خبرهای داغ:
گزارش بسیج از دستاوردهای اخلاقی پیاده‌روی اربعین

رعایت توصیه‌های اخلاقی اربعین تمرینی برای همسویی با منویات امام حسین (ع)

رعایت توصیه‌های اخلاقی اربعین تمرینی برای همسویی با منویات امام حسین (ع)
حجت الاسلام یوسفی عنوان کرد: جریان اربعین و رعایت توصیه‌های اخلاقی اربعین تمرینی برای همسویی با منویات امام حسین علیه السلام و قرار گرفتن در مسیر نور ولایت اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام است.
کد خبر: ۹۶۱۹۴۳۴
|
۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۰

قزوین _ به گزارش بسیج، راهپیمایی اربعین عظیم‌ترین آیین دینی جهان اسلام بوده و دستاوردهای بی‌نظیر فردی، اجتماعی، دینی، سیاسی و حتی جهانی را رقم زده و در جایگاه بزرگترین اجتماع مذهبی جهان قرار گرفته است.

راهپیمایی اربعین یک محل دیدار و ملاقات بین مسلمین است و قلوب آنها را به هم نزدیک می‌کند و ملت‌ها را به هم پیوند می‌زند، اینکه ملت‌ها حول محور امام حسین علیه السلام گرد هم جمع می‌شوند یک حرکت عظیم است.

کسانی که توفیق زیارت اربعین حسینی با پای پیاده را داشته‌اند، اذعان می‌کنند که این سفر سفر تزکیه و پاک کننده روح از آلودگی‌هاست و علاوه بر بعد معنوی و مذهبی آثار گسترده سیاسی و اجتماعی در سطح بین المللی و منطقه‌ای دارد.

از آثار زیارت اربعین در تربیت فردی و اجتماعی می‌توان به ایجاد آرامش درونی، تمرین صبر و استقامت، افزایش عشق و مهرورزی، شکرگزاری، تقویت معنویت و دینداری، تعاون، همدلی، ایثار، انفاق و از گذشتگی اشاره کرد.

جمهوری اسلامی ایران پرچمدار نهضت حسینی است و تنها کشوری که بسیج امکانات برای عظمت اربعین را دارد و زائران ایرانی سفیران انقلابند و باید شئونات اسلامی را کاملاً مراعات کنند و با توجه به دسته جمعی بودن این سفر و همراهی با میلیون‌ها زائر شایسته است که نکاتی را از جهت اخلاقی رعایت کنند تا علاوه بر بهره معنوی بیشتر، سفر را به کام خویش و دیگران شیرین نمایند.

حجت الاسلام یوسفی در گفتگو با خبرنگار بسیج در خصوص دستاوردهای اخلاقی پیاده‌روی اربعین عنوان کرد: پیاده‌روی اربعین و حضور در این مراسم معنوی تجلی ارزش‌های الهی و عظمت سیاسی و اجتماعی شیعه است و توفیق عظیمی است که سالی یک بار ممکن است نصیب هر کسی شود و با توجه به گروهی و دسته جمعی بودن این سفر و همراهی نمودن با میلیون‌ها زائر شایسته است که انسان نکات اخلاقی را رعایت کند تا علاوه بر بهره‌مندی بیشتر از سفر آن را نیز برای دیگران خوب و خوش سازد.

وی در مورد مواردی که در مسیر پیاده‌روی اربعین باید رعایت شود، افزود: توصیه بزرگان دین است که هر کسی عازم سفر است وصیت‌نامه‌ای تهیه کند؛ زیرا نوشتن وصیت نامه تاثیر بسیار زیادی بر فضای معنوی هر شخصی دارد و بر بهره‌مندی معنوی بیشتر این سفر تاثیرگذار است.

حجت الاسلام یوسفی بیان کرد: موضوع بعدی در سفر پیاده‌روی اربعین خداحافظی و حلالیت طلبیدن از اطرافیان، نزدیکان، اقوام و بستگان است که این امر تاثیر بسزایی در معنویت این سفر دارد؛ هر کاری با نیت خاص انجام می‌شود و هر عملی نیاز به یک نیت دارد برای سفر زیارتی هم رضایت خداوند متعال، پیامبر عظیم الشأن و ائمه معصومین علیه السلام در نظر گرفته شود و نیت و غرضی غیر از رضای خدا و اهل بیت علیه السلام در نظر نباشد.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه صاحب الامر(عج) استان قزوین اظهار کرد: قبل از سفر روزه بگیرید، روزه گرفتن قبل از سفر با رعایت شرایط قبلی فضای معنوی و بهره‌مندی از این فضای معنوی را بیشتر خواهد کرد؛ صدقه دادن و دعای سفر نیز توصیه معصومین علیه السلام است.

وی تصریح کرد: موضوع مهم در پیاده‌روی اربعین که تاثیر بسیار زیادی در این سفر دارد نشان دادن محبت، صمیمیت و احساس برادری دینی بین زائران است و با این صمیمیت، محبت و برادری در دل زائران امام حسین علیه السلام فضای معنوی این سفر بسیار زیبا خواهد شد و در رفتار این افراد این معنویت قابل رویت است و انشاالله با محبت و صمیمیتی که بین زائران برقرار است، فضای معنوی خوبی ایجاد می‌شود.

وی اضافه کرد: صبور بودن و دوری از جدال و نزاع خیلی اهمیت دارد، در سفر پیاده‌روی اربعین با افرادی با افکار و عقاید مختلفی مواجه بوده و حتی گاهی نیز ممکن است انسان در این مسیر توهین‌هایی را بشنود؛ ولی باید سعه صدر داشته و صبور باشد و با استفاده از لحظاتی که در اختیار دارد در تقویت معنویت خود سعی و تلاش نماید.

حجت الاسلام یوسفی تصریح کرد: خدمت کردن به زوار نیز بسیار ذکر شده، در خصوص خدمت کردن به زائران امام حسین علیه السلام روایات زیادی از معصومین ذکر شده است؛ زیارت باید با آرامش و بدون اذیت و آزار باشد و این طمأنیه‌ای که با معنویت در انسان به وجود می‌آید حتماً زیارت لذت بخشی خواهد بود و چنین زیارتی اثر ماندگارتری دارد.

وی ادامه داد: در مراسم‌هایی که با مشارکت و همکاری میلیون‌ها زائر همراه است قطعاً با سختی‌ها و مشکلاتی عجین است؛ تحمل کردن این سختی‌ها و سعه صدر می‌تواند باعث شود که از پیاده‌روی اربعین بهره و لذت بیشتری ببریم و ممکن است در این سفر معنوی به خاطر ازدحام جمعیت، محدودیت مکانی و عدم وجود وقت مشخص در خواب، بیداری و غذا با سختی‌های مواجه شویم؛ اما باید از مزاحمت نسبت به دیگران پرهیز نماییم و با خودداری از زیاده‌روی در خوردن و آشامیدن به حداقل‌ها اکتفا نماییم.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه صاحب الامر (عج) استان قزوین عنوان کرد: حادثه عاشورا با ایثار و از خود گذشتگی عجین شده و شهدای کربلا از بالاترین سرمایه وجودی‌ خود که جانشان بوده در راه خدا و برای بقای مکتب اسلام گذشتند و در خود گذشتگی شاخص شدند؛ زائر امام حسین علیه السلام هم باید با ایثار و از خود گذشتگی دیگران را بر خود مقدم دارد.

وی ابراز کرد: رعایت نظافت به دلیل کثرت جمعیت از نکات مهمی است که باید رعایت شود تا شرایط زیست محیطی کشور عراق آسیب نبیند و هر زائری ضمن اهتمام به بهداشت فردی باید از کارهایی که موجب آلودگی محیط می‌شود مثل زباله ریختن در مسیر پرهیز نماید و همچنین وظیفه اخلاقی ایجاب می‌کند تا زائران با تحمل کمبودها از مردم و میزبانانی که در آنجا موکب زده‌اند تشکر نمایند.

حجت الاسلام یوسفی در پایان یادآور شد: جریان اربعین و رعایت توصیه‌های اخلاقی اربعین تمرینی برای همسویی با منویات امام حسین علیه السلام و قرار گرفتن در مسیر نور ولایت اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است؛ افرادی که تجربه حضور در سفر زیارتی اربعین را دارند، معترفند که در این سفر سبک جدیدی از زندگی را تجربه می‌کنند و هم اخلاق واقعی را یاد گرفته و خودشان هم معلم اخلاق می‌شوند؛ لذا رعایت کردن توصیه‌های اخلاقی یکی از عالی‌ترین ارزش‌های اخلاقی در پیاده‌روی اربعین است.

انتهای پیام/۱۰۰۴

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار