به بهانهٔ روز جهانی بریل؛

انگشتان تو روشنایی دیدگان دنیاست

خط بریل، نقش دیدگان روشن‌دلان را ایفا و انگشتان آنها خط به خط روی الفبایی مخصوص حرکت می‌کند تا افعال خواستن و توانستن را معنا کنند.
کد خبر: ۹۶۵۸۲۵۹
|
۱۵ دی ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۴

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از کردستان، چهارم ژانویه مصادف با پانزدهم دی‌ماه سال جاری به مناسبت تولد لویی بریل، مخترع خط بریل، تحت عنوان روز جهانی خط بریل نام‌گذاری و از زمان ابداع این خط پیشرفت‌های فراوانی برای رفع چالش‌های نوشتن با این خط در نابینایان سراسر دنیا ایجاد شده است که توانایی نابینایان را در حد یک فرد بینا وسعت می‌بخشد.

مدیر و مسئول مدرسه استثنایی احیاء شهر دهگلان در گفت‌و‌گو با خبرنگار «کردتودی» عنوان کرد: در بعضی از خانواده‌ها فرزندانی متولد می‌شوند که به‌ظاهر از نظر شنوایی، بینایی، جسمی و حرکتی دارای مشکلاتی هستند، اما در مقابل از بعضی ویژگی‌هایی برخوردار می‌شوند که شاید حتی فرد سالم نیز در مقابل موجودیت آن احساس عجز و ناتوانی کند.

جبار محمدی اظهار داشت: این افراد دارای معلولیت نیاز است که در مدارسی تحصیل کنند که شرایط نگهداری و یا آموزش آنان را دارا باشند، مدارس آموزش استثنایی از جمله این مدارس هستند که با آموزش و امکانات لازم و درخور معلولان ساخته شده‌اند.

وی در ادامه افزود: مدرسه احیای دهگلان با ظرفیت ۵۷ دانش‌آموز معلول از قبیل کم‌شنوایی، ناشنوایی، کم‌بینا، روشن‌دل، معلول جسمی حرکتی و یا اوتیسم و سندروم داون در حال فعالیت و خدمات‌دهی به معلولان عزیز است.

امیر زندی، استاد و معلم مدرسه احیای دهگلان که خود نیز یک معلول کم‌بینا است، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما بیان داشت: هر حرف از الفبای بریل از چند نقطه برجسته در قالب دو ستون تشکیل و الفبای هر خط فارسی با قرارداد‌های مشخص هر خط کدگذاری شده است.

زندی در ادامه اضافه کرد: فرد نابینا به‌منظور خواندن این حروف، انگشت خود را روی آنها قرار می‌دهد و با شناسایی موقعیت برجستگی‌ها، حروف و کلمات را تشخیص می‌دهد، با استفاده از خط بریل و این سبک از خواندن، فرد نابینا می‌تواند به‌سرعت، مطالب را بخواند.

این معلم کم‌بینا تشریح کرد: خط بریل، الفبایی است که به نابینایان کمک می‌کند، همچون افراد عادی خواندن و نوشتن را بیاموزند، برای استفاده از این نوع خط به حس لامسه نیاز است، این شیوه از نگارش در زبان انگلیسی از راست به چپ و در زبان فارسی از چپ به راست خوانده و نوشته می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: مدرسه استثنایی احیاء که تنها مدرسه موجود در شهرستان دهگلان است، از نظر خرید کتاب بریل با مشکل جدی روبه‌روست، لذا بعضی از دانش‌آموزان به کتاب‌های صوتی یا تلفن همراه روی آورده‌اند، بدون شک کتاب‌های صوتی یا تلفن همراه نمی‌تواند صددرصد جایگزین کتاب‌های بریل شود.

زندی متذکر شد: کتب دارای خط بریل و صوتی در کنار یکدیگر می‌تواند کارگشای مشکلات نابینایان شود، اگر نابینایان به‌تنهایی از کتاب‌های صوتی استفاده کنند، در خواندن کتب به خط بریل با مشکلات جدی مواجه می‌شوند.

زندی خاطرنشان کرد: نوشتن برای افراد نابینا به‌سادگی نوشتن برای افراد دارای بینایی نیست، برای نوشتن به تجهیزات و ابزار خاصی نیاز دارند، آنها با لمس‌کردن سلول‌های بریل و ایجاد نقطه روی کاغذ با قلم مخصوص جمله‌ها را نوشته و برای خواندن از انگشتانشان استفاده می‌کنند.

وی در پایان گفت: تفاوت‌های فردی افراد نابینا در یادگیری خط بریل مؤثر است، کیفیت پایین وسایل نوشتاری می‌تواند روند یادگیری بریل را کاهش دهد، آموزش تخصصی معلمان نابینا، محیط خانوادگی، آموزشی مناسب با ابزار‌ها و امکانات تخصصی می‌تواند موجب بهبود روند یادگیری خط بریل در نابینایان شود.

انتهای خبر/

ارسال نظرات
آخرین اخبار