به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، علیرضا مهدوینسب، مربی طرح امین اداره آموزش و پرورش شهرستان اسدآباد نزدیک ۱۰ سال است در مدارس در امر تعلیم و تربیت و جدیدا نقالیخوانی در حال فعالیت است که در ۳ سال اخیر به خاطر طرح امین در مدارس رونق بیشتری گرفته است و فعالیتهای او منظمتر شده است.
علیرضا مهدوینسب در گفتگو با خبرنگار بسیج با اشاره به اجرای طرح امین در مدارس اسدآباد اظهار کرد: این طرح با همکاری حوزه و آموزش و پرورش در راستای استقرار و نهادینهسازی نظام تعلیم و تربیت اسلامی و اجرای هدفمند سند تحول بنیادین آموزش و پرورش همکاری حوزههای علمیه و وزارت آموزشوپرورش شکل گرفته است.
وی افزود: طرح امین به منظور حرکت کشور در افق تحقق تمدن مهدوی و تقویت معرفت دینی و انقلابی و تعالی معنوی و اخلاقی معلمان، دانشآموزان و اولیاء با همکاری اثربخش حوزههای علمیه و آموزشوپرورش اجرا میشود.
مربی طرح امین اداره آموزش و پرورش شهرستان اسدآباد درباره تاریخچه نقالی گفت: نقالی یا افسانهگویی ایرانی و شاهنامهخوانی از دیرباز در فرهنگ ما حضور داشته است، نقال با استفاده از حرکات دست، چهره و اشاره به پرده نقاشی شده، داستانی حماسی را تعریف میکند.
وی گفت: ۱۰ سال است در مدارس در امر نقالی و تعلیم و تربیت مشغول خدمت هستم که در ۳ سال اخیر که طرح امین در مدارس شهرستان در حال اجرا برگزار فعالیت من جدیتر منظمتر شده است و در شهرستان بیش از۴۰ از طلاب برادر و خواهر مانند بنده در طرح امین در حال تعلیم و تربیت و پرورش دانشآموزان هستند.
مهدوینسب با اشاره به نحوی حضور آموزش خود برای اجرای نقالی گفت: این دوره به دو صورت مجازی و حقیقی برگزار میشود.
وی با اشاره به اینکه در ایام فاطمیه دوم به مدت ۱۰ روز در مدارس شهید قادری و شهید راحمی، ۱۵ خرداد، مهدیه و سایر مدارس شهر و روستا نقالی اجرا شد، گفت: ما نقالی را در مدارس در ۲ مقطع تحصیلی ابتدایی و مقطع اول متوسطه با بنرهای تهیه شده از شهر مقدس قم و همراه با داستان و تصویر این بنرها برای مخاطبان کودک و نوجوان خود بیان کردیم .
این فعال فرهنگی با اشاره به اینکه یادگیری یک موضوع برای کودکان از طریق داستان و داستان سرایی و تصویر بیشتر ماندگارتر و شیرینتر است، گفت: مدت اجرای نقالی باید حداقل ۴۵ دقیقه باشد که کسی ، پردهخوانی و نقالی انجام میدهد با زبان شیوا و گویا مطلب را به دانشآموز برساند.
وی با اشاره به اینکه در مدت برگزاری کلاس، به صورت مشارکتی و پرسش و پاسخ اداره میشود، گفت: رنگ آمیزی ، روش دوم در طول برگزاری کلاس است که با توزیع برگهای در بین بچهها با موضوع نقالی مطرح شده برگه های نقاشی دربین دانش آموزان توزیع و بعد از تکمیل شدن در مسابقه فردی شرکت می کنند .
مهدوینسب افزود: علاوه بر مسابقات فردی، مسابقات گروهی در قالب روزنامه دیواری برای مقطع ابتدایی و مراسم عزاداری برای متوسطه اول نیز اجرا میشود .
وی در ادامه گفت: اهدای جوایز به نفرات برتر در مشارکت و رنگآمیزی قسمتی از برنامه است که این جوایز که شامل کتاب و دفتر که در ایام فاطمیه با موضوع فاطمیه از سوی ستاد فاطمیه تهیه شده بود اهدا شد.
این جهادگر فرهنگی با اشاره به اینکه امروز جنگ روایتها است، بیان کرد: اگر ما روایت خود را بهتر برای کودکان و نوجوانان بهتر نقل کنیم این جنگ را خواهیم برد.
وی گفت: در صورت همکاری و حمایت مسئولین شهرستان برای تهیه بنرهای مناسبتهای مختلف ممکن برگزاری نقالی در سایر مدارس را دارد و فقط حمایت مسئولین فرهنگی و سایر مسئولین را طلب دارد.
خبرنگار: علی اکبری ساجد
انتهای پیام/