رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری خنداب خبر داد

برداشت ۵۰ هکتار باریجه از اراضی در خنداب

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری خنداب از برداشت ۵۰ هکتار باریجه از اراضی شهرستان خنداب خبر داد.
کد خبر: ۹۶۲۷۲۸۹
|
۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ ظهیر حمیدی‌زاده رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خنداب با بیان اینکه شهرستان خنداب به دلیل موقعیت جغرافیایی، شرایط آب و هوایی، ویژگی‌های توپوگرافی و کوهستانی بودن، خاستگاه بسیاری از گیاهان دارویی خودرو است، گفت: گیاه باریجه یکی از گیاهان ارزشمند دارویی است که در این منطقه به وفور یافت می‌شود.
وی با بیان اینکه شیره گیاه باریجه دارای ۹۵ درصد از ترکیبات شیمیایی و دارویی با ارزش است، افزود: باریجه در مراتع روستایی سوزان، درمن و بخش کلاغ نشین اراک و در ارتفاعات بلند رشد می کند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خنداب با بیان اینکه برداشت باریجه از اوایل شهریور آغاز شده و تا اواسط مهرماه ادامه دارد، گفت: برداشت باریجه از سطح ۵۰ هکتار از اراضی درمن در شهرستان خنداب انجام می‌شود و قرار است یک تُن برداشت صورت گیرد که تاکنون ۲۵۰ کیلو برداشت شده است.

حمیدی‌زاده با اشاره به اینکه برای برداشت اصولی این گیاه طرح تهیه شده است، گفت: گیاهان دارویی بر اساس طرح‌های مصوب برای برداشت در اختیار بهره برداران قرار می‌گیرد و بهره‌برداران موظفند طبق طرح برداشت این گیاه را انجام دهند.
وی با بیان اینکه برداشت اصولی گیاهان داروئی هیچ‌گونه آسیبی به بوته وارد نخواهد کرد، گفت: باریجه بعد از چند سال دوره استراحت برداشت می‌شود، این در حالیست که از محدوده کنونی بعد از پنج سال دوره خواب برداشت انجام می‌شود و مجدد پنج سال در این محدوده بهره برداری صورت نمی‌گیرد تا دوره بازسازی گیاه کامل شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خنداب خاطرنشان کرد: انتخاب پیمانکار برای برداشت گیاهان داروئی به صورت مزایده برگزار می‌شود و اگر پیمانکاری طبق اصول برداشت نداشته باشد، قراردادش لغو می‌شود.
انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار