«هم سنگر»: آموزش مهارت‌های همسرداری برای سربازان

انسیه خزعلی از برگزاری اولین کارگاه آموزشی مربیگری سبک زندگی ایرانی اسلامی نیروهای مسلح با عنوان «هم سنگر» خبر داد و گفت «آموزش خانواده، سبک زندگی و زیست عفیفانه» از عناوین این دوره آموزشی است.
کد خبر: ۹۶۲۳۸۴۳
|
۰۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹

 

 

«قبل از اینکه پسرعموم بره سربازی با هم نامزد کردیم ولی بچه سال بودیم و مدام با هم تو جنگ و دعوا، چون واقعا کم تجربه بودیم.» «پسرها تو سربازی مرد می‌شن اما مردایی که بیشترشان زن داری بلد نیستن.» این جملات بخشی از گلایه‌های زنانی است که همسرانشان سرباز هستند. هر سال به طور متوسط ۸۰۰ هزار نفر به خدمت سربازی اعزام می‌شوند که ۲۰درصد این افراد متاهل هستند.

به گزارش خبرگزاری بسیج؛ معاون امور زنان و خانواده انسیه خزعلی از برگزاری اولین کارگاه آموزشی مربیگری سبک زندگی ایرانی اسلامی نیروهای مسلح با عنوان «هم سنگر» خبر داد و گفت «آموزش خانواده، سبک زندگی و زیست عفیفانه» از عناوین این دوره آموزشی است.

البته آموزش‌های تخصصی سربازان متاهل با سربازان مجرد متفاوت است و برای هر دو گروه، آموزش‌هایی متناسب با شرایط‌شان در نظرگرفته شده است.

چند سال قبل هم طرحی به نام «رحمت» با دو سرفصل قرآن و عترت و آموزه‌های زندگی برای سربازان برگزار شد اما در دوره جدید این طرح در حوزه خانواده به روزرسانی و تخصصی‌تر شده است.

دوره آموزشی هم سنگر طی تفاهم نامه‌ای با معاونت زنان ریاست جمهوری و ستادکل نیروهای مسلح در ماه‌های پایانی خدمت برای سربازان برگزار می‌شود و اجرای برنامه آموزش خانواده، آموزش الگو‌های صحیح همسرگزینی، ترغیب به ازدواج آسان و به موقع و تقویت مسئولیت پذیری از بخش‌های مختلف آن است. در حال حاضر به طور تقریبی یک میلیون و ۴۰۰ هزار سرباز در حال گذراندن دوره سربازی هستند که در پایان دوره آموزشی باید در این کارگاه شرکت کنند.

خدمت سربازی رویداد مهمی است که بر زمینه‌های مختلف زندگی مردان تاثیر می‌گذارد و دارای کارکردهای فردی و اجتماعی برای آنها است. از طرفی عدد ۲۰۴هزار و ۳۰۴ طلاق در سال گذشته که ۱۲هزار مورد آن در سال اول ازدواج اتفاق افتاده نشان دهنده عدم آگاهی زوجین به مهارت‌های زندگی مشترک است و ضرورت آموزش کسب مهارت زندگی برای مردان در دوران سربازی در کنار آموزش‌های دیگر را نشان می‌دهد.

  • مشاوره رایگان، طرح جدید دولت سیزدهم در امور زنان و خانواده

مشاور خانواده مونا کروندی می‌گوید جلسات مشاوره گروهی که حالت اجبار پیدا می‌کند ممکن است بازدهی و تاثیر کافی نداشته باشد. به همین دلیل نباید انتظار زیادی از کارگاه‌های مهارت‌های خانواده دوران سربازی داشت چون افراد فقط برای رفع تکلیف در آنها شرکت می‌کنند اما در مقابل روانشناس خانواده شاهد احمدی معتقد است عموما آقایان مراجعه به روانشناس و مشاور را کاری بیهوده می‌دانند به همین دلیل شرکت در این جلسات آنها را متوجه موضوع سلامت روان می‌کند و می‌توان انتظار کاهش مشکلات خانوادگی را داشت.

روان درمانگر مهدی مسلمی فر می‌گوید در دوران سربازی مردان در جامعه‌ای متمرکز قرار دارند و به همین دلیل، این دوران فرصت بسیار خوبی برای گنجاندن برنامه‌های آموزشی و مشاوره‌های خانواده محور است اما به شرط به کارگیری مشاوران متخصص و با تجربه و مشاورانی که درک عمیق در خصوص مشکلات زوج‌ها و جوانان داشته باشند.

فارس

ارسال نظرات
آخرین اخبار