛ تعلیم همپای تعلم/از خانه‌داری تا داوری قرآن

گفتگوی باحافظ و داور قرآن ایلامی؛
تعلیم همپای تعلم/از خانه‌داری تا داوری قرآن
بانوی ایلامی همپای آموزش قرآن به سنین مختلف از ۷ تا ۷۰ سال، خود نیز توفیق حفظ قرآن کریم را به دست آورد و علاوه بر حفظ کل قرآن و اکنون در سطح کشوری داوری رقابت‌های قرآنی را بر عهده دارد.
کد خبر: ۹۶۱۸۶۳۵
|
۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۲
 

 

به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان- یادگیری و انس با قرآن مسیری لذت بخش و مملو از شگفتی است. ثمرات طی کردن این مسیر در زندگی دنیوی بهره‌مندی از خیر و برکت و شناخت افراد معنوی و در آخرت بهره‌مندی از شفاعت قرآن و هم نشینی با صالحان و اولیای الهی است.
 
در آیه ۸۲ سوره اسرا آمده است «وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ» قرآن برای مومنان شفا و رحمت است و تلاوت آن روح و قلب آدمی را منور و امراض را از آن دور می‌کند. قرائت قرآن می‌تواند تاریک‌ترین قسمت‌های زندگی بشر را به دریایی از برکت و نور تبدیل کرده و قلب انسان‌ها را از کینه و حسد پاک کند.
تلاوت قرآن باعث می‌شود بیماری‌های ذهن و روح از بین بروند و انسان از درد و رنج رهایی یابد. اثرات و برکات تلاوت قرآن به حدی است که در احادیث نیز از آن یاد شده است. امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند: «قرآن پیمان خداوند با انسان‌هاست. بنابراین سزاوار است مسلمانان به عهد و پیمان خویش آگاه باشند و به آن عمل کنند؛ برای وفاداری به این پیمان مسلمانان می‌توانند به صورت روزانه قرآن را تلاوت کنند.»
پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه هم می‌فرمایند «قرآن از همه چیز خدا والاتر است؛ برتری قرآن بر سایر سخنان مانند برتری خداوند است بر بندگان است» به بیان ساده‌تر می‌توان گفت که قرآن رستگاری انسان‌ها را در دو جهان تضمین می‌کند و مانند چراغی فروزان انسان‌ها را از جهل و نادانی به سوی روشنایی و دانایی هدایت می‌کند.
می توان با روخوانی، روانخوانی و حفظ آیات قرآن با این کتاب آسمانی بیش از پیش مأنوس شد کسی که با قرآن مانوس است چنانکه قرآن را با تأنی و توجه به معانی آن حفظ کند به مرور زمان معانی قرآن در جان و جسم او نفوذ کرده و تمامی اعمال و رفتار او را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با تدبر در آیات قرآن می‌توان رفتارهای درست از نادرست و بایدها از نبایدها تمیز داد. 
 
خبرنگار خبرگزاری به سراغ یکی از بانوان حافظ قرآن کریم در ایلام رفت. بانویی که همراه آموزش به دانش‌آموزان خود نیز همپای آنها جلو رفته و حافظ کل قرآن کریم شده است.
 
«گلزار نصرت زاده» متولد ۱۳۶۰ از شهر ایلام است. از سن ۳۰ سالگی وارد حیطه روخوانی و حفظ قرآن شده و پس از حدود ۳ سال با تلاش فراوان و همپای دانش آموزانش توفیق حفظ قرآن را کسب کرده است. او دارای دو فرزند دختر به نام های فاطمه و زینب است. دختر بزرگش در روخوانی و روانخوانی قرآن و دختر کوچک‌تر حافظ ۸ جزو قرآن است.
نصرت‌زاده- حافظ قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دین و اندیشه با بیان اینکه از سال ۱۳۹۰ حفظ قرآن را آغاز کرده است، می‌گوید: همزمان با حضور در کلاس حفظ قرآن، خود نیز کلاس حفظ برای کودکان، نوجوانان و... برگزار کرده و همپای آنها پیش می‌رفتم و به این ترتیب پس از دو سال و ۷ ماه موفق به حفظ کل قرآن کریم شدم.
او بر برکات قرآن در زندگی‌اش اشاره کرده و می افزاید: تا مقطع دیپلم درس خواندم و پس از ازدواج همسرم اجازه ادامه تحصیل و ... را به من نمی داد و می گفت یا من یا تحصیل. با به دنیا آمدن فرزندانم، خود را با آنها سرگرم می‌کردم. یکی از روزها با تشویق یکی از همسایه‌ها و پس از کسب اجازه از همسرم در کلاس قرآنی که توسط بنیاد شهید برگزار شده بود شرکت کردم.
 
 

تعلیم همپای تعلم/ از خانه‌داری تا داوری قرآن

 
 
دست خالی، همتی بلند
 
پس از خواندن قرآن به صورت صوت و لحن، مورد تشویق قرار گرفته و استاد از من خواست برای حفظ قرآن در کلاس آموزشی شرکت کنم. این موضوع را با همسرم درمیان گذاشتم و قرار شد چنانچه کلاس آموزشی به صورت رایگان برگزار شود در این کلاس‌ها شرکت کنم پس از طرح موضوع، با کمک و واسطه‌گری دو تن از بانوان فرهنگی، بدون پرداخت هزینه و به صورت رایگان در کلاس‌های آموزشی بنیاد شهید شرکت کردم.
 
این بانوی حافظ قرآن و داور کشوری که با دستی خالی اما همتی بلند از سال ۱۳۹۰ همزمان با حضور در کلاس آموزش قرائت، روخوانی و حفظ قرآن کریم، در کانون فرهنگی‌هنری کوثرشهر ایلام نیز به تربیت و ارائه آموزش به کودکان، نوجوانان و... مشغول شد، با بیان اینکه هر چه در زندگی دارم از برکات قرآن است، یادآور می‌شود: همسرم که اجازه رفتن به منزل نزدیکان را به تنهایی به من نمی داد حالا به برکت قرآن در حال حاضر برای داوری به اقصی نقاط کشور می روم.
 
او گریزی به کمک دخترانش در زمان حفظ قرآن می‌زند و می‌گوید: در آن برهه زمانی دختر بزرگم در کلاس چهارم و دختر کوچکترم کلاس اول ابتدایی تحصیل می‌کردند و من برای ایجاد انگیزه و بالابردن ضریب دقتی آنها برایشان آیات و جزء‌های حفظ شده را می‌خواندم و چنانچه در زمان خواندن قرآن از من مشکل اعرابی می‌گرفتند به ازای هر مشکل هدیه نقدی و غیر نقدی دریافت می کردند و به این ترتیب با توجه به عدم آشنایی آنها با خطوط قرآن، اعراب و... با علاقه و دقت فراوان به کلمات توجه کرده و در این مسیر همراه من بودند.
 
 
تعلیم شاگردانی از ۷ تا ۷۰ سال
 
او که در زمینه حفظ قرآن کریم شاگردانی در سنین مختلف ۷ تا ۷۰ سال را آموزش می‌دهد، یادآور می‌شود: استقبال بی‌نظیر است تا جایی‌که یکی از بانوان ۷۰ ساله موفق به حفظ ۱۳ جزء قرآن شده و با پشتکار فراوان در کلاس‌های آموزشی شرکت می‌کند.
 
این بانوی حافط ایلامی که در حال حاضر موفق به تأسیس مؤسسه قرآنی زینبیه شده است، می گوید: پس از دو سال دوندگی امسال مجوز راه‌اندازی مؤسسه قرآنی را گرفتم و در حال حاضر بیش از یکصد شاگرد در رشته‌های روخوانی، حفظ، روان‌خوانی، صوت و لحن در سنین مختلف در مؤسسه مشغول فراگیری قرآن کریم هستند.
 
وی می افزاید: یکی از مشوقین من در این راه همسرم بود که همپای من و با حفظ کردن تک تک آیات قرآن، ذوق کرده و من را تشویق می‌کرد اما در کنار آن برخی از دوستان و نزدیکان هم مرا مورد تمسخر قرار می دادند که به برکت آیات قرآن و پشتوانه همسرم از سخنان دلسرد کننده و شیاطینی آنها گذر کرده و به راهم ادامه دادم.
 
از خاطرات تلخ و شیرینش که می‌پرسیم، می گوید: لحظه به لحظه حفظ قرآن شیرین است. سال ۹۰-۹۱ همسرم که کارگر ساده ساختمانی است بیمار شد تا جایی‌که پزشک معالج اعلام کرد که نیاز به استراحت مطلق دارد و احتمال اینکه تا آخر عمر قادر به کار کردن نباشد نیز وجود داشت. در آن برهه زمانی با حقوق بسیار اندک که از برگزاری کلاس های روخوانی و حفظ قرآن امرار معاش می کردیم. بیماری همسرم مقارن با حفظ جزء ۱۹ قرآن کریم بود و در انتظار آمدن جواب آزمایشات بودیم. در آن زمان با خداوند خود به راز و نیاز پرداخته و از خدا خواستم معجزه‌ای را به من نشان دهد چرا که در صورت مثبت شدن جواب آزمایش و انجام عملی دشوار، همسرم دیگر قادر به کار نبود و نه تنها زندگی‌مان با مشکل مواجه می‌شد من هم قادر به ادامه راه و حفظ قرآن نبودم.
 
او ادامه می دهد: در آن زمان فقط گریه می‌کردم و از خدا و ائمه اطهار علیه‌السلام کمک می‌خواستم ماه ها گذشت و قبل از دریافت جواب آزمایش پس از توسل به خدا و ائمه معصومین علهیم السلام به امامزاده علی صالح شهر ایلام رفته و پس از راز و نیاز با خداوند، برای دریافت جواب به آزمایشگاه رفته و جواب را گرفتم. پزشک معالج همسرم پس از دیدن جواب پس از تعجب اعلام کرد نیاز به عمل جراحی نیست و با مواظبت می توان بیماری را کنترل کرد تا رسیدن به منزل گریه کرده و شاکر معجزه خداوند بودم.
 
این حافظ قرآن فرج امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه، عاقبت بخیری جوانان، موفقیت دخترانش در زندگی تحصیل و در انتها تشرف به حج تمتع را از آرزوهایش برشمرده و می گوید: توسل به قرآن و ائمه سراسر نور و معرفت است و با تلاش و با دستی خالی می توان شیطان را شکست داد و مدارج عالیه را طی کرد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار