خبرهای داغ:
گزارش بسیج از بایدها و نبایدهای سفر اربعین در حوزه سلامت؛ 

یک سفر به یادماندنی با حفظ اصول بهداشتی 

حمید گلناری کارشناس مسئول امور کاهش خطر بلایا و حوادث معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به بایدها و نبایدهای بهداشتی سفر اربعین، از زائرین خواست مراقب سلامت خود باشند تا از بروز بیماری در راهپیمایی اربعین حسینی پیشگیری نمایند.
کد خبر: ۹۶۱۹۱۸۹
|
۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۲

قزوین_ به گزارش بسیج، با نزدیک شدن به اربعین حسینی، زائران حرم مطهر امام حسین(ع) از تمامی استان‌های کشور در حال عزیمت به عتبات عالیات هستند. 

مسیرهای تردد زائرین، مرزها، حرم‌های شریف و مطهر امامان مدفون در عراق به‌ویژه کربلای معلی مملو از جمعیت می‌شود، میلیون‌ها زائر در اطراف حرم امام حسین(ع) برای زیارت حاضر می‌شوند. علاوه بر این، موکب‌ها، دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی، راه‌اندازی می‌شود و اقوام مختلف از کشور‌های اسلامی، در هر گوشه و کنار خود را به حرم امام شیعیان (ع) می‌رسانند. شور و اشتیاق زائرین برای زیارت اربعین باعث تجمع و ازدحام جمعیت در مسیرهای تردد، مرزها و در اطراف حرم‌ها می‌گردد و از نگاه نظام سلامت باید مراقب سلامت خود باشیم و از بروز حوادث در راهپیمایی اربعین حسینی پیشگیری نماییم تا با حفظ سلامتی خود و اطرافیان، فیض و لذت بیشتری را از این سفر معنوی کسب نماییم.

مهندس حمید گلناری کارشناس مسئول امور کاهش خطر بلایا و حوادث معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین با بیان این مطالب افزود: راهپیمایی اربعین حسینی(ع) یکی از بزرگترین اجتماعات دنیا محسوب می‌شود و در این اجتماع میلیونی، ممکن است که به یکباره موج تجمعی اتفاق بیفتد و جمعیتی در یک مکان خاص، بیش از اندازه به هم نزدیک شوند، بنابراین حفظ نکات مراقبتی و ایمنی برای زائرین امام حسین(ع) لازم و ضروری است. 

 

باید مراقب سلامت افراد آسیب‌پذیر از جمله زنان‌باردار، نوزادان و کودکان، معلولین، سالمندان، بیماران باشیم و از سلامت خود و اینگونه افراد مراقبت نماییم.

گلناری در ادامه برخی از توصیه‌های ایمنی و مراقبت از سلامت در پیشگیری از حوادث در اجتماعاتی مثل پیاده‌روی اربعین را به صورت زیر بیان کرد:

1. برای سفر برنامه‌ریزی نماییم و بهترین زمان و شرایط را برای عزیمت انتخاب نماییم تا از مواجهه با شرایط سخت در این سفر پرهیز کنیم.

 

2. بهتر است بجای استفاده از خودروهای شخصی، از خودروهای عمومی استفاده نماییم تا خطرات ترافیکی و حوادث جاده‌ای کمتر شوند.

 

3. اگر با خودروی شخصی به مرزها عازم می‌شویم باید استراحت کافی داشته باشیم و برای رانندگی آماده ‌باشیم. برخی از افراد به‌علت خستگی زیاد به‌ویژه در حال بازگشت، شرایط مناسبی برای رانندگی ندارند و در صورت رانندگی ممکن است دچار سوانح ترافیکی و جاده‌ای شوند.

 

4. قبل از رانندگی از وضعیت و شرایط خودروی خود و جاده‌ها مطلع شویم و سفر را ایمن نماییم.

 

5. در خودرو لوازم ضروری برای تاب‌آوری تا حداقل 72 ساعت در نظر بگیریم و باک خودرو را همواره پرکنیم تا در صورت مواجهه با ترافیک بتوانیم تحمل نماییم.

6. قبل از سفر از متخصصین معاینه خودرو برای بررسی وضعیت ایمنی آن استفاده کنیم.

7. از انتخاب مسیرها و مقصد‌های شلوغ و پر ترافیک پرهیز کنیم.

 

8. همواره شیشه‌های اتومبیل خود را تمیز نگه داریم تا دید بهتری داشته باشیم.

9. متانت، صبر و آرامش نشانگر بهتری از شخصیت ماست، پس سعی کنیم هنگام رانندگی و در حین پیاده‌وری اربعین هم این تعامل صحیح اجتماعی را به معرض نمایش بگذاریم.

10. قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنیم. عامل انسانی و رفتارهای راننده یکی از مهمترین دلایل بروز تصادفات است، بنابراین با سرعت مجاز رانندگی کنیم و از رفتارهای پرخطر در رانندگی پرهیز نماییم.

 

11. حواس پرتی راننده یکی از علل اصلی تصادفات رانندگی است. حرکاتی مانند کنترل و تنظیم درجه حرارت داخلی خودرو، تنظیم رادیو و پخش صوتی و تصویری، شماره گیری یا ارسال پیام و استفاده از تلفن همراه، خوردن و آشامیدن، حرکت یک شی مثل افتادن لیوان، استعمال دخانیات و... می توانند باعث تصادفات شوند.

 

12. از حمل بارهای حجیم که مانع بسته شدن در صندوق عقب خودرو و یا حجم زیاد در باربند می‌شوند، خودداری نماییم.

 

13. کمربند ایمنی را ببندیم و از سالم بودن دستگاه‌های کیسه هوا (ایربک) و ترمز و ایمنی در تصادفات مطمئن شویم.

 

14. از سرعت زیاد و ترمزهای پی در پی پرهیز نماییم تا مصرف سوخت را کاهش داده و ضمن کاهش آلودگی هوا، سفر مطمئنی داشته باشیم.

 

15. مسیر حرکت خود را ناگهان تغییر ندهیم و هنگام رانندگی فاصله طولی را با خودروی جلویی رعایت کنیم.

 

16. برای توقف خودرو در جاده ها و اتوبان ها از محل های تعیین شده استفاده نماییم.

 

17. قبل از سفر لیستی از لوازم ضروری خانواده تهیه و به همراه ببریم. جعبه کمکهای اولیه و داروهای ضروری به همراه داشته باشیم.

 

18. در هنگام پیاده‌روی اربعین از ازدحام‌ها و نقاط شلوغ فاصله بگیریم و از هل‌دادن و وارد‌آوردن فشار به یکدیگر به‌ویژه افراد آسیب‌پذیر خودداری کنیم.

 

19. اگر در تجمع گیر افتادیم، دست‌هایمان را جلوی سینه قرار دهیم تا فضا و حفاظی بین قفسه سینه و پشت نفر جلویی ایجاد کند، با این کار، در صورت افزایش فشار جمعیت، تنفس‌مان دچار مشکل نمی‌شود.

 

20. در موکب‌ها مراقب خطرات برق‌گرفتگی و آتش‌سوزی باشیم و از خطرات آن‌ها پیشگیری نماییم.

 

انتهای پیام/۱۰۱۰

 

 

 

 

 

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار