تغذیه سالم از مزرعه تا سفره

باتوجه‌به رسالتی که دامپزشکی در امنیت غذایی و تغذیه سالم را از مزرعه تا سفرهٔ مردم بر عهده دارد، ناظران دامپزشکی موظف به بازدید از مراکز جمع‌آوری و عرضه شیر در سطح شهرستان هستند.
کد خبر: ۹۶۳۵۸۰۳
|
۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۱

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از کردستان، سازمان دامپزشکی، سازمانی که وظیفه اصلی آن حفاظت از سلامت حیوانات به‌ویژه حیوانات اهلی بوده و امروزه سازمان دامپزشکی در فهرست سازمان‌های وابسته به وزارت جهاد کشاورزی ایران قرار دارد، اصلی‌ترین هدف تأسیس سازمان دامپزشکی کشور، کمک به تأمین بهداشت و سلامت و پیشگیری از ابتلای حیوانات به انواع بیماری‌های دامی است.

جمال رحیمی، ناظر و کارشناس شبکه دامپزشکی شهرستان دهگلان، در بازدید از مراکز بهداشتی سطح دهگلان، اظهار داشت: باتوجه‌به رسالتی که دامپزشکی در امنیت غذایی و تغذیه سالم را از مزرعه تا سفرهٔ مردم بر عهده دارد، ناظران دامپزشکی موظف به بازدید از مراکز جمع‌آوری و عرضه شیر در سطح شهرستان هستند، در طول دوره‌های مختلف بازرسین ناظر از گاوداری‌های شهرستان بازدید به عمل‌آورده و آنالیز شد.

رحیمی در ادامه عنوان کرد: ناظران مؤظف هستند در طول مسیر از ماشین‌های جمع‌آوری و حمل شیر از گاوداری و مراکز جمع‌آوری آن بازدید کنند، لذا باید تمامی مراکز جمع‌آوری و گاوداری‌ها دارای پروانه بهداشتی محیط کاری و تانکر دوجداره استیل باشند، شیر را در محیطی مناسب و کاملاً بهداشتی جمع‌آوری کرده و تحویل مراکز مربوطه دهند.

ناظر شبکه دامپزشکی شهرستان دهگلان متذکر شد: در مراکز جمع‌آوری شیر، مسئولان فنی اداره دامپزشکی شهرستان حضور دارند که شیر را آنالیز کرده و میزان آب، چربی و دانسیتهٔ آن را مورد بررسی و اندازه‌گیری قرار می‌دهند، ناظرین نیز به‌صورت دوره‌ای از مراکز، گاوداری‌ها و فروشگاه‌های عرضه گوشت گاوی و گوسفندی بازدید می‌کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: ناظران شبکه دامپزشکی با مراجعه به مراکز جمع‌آوری شیر شهرستان و با تست سنجش سلامت بهداشتی شیر از سالم‌بودن آن اطمینان حاصل می‌نمایند، با انجام این تست مشخص می‌شود که شیر پاک بوده و چه میزان آب، چربی و پروتئین را داراست.


وی در ادامه گفت: دامپزشکی غیر از واکسیناسیون دام و طیور، نظارت بر فرآورده‌های خام دامی از مزرعه تا سفرهٔ مردم را بر عهده دارد، ناظرین و کارشناسان دامپزشکی با مراجعه به مراکز توزیع گوشت گاوی و گوسفندی در سطح شهر، کیفیت گوشت، تاریخ انقضای گوشت و همچنین شرایط بهداشت فروشگاه را مورد بررسی قرار می‌دهند.

رحیمی ناظر شبکه دامپزشکی دهگلان ابراز کرد: هر گوشت گاوی یا گوسفندی که در مغازه قصابی برای فروش آویزان شده است، دارای یک برچسب بوده که بر روی آن تاریخ کشتار و تاریخ انقضای گوشت مشخص شده است و باید مهر تأیید دامپزشکی نیز بر روی آن موجود باشد که مشخص گردد که آیا گوشت کشتار شده مجاز است و یا اینکه به‌صورت غیرمجاز کشتار صورت‌گرفته است.

رحیمی در ادامه اضافه کرد: فردی که به‌عنوان متصدی، فروشنده در قصابی، رستوران، مرغ فروشی و یا فروشگاه‌های عرضه گوشت حیوانی است، باید دارای کارت سلامت بوده و در کارت مشخص گردد، نظارت‌های صورت‌گرفته توسط کارشناسان دامپزشکی به‌صورت مستمر و دوره‌ای از مراکز مختلف سطح شهر انجام می‌شود، این روند در طول سال ادامه‌دار و شبانه‌روزی و تصادفی خواهد بود.

وی یادآور شد: از شهروندان درخواست می‌شود، از مراکزی خرید کنند که مورد تأیید دامپزشکی باشد، از کشتار‌های غیرمجاز خودداری کنند، زیرا ممکن است کسی که به‌صورت غیرمجاز کشتار می‌کند، در جهت منفعت بیشتر و به دلیل عدم آگاهی، بیمار بودن حیوان را از خریدار مخفی کند، ناظران شبکه دامپزشکی شهرستان در صورت رویت و مشاهده تخلف به‌صورت کتبی و شفاهی تذکر خواهند داد و در صورت انجام مکرر تخلف به مراکز قضایی ارجاع داده خواهند شد.

شهرام کریمی، رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان دهگلان در گفتگو با خبرنگار ما بیان داشت: در راستای اهداف سازمان دامپزشکی و همچنین اداره کل دامپزشکی استان کردستان در خصوص تحقق شعار، عرضه فرآورده‌های خام دام سالم و نظارت از مزرعه تا سفرهٔ مردم، همکاران دامپزشکی به‌صورت شبانه‌روزی در بحث نظارت بر تولید فرآورده‌های خام دامی اقدام می‌کنند.

کریمی، تأکید داشت: همکاران ما از کشتارگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی و مراکز عرضه گوشت به‌صورت مستمر بازدید خواهند کرد و از نظر بهداشتی و بر چگونگی تهیه محصولات از منابع قابل نظارت اداره کل دامپزشکی استان نظارت خواهند نمود.

رئیس شبکه دامپزشکی دهگلان در پایان خاطرنشان کرد: در صورت وجود تخلف و اینکه محصول از لحاظ بهداشتی، ناسالم باشد، نسبت به ضبط آن تذکر و پیگیری‌های قانونی اقدام از سوی شبکه دامپزشکی شهرستان اقدام خواهد شد، از مردم فهیم درخواست داریم که محصولات را از مراکز تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف با شماره ۱۵۱۲ به‌صورت پیام‌گیر، پیام خود را ارسال فرمایند که همکاران دراسرع‌وقت رسیدگی کنند.

انتهای خبر/

ارسال نظرات
آخرین اخبار