خبرهای داغ:
معصوم علیزاده خبر داد

صادرات ۱۱۰ میلیون دلار صنایع‌دستی و غیردستی از استان همدان

همدان-مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، گرشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: در دولت سیزدهم ۱۱۰ میلیون دلار صادرات صنایع‌دستی و غیردستی از استان انجام شده که آمار بسیار خوبی است.
کد خبر: ۹۶۱۸۸۰۶
|
۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۳
صادرات ۱۱۰ میلیون دلار صنایع‌دستی و غیردستی از استان همدان

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، محسن معصوم علیزاده امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با تشریح عملکرد و اقدامات صورت گرفته در دولت سیزدهم، به موضوع ثبت جهانی محوطه باستانی هگمتانه در یونسکو اشاره و اظهار کرد: ثبت جهانی هگمتانه به عنوان افتخاری بزرگ بر پیشانی استان و کشور ماندگار شد و نشان داد که همدان با داشته‌های تاریخی، تمدنی و فرهنگی همواره بر قله‌های بزرگ فرهنگ و تمدن ایستاده و جهان هم به پای این تمدن و فرهنگ و دارایی ایستاد که به طور قطع این مهم گردشگری استان را متحول خواهد ساخت.

وی با بیان اینکه ثبت جهانی هگمتانه به عنوان دارایی بزرگ ما را قوی‌تر خواهد کرد، افزود: استان همدان با ۱۹۰۰ اثر جاذبه تاریخی و گردشگری که به ثبت رسیده یکی از استان‌هایی است که در غرب کشور پتانسیل‌های بسیاری را به خود اختصاص داده و می‌تواند مقصد گردشگری باشد.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، گرشگری و صنایع دستی استان همدان در تشریح اقدامات و فعالیت‌های اثرگذار در معاونت گردشگری به صدور ۵۱ فقره پروانه بهره‌برداری و فعالیت برای انواع تاسیسات گردشگری اقامتی پذیرایی و خدماتی با اشتغالزایی مستقیم برای ۱۹۷ نفر اشاره و عنوان کرد: در این راستا در دولت سیزدهم نسبت به دولت  قبل ۳۴ درصد رشد ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه توسعه متوازن گردشگری در مناطق کمتر توسعه یافته با صدور ۱۹ فقره پروانه انجام شده است، گفت: این فعالیت شامل اقامتگاه‌های بومگردی و مجوز گردشگری کشاورزی و اشتغال مستقیم ۵۷ نفر با رشد ۹۵ درصدی نسبت به عملکرد دولت‌های قبل است.

معصوم علیزاده به توسعه گردشگری سلامت با صدور ۶ مجوز برای ۶ واحد تسهیلگر نیز اشاره و بیان کرد:  در این حوزه و نیز تدوین برنامه‌های بازاریابی برای حضور در بازار هدف خارجی شامل نمایشگاه گردشگری اقلیم سلیمانیه، وان ترکیه، گردشگری سلامت سنندج و.. و با پیگیری ساماندهی زیرساخت‌ها، استانداردسازی مراکز بیمارستانی و اخذ استاندارد آی پی دی صورت گرفته است.

وی با اشاره به مطالعات صورت گرفته در راستای طرح جامع گردشگری استان همدان به عنوان نقشه راه و سند توسعه گردشگری استان تصریح کرد: نقشه جامع گردشگری استان به عنوان نقشه راه تدوین شده که کار بسیار خوبی است و معتقدیم هراندازه با طرح و نقشه حرکت کنیم اهداف بهتر محقق خواهد شد.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، گرشگری و صنایع دستی استان همدان با بیان اینکه در راستای توسعه گردشگری داخلی رویداد‌های گردشگری و شرکت در رویداد‌های بازار هدف داخلی از جمله برگزاری جشنواره شیره‌پزی مانیزان، آلو در اسدآباد، گلرنگ کبودرآهنگ، رازیانه رزن و شرکت سالانه در نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران برگزار شد، گفت: در راستای توسعه گردشگری خارجی نیز با شرکت در بازار هدف خارجی شامل شرکت در نمایشگاه، اجرای برنامه هفته‌های فرهنگی و میزبانی برنامه‌های بین المللی از جمله شرکت در نمایشگاه گردشگری سلیمانیه نیز برگزار شد.

وی اضافه کرد: سعی کردیم در نمایشگاه‌های بین‌المللی در حوزه گردشگری شرکت کنیم و هر سال قوی‌تر وارد شویم که خوشبختانه امسال منسجم‌تر و با تعریف جدیدتر وارد شدیم و رضایتمندی خوبی ایجاد کرد که البته نیاز به کار بیشتر دارد و باید در حوزه محتوا قوی عمل کنیم.

*اخذ مجوز نمایشگاه سلامت برای استان همدان

معصوم علیزاده با بیان اینکه  تلاش کردیم کشور‌های عضو اکو را در حوزه گردشگری به همدان بیاوریم، اظهارکرد: امسال توانستیم مجوز نمایشگاه سلامت را در کشور برای استان همدان اخذ کنیم.

وی به حضور در ۵ مورد  نمایشگاه گردشگری داخلی، حضور در سه مورد نمایشگاه گردشگری خارجی، صدو ۱۱ مجوز گردشگری کشاورزی، صدور ۱۱ مورد مجوز اقامتگاه بومگردی، دو مورد هتل آپارتمان، یک مورد مهمانپذیر، دو مورد مجتمع گردشگری و مراکز سرگرمی، ۷ مورد سفره‌خانه سنتی و ۲۳ مورد دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری به عنوان دیگر اقدامات صورت گرفته اشاره و اضافه کرد: ۳۶ دوره آموزشی ویژه فراگیران دوره‌های آموزش گردشگری و مدیران تاسیسات گردشگری  برای ۶۷۷ نفر نیز برگزار شد.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، گرشگری و صنایع دستی استان همدان از صدور مجوز یک هتل در همدان خبر داد و تاکید کرد: یک سرمایه‌گذاری یک هزار میلیارد تومانی در حوزه زیر ساختی گردشگری در استان آغاز شده که طی روز‌های آینده کلنگ آن به زمین خواهد خورد.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از جاذبه‌های گردشگری استان بازدید کردند، اضافه کرد: یک میلیون و ۱۰۰ هزار اقامت در استان ثبت خورد که رشد خوبی را نشان می‌دهد به طوری که ۲۳ هزار و ۲۱۰ گردشگر خارجی را در استان پذیرا بودیم که میانگین ۵۰ درصدی در استان همگام با کشور ایجاد شده که البته استان همدان باید حضور ۱۰۰ هزار گردشگر خارجی را هدفگذاری کند و به این سمت حرکت کند تا بهره‌های اقتصادی خوبی را نیز کسب کند.

معصوم علیزاده تصریح کرد: در ابتدای کار ۴ هزار و ۷۰ تخت اقامتی داشتیم که امروز این تعداد به ۴ هزار و ۶۰۴ تخت رسیده است.

وی در تشریح اقدامات حوزه معاونت صنایع دستی با اشاره به وجود ۴۴ هزار نفر فعال صنایع دستی با ۳۳ هزار گارگاه فعال تصریح کرد: در این حوزه احداث سه بازارچه دائمی صنایع دستی در شهرستان‌های همدان، ملایر و نهاوند را داشتیم که در حال تکمیل است.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، گرشگری و صنایع دستی استان همدان به واگذاری ۹۸ قطعه زمین ۵۰ متری بری احداث کارگاه به صنعتگران صنایع دستی شهرستان همدان در شهرک صنفی صنعتی بوعلی ۲ به منظورایجاد شهرک صنایع دستی اشاره کرد و افزود: برگزاری نمایشگاه‌های ملی صنایع دستی به صورت سالانه با ظرفیت ۲۵۸ غرفه، انتخاب استان همدان به عنوان یکی از ۱۰ استان برگزیده، برگزاری نمایشگاه‌های ملی در سطح کشور، شرکت در رویداد سه گام، برگزاری جشنواره‌های مبلمان منبت در ملایر، پوشاک سنتی، دست‌های ماندگار، دریافت عنوان اثر برتر در جشنواره سالانه مد و لباس ارشاد اسلامی توسط هنرمند همدانی، حضور در داوری جشنواره امتنان و انعقاد تفاهم نامه‌های مهارت‌آموزی با نیرو‌های وظیفه نیرو‌های مسلح و قرارگاه جهادی وزارت کشور نیز از دیگر اقدامات در حوزه صنایع دستی است.

وی به انتخاب لالجین به عنوان پایلوت پیشران در زمینه هنر سفال و سرامیک در سطح ملی اشاره کرد و ادامه داد: میزبانی جشنواره سه گام با محوریت سفال در سطح ملی و به عنوان یکی از شاخص‌های زنجیره ارزش استان، دریافت ۳۷ نشان ملی صنایع دستی در سال ۱۴۰۲، برگزاری بزرگترین ورک شاپ منبت گلریز ایران در روستای اشترمل با حضور ۲۷۱ نفر هنرمند و میزبانی از داوری مسابقه مهر اصالت غرب کشور برای اولین بار در همدان از دیگر اقدامات است.

*صدور ۳۷۰۰ فقره مجوز صنایع دستی

معصوم علیزاده با بیان اینکه نمایشگاه صنایع دستی را با ۲۵۸ غرفه هر سال برگزار کردیم که  امسال نیز ۲ تا ۶ مهر ماه این نمایشگاه برگزار خواهد شد، اضافه کرد: ۳ هزار و ۷۰۰ فقره مجوز صنایع دستی صادر، سه بازارچه دائمی ایجاد و ۷۱ بازارچه موقت فصلی برگزار شده است.

وی با تاکید بر اینکه در دولت سیزدهم ۱۱۰ میلیون دلار صادرات صنایع‌دستی و غیردستی از استان انجام شده که آمار بسیار خوبی است، گفت: اعطای تسهیلات به هنرمندان و تولیدکنندگان نیز صورت گرفت که  ۴۶۰ میلیارد ریال در راستای مشاغل خانگی، ۵۷۰ میلیارد ریال بر اساس بند الف تبصره ۱۸ و ۱۱ میلیارد ریال بر اساس تبصره ۱۶ اعطا شد.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، گرشگری و صنایع دستی استان همدان در ادامه به ارائه گزارش عملکرد معاونت سرمایه گذاری در دولت سیزدهم پرداخت و توضیح داد: در این راستا صدور موافقت اصولی تاسیسات گردشگری ۱۲۹ مورد، صدور مجوز ایجاد تاسیسات گردشگری ۱۵ مورد و برای  اعتبارات مطالعه و تامین زیرساخت روستا‌های هدف گردشگری ۵۰ هزار میلیون ریال،  اعتبارات مطالعه و تامین زیر ساخت مناطق نمونه گردشگری ۱۰ هزار میلیون ریال و اعتبارات مطالعه و تامین زیرساخت محور‌های گردشگری ۱۲ هزار میلیون ریال هزینه شده است.

وی از اجرای ۴۰ پروژه با حجم سرمایه‌گذاری بیش از۳ هزار میلیارد تومان در سطح استان خبر داد و بیان کرد: این پروژه هم اکنون در حال اجرا است  که پیش‎بینی بیش از ۲ هزار نفر اشتغال در بر دارد.

معصوم علیزاده با تاکید بر اینکه در صورت به بهره‌برداری از این طرح‌ها بیش از ۷۵۰ تخت به ظرفیت اقامتی استان اضافه خواهد شد، عنوان کرد: از جمله این طرح‌ها احدث یک باب هتل ۵ ستاره با آخرین متد طراحی و خدمات احیا و مرمت بیش از ۱۵ اثر تاریخی برای ایجاد مراکز اقامتی و پذیرایی در سطح استان با استفاده از تسهیلات بانکی و جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با رقمی بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد ریال و پیش بینی اشتغال ۱۰۰ نفر که از جمله آن می‌توان به حمام زرهان تویسرکان و هتل سنتی آقای طاهری مقدم در شهر همدان اشاره کرد.

* احیای ۱۵ مورد اثر تاریخی در حال تخریب

وی در تشریح اقدامات و فعالیت‌های اثرگذار در معاونت میراث فرهنگی، به احیای ۱۵ مورد اثر تاریخی در حال تخریب اشاره و بیان کرد: ثبت ۸۲ اثر منقول، غیر منقول، طبیعی و غیر ملموس در فهرست آثار ملی، مرمت بنا‌ها و بافت‌های فرهنگی – تاریخی در قالب ۱۵۱ کارگاه، تکمیل پرونده ثبت ۲ اثر در فهرست میراث جهانی شامل کاروانسرای تاج آباد و کاروانسرای فرسفج  از جمله این اقدامات است.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، گرشگری و صنایع دستی استان همدان با بیان اینکه در مجموع یک هزار و ۲۰۱ اثر ثبت شده در سطح استان در فهرست آثار ملی ایران از ابتدا تا خرداد ۱۴۰۳ انجام گرفته است، عنوان کرد: از یک هزار و ۳۴ اثر ثبت ابنیه و  محوطه‌های تاریخی ۳۸ اثر در دولت سیزدهم محقق شد.

وی با بیان اینکه از ۳۰ اثر میراث منقول تاریخی ۱۳ اثر در دولت سیزدهم محقق شد، تاکید کرد: از ۱۰۴ اثر میراث ناملموس ۲۴ اثر، از ۲۹ اثر میراث طبیعی ملی ۸ اثر، از ۱۵۹ اثر تعیین حریم آثار تاریخی ۱۱۶ اثر، از ۱۰۴ پروژه کاوش‌های باستان شناسی ۱۳ پروژه و از ۷ پرونده مطالعات بافت شهری و روستایی تاریخی ۴ پرونده در دولت سیزدهم محقق شد.

معصوم علیزاده با تاکید بر اینکه در سال ۱۴۰۰ اعتبار  سازمان ۳۳ میلیارد تومان، در سال ۱۴۰۱به میزان ۸۴ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۲ به ۱۴۰ میلیارد تومان رسید، یادآور شد: سال گذشته از محل اعتبارات ملی و استانی رشد داشتیم که در ثبت جهانی هگمتانه در سال ۱۴۰۱ از ۸۴ میلیارد تومان ۶۰ میلیارد تومان و سال ۱۴۰۲ نیز از ۱۴۰ میلیارد تومان ۴۰ میلیارد تومان به ثبت جهانی اختصاص یافت.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار