خبرهای داغ:
مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه شهدای آذربایجان غربی مطرح کرد

شکل‌گیری اهتمام جدی برای مهاجرت معکوس در روستاهای آذربایجان غربی

مکرم شیدایی از شکل‌گیری اهتمام جدی برای مهاجرت معکوس در روستاهای استان خبر داد و گفت: با همه توان در این زمینه تلاش می‌کنیم.
کد خبر: ۹۶۲۷۵۲۹
|
۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۷

مکرم شیدایی، مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه شهدای آذربایجان غربی، در گفت و گو با خبرگزاری بسیج از آذربایجان غربی، گفت: این مجموعه با هدف محرومیت‌زدایی شکل گرفته و در سطح روستاهای کم‌برخوردار، دوردست و مرزی گستره فعالیت خود را تعریف کرده است که تعداد آنها ۵۵۰ روستا می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۹۶ هسته‌های جهادی بومی‌محور با هدف محرومیت‌زدایی در هر روستا با بهره گرفتن از ظرفیت و نظرات مردم ساکن همان خطه شکل گرفت؛ در قدم نخست شناسایی و آموزش و اسکان روحانی بومی منطقه انجام می‌گیرد.

این مسئول با بیان اینکه روحانی با جلب همکاری افراد نخبه، صاحب‌فکر، دلسوز، متنفذ و جوانان گروه‌های جهادی را تشکیل داده و نسبت به آسیب‌شناسی و ارائه راهکار در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، اعتقادی و ... اقدام می‌کند، ادامه داد: قرارگاه پیشرفت و آبادانی آذربایجان غربی نیز به صورت تمام‌قد از این هسته‌های جهادی حمایت کرده و برای محرومیت‌زدایی گام برمی‌دارد.

وی گفت: به هیچ عنوان طرح و برنامه‌ای در حوزه‌های فرهنگی به روستاها تحمیل نمی‌شود، بلکه این هسته‌های جهادی هستند که با همراهی افراد دلسوز  طرح، راهکار و نقشه‌راهی را برای رفع مشکلات پیشنهاد می‌کنند؛ فعالیت‌های عمرانی نیز به این ترتیب است، با کمک هسته‌های جهادی کمبودهایی نظیر مدرسه، پل، راه و ... احصاء شده و با پشتیبانی قرارگاه استانی این نواقص برطرف می‌شود.

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه شهدای آذربایجان غربی، کمک به اقتصاد و معیشت روستا، اشتغال مردم و تحقق مهاجرت معکوس را نیز از جمله سرفصل‌های فعالیت این مجموعه عنوان کرد و بیان داشت: این موضوع را با جدیت دنبال می‌کنیم که خوشبختانه در برخی مناطق نیز مهاجرت معکوس را شاهد هستیم.

شیدایی، فعالیت‌‌های این قرارگاه در عرصه بهداشت و سلامت با نهادینه‌سازی سبک زندگی اسلامی را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: در زمینه تغذیه و مراقبت‌های بهداشتی، ظرفیت کارشناسان و متخصصات طب سنتی و اسلامی نیز بهره می‌بریم؛ اخیراً نیز ۱۰ نفر از اساتید کارشناسان طب سنتی به دهستان انزل اعزام شدند که مورد استقبال اقشار مختلف مردم قرار گرفتند. 

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه شهدای آذربایجان غربی یکی از مهم‌ترین اقدامات را ارزیابی نتایج فعالیت‌ها عنوان و بیان کرد: دستاورد و خروجی فعالیت‌ها را به صورت دقیق و کامل رصد می‌کنیم تا نقاط ضعف برطرف و نقاط قوت نیز تقویت شود.

شیدایی اضافه کرد: عمده فعالیت‌های این قرارگاه در پنج سرفصل شامل فرهنگی، اعتقادی، عمرانی، اشتغال و بهداشت متمرکز شده است که از سال ۱۳۹۶ تاکنون بیش از ۱۶۸ میلیارد تومان برای این بخش‌های پنج‌گانه هزینه شده است که خوشبختانه دستاوردهای خوبی هم داشته است؛ ۱۱۰ میلیارد تومان آن به بخش‌های عمران و زیرساخت روستاها تزریق شده، بقیه بودجه نیز در بخش‌های دیگر هزینه شده است.

وی با بیان اینکه فعالیت‌‌های این مجموعه در هفت دهستان به عبارتی ۵۵۰ روستا متمرکز شده است، خاطرنشان کرد: در شهرهای ماکو، چالدران، چایپاره، ارومیه، سردشت، پیرانشهر و تکاب به مردم خدمات ارائه می‌دهیم.

اهتمام برای جهاد آبرسانی در روستاهای کم‌آب استان

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه شهدای آذربایجان غربی اظهار کرد: در برخی روستاهای استان متأسفانه اقشار مختلف مردم از تنش آبی به شدت رنج می‌برند بنابراین از سال ۱۴۰۱ در این روستاها جهاد آبرسانی را آغاز کرده‌ایم.

وی دسترسی به آب شرب سالم و بهداشتی یکی از مؤلفه‌های مهم در توسعه و آبادانی به شمار می‌‌رود، ادامه داد: در زمینه جهاد آبرسانی مسئولیت ۱۹۰ روستا را به این مجموعه واگذار کرده‌اند که ۱۰۶ روستا در شهرستان شوط قرار دارد.

انتهای پیام

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار