خبرهای داغ:
یادداشت/ نقش فرهنگی تجمع بزرگ اربعین؛

تجمع جهانی اربعین، شناسنامه شیعه و رسانه گویا در ترویج تشیّع است

تجمع جهانی اربعین، شناسنامه شیعه و رسانه گویا در ترویج تشیّع است
حجت الاسلام یوسفی گفت: آئین ارتباطی اربعین، شناسنامه شیعه در تمام دنیا و یک رسانه گویا در ترویج تشیع است و می‌تواند با تمام هجمه‌های فرهنگی مقابله کند.
کد خبر: ۹۶۲۱۲۰۹
|
۲۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۹

قزوین_ به گزارش بسیج، قزوین_ به گزارش بسیج، آئین اجتماعی اربعین، تبلوری از آداب، فرهنگ و تاریخ تشیع به شمار می‌رود. این آیین شیعی، برآمده از محبتی مشترک به سیدالشهداست که همبستگی اجتماعی بین ادیان را شکل می‌دهد.

 

تجمع خودجوش و مردمی اربعین آثار فرهنگی بی‌نظیری دارد که از آن جمله می‌توان به انسجام‌بخشی درون دینی و برون دینی، انتقال مؤلفه‌های ارزشی قیام حسینی به دیگر ادیان، تغییر در سبک زندگی کنشگران، تقویت باور و یاد خداوند، ارائه نمونه‌ای عینی از سبک زندگی مهدوی، میل به ایثار و فداکاری و ارائه چهره‌ای واقعی از شیعه به دنیا اشاره کرد که در آن پیروان تمام ادیان الهی از سراسر دنیا در کنار هم بی‌هیچ اختلافی گرد هم می‌آیند.

 

حجت الاسلام والمسلمین علی یوسفی مسوول نمایندگی ولی فقیه در سپاه صاحب الامر(عج) استان قزوین در گفتگو با بسیج با اشاره به نقش اجتماعی فرهنگی پیاده روی جهانی اربعین بیان کرد: یکی از اهداف مهم دین و بعثت انبیا، فرهنگ‌سازی و احیای ارزش‌های انسانی است. دین اسلام نیز در احکام عبادی، اجتماعی و سیاسی خود، در پی احیای فرهنگ انسان‌ها با کمک آئین‌هاست. آئین‌ها و برنامه‌های دینی از ابتدای خلقت بشر، در زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها مؤثر بوده‌اند و فیلسوفان دین، متکلمان، روانشناسان، جامعه‌شناسان دین، مردم‌شناسان، تاریخ‌پژوهان و نظریه‌پردازان علوم ارتباطات کوشیده اند تا هریک از نگاه خود خواستگاه این آئین‌ها و مفاهیم نهفته برگزاری این آیین ها را با دقت بررسی کنند.

 

وی گفت: در این میان برخی مراسم دینی مانند اربعین جنبه آئینی دارند و هویت و فرهنگ جامعه را در طول زمان حفظ می‌کنند و می‌توانند فرهنگ نسل‌های آینده را کنترل کنند.امروزه بالاترین هدف هر کشوری توسعه فرهنگ است و برای پیشرفت باید هدفی متعالی داشت. بنابراین دغدغه متفکران یک جامعه بالا بردن فرهنگ جامعه و درنتیجه میزان باور مردم به ارزش‌هاست.

 

حجت الاسلام یوسفی اظهار کرد: تجمع جهانی اربعین می‌تواند مباحث اخلاقی شیعه را به دنیا صادر کند. این سرمایه بزرگ مکتب شیعی در ارتقاء فرهنگ جهانی بسیار مؤثر است. در زیارت اربعین، هدف قیام امام حسین(ع) همان هدف رسالت نبی اکرم(ص) است که آثار فرهنگی قیام امام حسین(ع) در آن بسیار پررنگ است.

 

حجت الاسلام یوسفی تصریح کرد: تجمع بیدارگرانه و استکبارستیز اربعین، روایتی مستند و بشردوستانه را از تشیّع به جهان مخابره می‌کند و فرصتی برای نمایش اوج انسجام اجتماعی است. شاید کمتر واقعه‌ای را بین تمام ادیان می‌توان یافت که با وجود تنوع شرکت‌کنندگان چنین وحدت‌بخش باشد.

 

وی افزود: یکی از چالش‌های فرهنگ‌های سنتی در عصر مدرنیته، پیشرفت فناوری و توسعه وسایل ارتباطی فرهنگ‌های پوچ مدرن است که نقش زیادی بر افکار عمومی دارد. در این میان برخی کشورها با استفاده از قدرت رسانه، به فرهنگ و باورهای شیعیان حمله کرده‌اند تا پیام‌های فرهنگی تجمع آئینی اربعین به شکل مطلوب به مردم دنیا معرفی نشود. 

 

حجت الاسلام یوسفی گفت: این در حالی است که اکنون آئین ارتباطی اربعین، شناسنامه شیعه در تمام دنیاست و می‌تواند با تمام هجمه‌های فرهنگی مقابله کند.اکنون که با هجمه فرهنگی دشمن علیه شیعه و ارزش‌های اخلاقی آن روبه‌رو هستیم، لزوم انجام پژوهش در زمینه اربعین که یک رسانه گویا در ترویج تشییع است، بیشتر احساس می‌شود.

 

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار