برداشت انگور موندراپ برای اولین‌بار در خلیل‌آباد

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد از آغاز برداشت رقم جدید انگور به نام موندارپ برای اولین‌بار از سطح ۱.۵ هکتار در این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۹۶۱۹۴۵۷
|
۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج خراسان رضوی از خلیل آباد؛محمود شبان  با اعلام این خبر اظهار داشت: بالغ بر ۵ هزار و ۷۲۷ هکتار از مساحت شهرستان خلیل‌آباد زیر کشت انگور قرار دارد و به همین دلیل قطب تولید انگور در سطح استان خراسان رضوی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه سالانه بالغ بر ۶۰ هزار تن انگور از این سطح برداشت می‌شود که ۸۰ درصد آن تبدیل به کشمش و الباقی جهت تازه‌خوری به خارج از شهرستان و خارج از کشور صادر می‌شود، خاطرنشان کرد: بحران کم‌آبی و خشکسالی در سال‌های اخیر کشاورزی شهرستان را تحت‌تأثیر قرار داده است.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد با اشاره به اینکه همین امر باعث کاهش میزان تولید انگور در شهرستان خلیل‌آباد شده است، تصریح کرد: ترویج ارقام کم آب طلب انگور نیز یکی از راه‌حل‌هایی است که توسط کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان به کشاورزان توصیه می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه برای اولین‌بار در راستای تغییر الگوی کشت و حل مشکل بحران آب، رقم موندراپ در شهرستان خلیل‌آباد، در سطح ۱.۵هکتار کشت شد، اذعان کرد: این انگور جزو محصولات کم آب طلب بوده که با ۳/۱ میزان آب نسبت به سایر ارقام انگور، قابل کشت و تولید است.

شبان میان‌رس و بی‌دانه بودن را از دیگر مشخصات انگور موندراپ دانست و عنوان کرد: این رقم انگور بیشتر جهت تازه‌خوری و تهیه مویز استفاده می‌شود و برای اولین‌بار است که این رقم در شهرستان کشت و به بهره‌برداری رسیده است.

وی همچنین در ادامه تشریح کرد: با توجه به برگزاری کلاس‌های آموزشی، انگور موندارپ در سال جاری در سطح ۱۰ هکتار این شهرستان کشت شده و امیدواریم با توسعه و افزایش بهره‌وری این رقم در شهرستان، درآمد کشاورزان نیز افزایش پیدا کند.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد با اشاره به اینکه انگور موندراپ از نظر شکل ظاهری، حبه‌های دارای شکل لوله‌ای یا مستطیلی دارد که آبی رنگ یا متمایل به کبود است، بیان کرد: این انگور گوشتی فوق‌العاده و سبز رنگ دارد و طعم شیرین آن باعث تفاوت آن نسبت به سایر انگورها می‌شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار