مثبت سوژه/ تلاش های علمی بانوی فرهیخته بسیجی در راستای افزایش جمعیت

سورکی "بانوی موفق بسیجی": مهم‌ترین ویژگی یک محقق، پشتکار اوست و در مواجهه با چالش‌ها تسلیم نشود
کد خبر: ۹۶۲۵۰۸۷
|
۱۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، بهناز مجیدی سورکی متولد سال 1373 رتبه 153 کنکور و فارغ التحصیل رشته بیوشیمی بالینی مدرس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، پژوهشگر مرکز تحقیقات پزشکی مولکولی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان کارشناس آزمایشگاه مرکز بهداشت میاندرود(دوره طرح پیراپزشکان) کارشناس آزمایشگاه تشخیص طبی و بسیجی فعال حوزه مقاومت بسیج حضرت فاطمه زهرا شهرستان ساری می باشد که به بهانه روز علوم پایه و به منظور آشنایی با یکی از این پژوهشگران این حوزه، گفتگویی مختصر با این بانوی موفق بسیجی را می خوانید.

سورکی از نحوه انتخاب رشته بیوشیمی اینگونه می گوید: بیوشیمی بالینی جز دروس اصلی و مهم اکثر گرایش های ارشد رشته بنده بوده و من هم مثل بقیه افراد موظف بودم این درس مثل دروس دیگر مطالعه داشته باشم تا بتوانم در ازمون رتبه خوبی کسب کنم...یعنی در ابتدا بنده بیوشیمی بالینی انتخابم نبود اما در دوران کنکور بخصوص اواخر دوران هرچقدر مطالب بیشتری یاد میگرفتم، علاقه بنده به این رشته بیشتر میشد تا جایی که من مطمئن شدم باید همین رشته انتخاب کنم و ادامه بدهم.

وی ادامه می دهد: بنده علاقه زیادی به پژوهش در زمینه درمان و تشخیص بیماری ها دارم و چون این رشته به اصلاح رشته مادر است و با بسیاری از رشته ها مرتبط است. این ارتباط باعث می شوند از دانش بیوشیمی برای تجزیه و تحلیل و تشخیص بیماری ها استفاده کنند.

این بانوی موفق بسیجی یکی از بزرگترین و سخترین قسمت کار پژوهش را زمان بر بودن و غیرقابل پیش بینی پروسه کار و حتی نتیجه کار دانست و افزود: کشف نتایج جدید، قطعا لذت بخش ترین قسمت کار ما است.

سورکی با بیان اینکه علوم پایه تاثیر عمیقی بر زندگی روزمره ما دارد بعنوان مثال در کشف داروها، فناوری های پزشکی و حتی محصولات غذایی، بیان داشت: در حال حاضر بر روی پروژه بررسی اثر اسیدهای چرب غیراشباع در درمان بیماری های مزمن هستم. هدف از این پروژه شناسایی راه های جدید برای پیشگیری و درمان این بیماری هاست.

وی به تشریح ایده های نوآورانه در حیطه کاری خود پرداخت و گفت: باتوجه به مسئله جمعیت و فرزندآوری، ما به بررسی اثر مصرف مکمل ویتامین E در بیان ژن های مرتبط با تولید اسپرم در موش های پیر پرداختیم. نتایج مطالعه ما نشان دهنده این است که مصرف مکمل های ویتامین E می تواند از طریق حذف گونه های فعال اکسیژن ، در برابر پروسه ی پیری اثرات حفاظتی نشان دهد و هم چنین دارای نقش حیاتی در سلامت اسپرم ها باشد. بعلاوه براساس بررسی های ما تا به حال، اثرات مجزا و ترکیبی روغن های کنجد و کانولا بر سطح بیان ژن کمپلکس اینفلامازوم NLRP3 در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ صورت نگرفته است. نتایج مطالعه ما نشان می دهد مصرف روغن های نامبرده بدلیل محتویات اسیدهای چرب غیراشباع می تواند باعث کاهش اثرات التهابی در افراد دیابتی نوع ۲ شود و به پیشگیری ، بهبود روند درمان این افراد کمک کند.

در پایان اظهار کرد: مهم‌ترین ویژگی یک محقق، پشتکار اوست و در مواجهه با چالش‌ها تسلیم نشود و به نظر بنده با استفاده از رسانه های اجتماعی و اشتراک گذاری محتوای علمی به زبان ساده و قابل درک می توان اهمیت علوم پایه به مردم عادی انتقال داد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها