خبرهای داغ:

فراخوان ششمین جشنواره دوسالانه عکس بسیج نور در فارس

مسئول سازمان بسیج هنرمندان فارس از فراخوان ششمین جشنواره دوسالانه عکس بسیج نور در فارس خبر داد.
کد خبر: ۹۶۲۱۶۸۸
|
۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۱

سید مصطفی موسوی مسئول سازمان بسیج هنرمندان فارس در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج در شیراز، از فراخوان ششمین جشنواره دوسالانه عکس بسیج نور در فارس خبر داد و اظهار داشت: انجمن عکس سازمان بسیج هنرمندان کشور با همکاری سازمان‌های ذیربط و با همراهی و مشارکت انجمن‌های عکس استانی و هنرمندان عکاس و علاقمندان عکاسی، “ششمین  دوسالانهی سراسری عکس بسیج “ با عنوان “خانوادهی عزتمند اقوام ایرانی“ در دو مرحله به صورت استانی و ملی برگزار می‌کند.

موسوی، آغاز به کار دبیرخانه ششمین جشنواره دوسالانه سراسری عکس بسیج هنرمندان فارس با عنوان عکس نور را اعلام کرد و گفت: "خانواده"  در فرهنگ اقوام و ملل، نهادی لازم برای ایجاد و پایداری جامعه است و در گذر زمان تغییرات زیادی در ترکیب خانه، خانواده، شیوهی معیشت، ساختار و نقش افراد در تشکیل خانواده به وجود آمده است.

به گفته وی، خانوادهی عزتمند ایرانی میان تمام اقشار و اقوام پراکنده است؛ مردان غیرتمند و زنان عزت‌آفرین در طول تاریخ این سرزمین حماسه‌ساز بوده و روحیه ایثار، جهاد و شهادت طلبی برای بقای ملت‌های عزتمند، لازم و ضروری است.

به عقیده مسئول سازمان بسیج هنرمندان فارس، وجود غیرت و شجاعت در جوانان برای حفظ عزتمندی جامعه لازم است وجود بصیرت و آگاهی سبب می شود جوانان در مسیر اسلام راستین حرکت کنند و حرکت در این مسیر سبب سربلندی شخص و جامعه می شود؛ ولایت‌پذیری جوانان در دوران معاصر نیز تمام توطئه‌های دشمنان را خنثی کرده است بنابراین برای حفظ عزتمندی باید ولایت فقیه را که امانتی الهی است به سرمنزل مقصود برسانیم و برای آنکه امانت دار خوبی باشیم، باید به فرمان ولی امر مسلمین گوش جان بسپاریم و حرکتمان در افق دید او باشد، در غیر این صورت عزتی را که داریم از دست خواهیم داد.

 

موسوی تصریح کرد: خانواده عزتمند ایرانی از میان مذاهب و قومیت‌های مختلف و دیگر مشترکات فرهنگی سر بر می‌آورد و ریشه در همین خاک و بستر اجتماعی دارد و همیشه موجب سربلندی و افتخار آفرینی بوده‌اند.

وی، عوامل عزتمندی شامل را اطاعت از خداوند، ولایت مداری، بصیرت و آگاهی، شجاعت و غیرت، ایثار جهاد و شهادت، عفت و پاکدامنی، بی نیازی از دیگران و چشم‌پوشی از دنیا، دوری از شرارت و فتنه جویی دانست و گفت: رویکرد عکاسانه به خانواده عزتمند اقوام ایرانی، رویکردی از سر ضرورت به یکی از ویژه گی‌های  جامعه ایرانی است.

موسوی تاکید کرد: ورود به حریم خانه و خانواده‌ی دیگران از سوی عکاس، مستلزم مهارت‌های ویژهی اجتماعی، حرفه‌ای و رعایت حقوق و اخلاق فردی و اجتماعی افراد است.

‌ مسئول سازمان بسیج هنرمندان فارس با بیان اینکه پرداختن به این افراد و شناساندن آنان یکی از ضرورت‌های "من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق" است، ادامه داد: در خلق اثر به شیوهی چیدمان، داستانی و ایده محور، انتظار است تا فارغ از محدودیتهای عکاسی مستند، به بیان رویکرد و نگاه شخصی عکاس در قالب یک پروژه پرداخته شود.

ایجاد بستر مناسب برای بروز خلاقیتهای هنری در هر یک از استان‌ها، تلاش برای معرفی چهره‌های ارزشمند و تاثیرگذار در گستره پهناور ایران اسلامی، ارتقاء ارتباط میان هنرمندان عکاس در سراسر کشور، تلاش برای معرفی دستاوردها و پیشرفت های انقلاب اسلامی، استعدادیابی از میان نوجوانان، جوانان در هریک از استان‌ها و حفظ انسجام هنرمندان عکاس متعهد و تولید و نشر آثار فاخر ماندگار و تصاویر ارزشمند هنر عکاسی، اهداف ششمین جشنواره دوسالانه عکس نور (ملی – استانی) است که موسوی از آن سخن گفت.

مسئول سازمان بسیج هنرمندان فارس گفت: استفاده حداکثری از ظرفیت و بروز خلاقیت‌های هنرمندان عکاس استانی و شهرستانها در فرهنگ‌سازی و ایجاد جریان‌‌های موثر هنری در قالب هنر عکاسی که در این دوره به نقش خانواده‌های عزتمند اقوام ایرانی در جامعه گسترده ایران اسلامی پرداخته شده است.

به گفته وی، تقویت گفتمان تصویری با هدف تبیین تلاش های جهادی، وجه جامعه به افراد تاثیرگذار و ارزشمند، نهادینه کردن الگوی خانواده‌های عزتمند، احیای هویت خانواده‌های جهادی، تلاشگر و انقلابی عزتمند و نقش آن در جامعه، جریان‌سازی برای تبیین جایگاه پدر و مادر در رشد چهره‌های شاخص خانواده عزتمند، و قدردانی و قدرشناسی ازخانواده‌های عزتمند ایرانی از موضوعات این دوره از این جشنواره است.

ایجاد بستر برای ترویج روحیه ایثارو جهاد، ولایت مداری، شجاعت و غیرت، عفت و پاکدامنی، دوری از شرارت و فتنه جویی، انتشار کتاب عکس به عنوان سند ملّی معرفی خانوادهی عزتمند اقوام ایرانی، را از دیگر محورهای این جشنواره عنوان کرد و افزود: ایجاد بانک اطلاعات تصویری از خانواده‌های عزتمند اقوام ایرانی برای انتشار در صفحات اجتماعی با رعایت تمامی موازین فرهنگی، هنری، شرعی، عرفی و حقوق مادی و معنوی صاحبان آثار، تهیه و انتشار اقلام تبلیغی و فرهنگی از آثار رسیده به دبیرخانه و برگزاری نمایشگاههای ملّی و استانی در فضای حقیقی و مجازی را از اقدامات این سازمان در راستای برگزاری این دوره از جشنواره است.

مسئول سازمان بسیج هنرمندان فارس، موضوع ششمین جشنواره دوسالانه عکس نور (ملی – استانی) را خانواده عزتمند اقوام ایرانی «زنان عزتمند، مردان عزت آفرین، غرور ملی» عنوان کرد و افزود: در این بخش تمامی علاقه‌مندان غیر حرفه‌ای با هر وسیله تصویربرداری می‌توانند نسبت به عکاسی و ارسال آثار اقدام کنند.

موسوی آخرین مهلت دریافت آثار بخش پویش مردمی اول آذر ماه ۱۴۰۳ اعلام کرد و ادامه داد: هیات داوران استانی متشکل از ۲ نفر اساتید شاخص هر استان به همراه ۱ نفر داور منتخب از مرکز هستند.

وی با بیان اینکه افتتاحیه نمایشگاه، اختتامیه دو سالانه و اهدای جوایز ملی در بهمن ماه  ۱۴۰۳ است، تصریح کرد: ارتباط با دبیرخانه مرکزی در تهران. خیابان کریم‌خان زند، خیابان خردمند جنوبی، کوچه سمندریان، شماره ۵  طبقه اول با کدپستی: ۱۵۸۴۶۸۷۸۱۳ و تلفن تماس : ۰۹۳۹۹۵۷۸۱۶۰ و تارنمای Www.PhotoNoorfest.ir  / نشانی الکترونیک NoorFest@gmail.com است.

مضامینی چون؛ حجاب و لباس اقوام ایرانی، معماری محل سکونت خانواده های اصیل ایرانی، تاثیرات نقش خانواده در مناسبات اجتماعی ملی و بین المللی، خانواده‌ من در یک قاب، خانواده در فعالیت های اجتماعی، نخبگان علمی، شهدا و خانواده شهدای شاخص، و هرفرد و شخصیتی که در حوزه های مختلف باعث سربلندی و سرافرازی و غرور ملی و تاریخ ساز شده‌اند، از موضوعات دیگر جشنواره است که موسوی با اشاره به آن، ادامه داد: بخش ویژه (غیر رقابتی) به صورت ملی و بخش آزاد (رقابتی) استانی، از بخش‌های مختلف جشنواره است و ‌ شرکت‌ کنندگان بایستی در مرحله اول جهت انتخاب و داوری استانی ، آثار خود را در تارنمای دوسالانه به نشانی Www.PhotoNoorfest.ir در صفحه استان شرکت کننده بارگزاری و یا به نشانی الکترونیک NoorFest@gmail.com ارسال نمایند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار