یک مدیر نخبهٔ کلاتی عامل موفقیت مدرسهاش در کسب رتبه اول کشوری شد+عکس
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج استان خراسان رضوی از کلات، مدیر نخبه و موفق مدرسه دخترانه شهید جهانی دربند و کارشناس مطالعات زن و خانواده حوزه مقاومت بسیج خواهران حضرت فاطمه(س) شهرستان کلات در رویداد بین المللی «الف تا» موفق به کسب مقام اول کشوری شد.
سمانه صاحبی، در گفتگو با خبرنگار ما، با اشاره به اینکه حدود یکسال و اندی است که دراین مدرسه به عنوان مدیر در حال خدمت است، اظهار کرد: از ۱۳ سالگی مربی مکتب القرآن قم بودم و در حال حاضر نیز دانشجوی دکتری رشته برنامه درسی دانشگاه فردوسی هستم، حدود ۶ سال است که به طور رسمی وارد آموزش و پرورش شدم و در این مدت معلم چند پایه تحصیلی، کارشناس اداری و مدیر مدرسه بودم، مدرس الگوی سوم زن مسلمان و مدرس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و عضو هیئت اندیشه ورز بسیج خواهران شهرستان نیز هستم.
وی تصریح کرد: رویداد بین المللی«الف تا» برای دومین سال بود که برگزار شد و حدود یک هزار و ۷۲۰ اثر در مرحله اول وارد این رویداد شد و بعد از داوری های منطقه ای و استانی به مرحله کشوری رسید و در پایان ۱۰ مدرسه پیشتاز به عنوان برترین های این رویداد معرفی شدند که مدرسه «شهید جهانی» شهرستان کلات جزء ده مدرسه منتخب کشوری شد و رتبه اول را کسب کرد.
صاحبی با اشاره به اینکه هدف رویداد بین المللی «الف تا» الگوی سازی مدل های تحولی آموزش و پرورش و کنشگران این حوزه است، گفت: شبکه سازی و گفتمان سازی نگاه های تحولی و در واقع مردمی سازی تغییر و گامی به سمت اینکه از سطح کلاس و مدرسه تغییر ایجاد شود و مسیر پایین به بالایی را برای ایجاد تحولات اثر بخش در ساختار و نظام آموزش ایجاد می کند.
احساس تعلق و دلبستگی مربی و متربی به مدرسه باید آنقدر باشد تا مدرسه بتواند هویت ساز باشد
وی افزود: ۲ مسئله اصلی برای من وجود داشت که مهم است، یکی نبود جایگاه واقعی مدرسه و نداشتن علاقه و دلبستگی چه دانش آموز که واژه متربی برای آن به کار می برم و چه معلم که واژه مربی را برای آن به کار می برم به خاطر گستردگی بیشتر معنایی آن، احساس تعلق و دلبستگی مربی و متربی به مدرسه باید آنقدر باشد تا مدرسه بتواند هویت ساز باشد.
این مدیر نخبه بسیجی تاکید کرد: موضوع مهم دیگر برای من افتخاری شدن دختران به هویت دخترانه خودشان و عزت مندی آنها در کنار ایمان و باور به اینکه می شود دختر بود، مادر بود، خانواده گرمی داشت و موفق هم بود وهم هدف های بلند بالایی برای خودت داشته باشی.
وی با اشاره به اینکه با تجربه تربیتی و دانش تربیتی به یک مفهوم رسیدم که مدرسه باید خانواده باشد، تصریح کرد: نقش من و معلمان با یک ادراک و اراده مشترک به این است که مادران این خانواده باشیم، در این راستا تغییراتی را در روابط مدرسه به وجود آوردم و اولین کاری که کردم رسیدن به ادراک و اراده مشترک با همکاران بود که همه همدل و یکسان سعی کردیم همه اقدامات و کنش های مدرسه را بازبینی کنیم و یکسری تغییراتی را در اقدامات عملی مدرسه انجام دادیم.
با تجربه تربیتی و دانش تربیتی به یک مفهوم رسیدم که مدرسه باید خانواده باشد
صاحبی با اشاره به اینکه بزرگترین سختی که یک مدیر مدرسه با آن روبه رو می شود عدم تحمل تغییر توسط اطرافیان است، گفت: البته این موضوع مختص نظام اجتماعی مدرسه نیست و برای همه نظام های اجتماعی وجود دارد که تغییر مخالفینی دارد که سنت ها را به وجود آورند و فرد باید آنقدر بر بنیان های محکم استوار باشد که بتواند در مقابل این مخالفین بایستد و بتواند با پایداری مخالفین را همراه خود کند از طرف دیگر به نظر من انگیزه باید کاملا درونی باشد چون تربیت از جنس عشق است و انگیزه بیرونی برای آن کافی نیست.
وی تصریح کرد: آنچه در این مسیر کمک کننده بود، اول لطف و یاری خداوند مهربان بود که همیشه یار و پناهمان است دوم تجربه و تخصص و سوم این که خودم ۳ دختر دارم که هدیه خدا می دانم و اینها پازل مرا در مسیر شغلی و زندگی کامل تر کرد و همه این موارد دست به دست هم داد که دربرابر مشکلاتی که بچه ها در مدرسه دارند بی تفاوت نباشم، البته ناگفته نماند ایده های تحولی از سوی من بود و همکارانم نیز تا جایی که مقدور بود، دلسوزانه پیگیر اجرا بودند و زحمات بسیاری را برای شکل گیری ایده ها کشیدند.
این مدیر خلاق موفق تاکید کرد: مدرسه من مدرسه ای گفتگو محور است و در میان این گفتگوها آنچه از دل بر می آید بر دل می نشیند و آنچه از تخصص و دانش بر می آید جایگاه خود را باز می کند و این همدل و همراه شدن همکارانم برای من اتفاق مهم و خوبی بود که باعث تغییرات کیفی که در دانش آموزان و حتی خانواده ها، در روح و اتمسفر مدرسه، در روابط مربی و متربی و در حال خوش معلمان و در نهایت در دلبستگی مربی و متربی می توان مشاهده کرد.
ایجاد روح همدلی در بین دانش آموزان و خانواده ها رشد روز افزون را به دنبال دارد
وی در ادامه افزود: این خودش نقطه شروعی است برای اینکه اعضای یک خانواده تمام تلاش خود را داشته باشند که رشد کنند و در عین حال مسیر رشد را برای دیگری فراهم کنند و درسال های بعدی به جنبه های دیگر رشدی از جمله کنشگری های اجتماعی و حوزه دانشی و علمی به طور گسترده تر بتوانیم بپردازیم.
صاحبی با اشاره به اینکه مدرسه شهید جهانی دربند در شمال شرق کشور و در شهرستان کلات نادر خراسان رضوی واقع در مرز ایران و ترکمنستان و منطقه کم برخوردار است، بیان کرد: در کل این شهرستان اقوام مختلف؛ کرد، لر و ترک زندگی می کنند و بچه های بسیار دوست داشتنی و مردم خوبی دارد، از ابتدای کار شاید تغییرات برای آنها عجیب بود اما سریع روح همدلی در بین دانش آموزان و خانواده ها به وجود آمد و در پی این همدلی ها، رشد روز افزون برای همگان رقم خورد.
انتهای پیام/ خبرنگار دوست حصار