خبرهای داغ:
معرفی قطب‌های تولید |

آذربایجان غربی، قطب تولید «چغندر قند» در ایران/ از فواید و خاصیت‌های «لبو» چه می‌دانید؟

با تولید بیش از 1 میلیون تن چغندرقند، آذربایجان غربی قطب تولید این محصول در ایران است.
کد خبر: ۹۶۳۵۶۳۷
|
۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۹



خبرگزاری بسیج _ با تولید بیش از 1 میلیون تن چغندرقند، آذربایجان غربی قطب تولید این محصول در ایران است.


خاک حاصل‌خیز و آب و هوای مناسب، این استان را به قطب نخست تولید محصول چغندرقند در کشور نیز تبدیل کرده است.


چغندرقند یکی از محصولات کشاورزی پرآب است که در بیشتر نقاط دنیا در فصل پاییز کشت می‌شود تا بیشترین حجم آب مورد نیاز خود را از باران‌های پاییزی تامین کند و بخش کمی از آن با آبیاری کشاورزان تامین شود.


طبق گفته مسئولان استان آذربایجان غربی  نزدیک به ۴۰ درصد مجموع تولید کشوری چغندرقند مربوط به استان بوده و توسعه کشت این محصول در بسیاری از باغات و مناطق استان نیز در دستور کار قرار دارد.


آذربایجان غربی با وجود پنج کارخانه تولید قند و زمین زیر کشت چغندر قند یکی از قطب های تولید این محصول در کشور است.


 گفته می‌شود خام  چغندر  به اندازه عسل خاصیت دارد، پاک‌کننده دستگاه گوارش است و به هضم غذا کمک می‌کند. سودمندترین اعضای چغندر، بعد از ساقه و غده آن، برگ است.


خواص لبو شامل کاهش فشار خون، بهبود سلامت قلب، کمک به کنترل کلسترول خوب و بد، تقویت سیستم ایمنی بدن و حتی افزایش عملکرد ورزشی می‌شود.


چغندر به‌ویژه سرشار از فولات است، ویتامینی که نقش کلیدی را در رشد، نمو و سلامت قلب ایفا می‌کند. آنها همچنین حاوی مقدار خوبی منگنز هستند که در تشکیل استخوان، متابولیسم مواد مغذی، عملکرد مغز و موارد دیگر نقش دارد. به‌علاوه، لبو سرشار از مس، یک ماده معدنی مهم برای تولید انرژی و سنتز انتقال‌دهنده‌های عصبی خاص است. به همین دلیل هم فواید لبو برای سلامتی بسیار زیاد است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار