مزاحمت های تلفنی آتش نشانی و اورژانس همچنان در صدر است

شاید به تصور برخی ها مزاحمت های تلفنی با اورژانس و آتش نشانی کاهش یافته اما آمارها نشان می دهد این ارتباطاتیا تماس‌های بی مورد، همچنان در صدر است.
کد خبر: ۹۶۶۱۱۳۴
|
۲۹ دی ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج خراسان رضوی از نیشابور، آتشپاد حمیدرضا کافی نیا مدیر عامل آتش‌نشانی مشهد گفت: در بازه زمانی ۱۵ الی ۲۱ دی ۱۴۰۳ در مجموع ۱۱ هزار و ۷۳۰ تماس با سامانه ۱۲۵ برقرار شده که از این تعداد ۷ هزار و ۹۳۹ مورد تماسهای مزاحمی و اشتباهی بوده است.

وی افزود: در بازه زمانی ۸ الی ۱۴ دی ۱۴۰۳ نیز در مجموع ۱۱ هزار و ۶۴۸ تماس با سامانه ۱۲۵ برقرار شده که از این تعداد ۷ هزار و ۵۷۴ مورد تماسهای مزاحمی و اشتباهی بوده است.همچنین در بازه زمانی ۱ الی ۷ دی ۱۴۰۳ در مجموع ۱۲ هزار و ۷۱۰ تماس با سامانه ۱۲۵ برقرار شده که از این تعداد ۷ هزار و ۶۸۷ مورد تماسهای مزاحمی و اشتباهی بوده است.

یک میلیون مزاحمت تلفنی برای اورژانس ۱۱۵

عواقب خطرناک مزاحمت‌های تلفنیافزایش تعداد تماس‌های مزاحم با اورژانس‌ها، آتش‌نشانی‌ها و سایر مراکز امدادی نه تنها سبب اختلال در ارائه خدمات ضروری به شهروندان می‌شود، بلکه در بسیاری از موارد جان انسان‌ها را نیز به خطر می‌اندازد.یک میلیون مزاحمت تلفنی برای اورژانس ۱۱۵، مزاحمت ۴۱ هزارباره یک نفر برای اورژانس و آمارهای منتشر شده از سازمان آتش‌نشانی مشهد هم حکایت از آن دارد که این مشکل همچنان به عنوان یک معضل جدی در جامعه ما وجود دارد.برای دانستن چرایی اینکه از لحاظ روان‌شناختی، چرا بعضی افراد دست به چنین کار خطرناک و پرآسیبی می‌زنند، با دکتر نجمه عابدی شرق مدیر گروه سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفتگو کردیم.

چرا برخی افراد مرتکب مزاحمت تلفنی می‌شوند؟

دلایل مختلفی می‌تواند باعث شود که فردی مرتکب مزاحمت تلفنی شود. برخی از رایج‌ترین این دلایل عبارتند از:اختلالات روانی: برخی از افراد مبتلا به اختلالات‌روانی مانند اختلال شخصیت ضداجتماعی، اختلال دوقطبی یا اختلال وسواس فکری_عملی ممکن است به دلیل احساس تنهایی، خشم یا اضطراب و... مزاحمت ایجاد کنند.کنجکاوی بیمارگونه: برخی دیگر از افراد ممکن از روی کنجکاوی یا به دلیل نیاز به جلب توجه، اقدام به مزاحمت تلفنی کنند و این کار برای‌شان حکم تخلیه انرژی را داشته و هیجان‌انگیز باشد.انتقام‌جویی: در برخی موارد، مزاحمت تلفنی به عنوان ابزاری برای انتقام‌جویی از افراد یا سازمان‌ها استفاده می شود. مثلا فردی که دچار خسارت به دلیل آتش‌سوزی شده، با چنین کاری به دنبال آرام‌کردن روان خودش است.بی‌مسئولیتی: برخی افراد هم ممکن است بدون توجه به عواقب عمل خود و به صورت کاملا بی‌مسئولیتی، اقدام به مزاحمت تلفنی کنند. این افراد از اختلال بی‌مسئولیتی رنج برده و احتمالا در بقیه مراحل زندگی هم از این اختلال ضربه خواهند خورد.

مزاحمت‌های تلفنی عواقب بسیار جدی در پی دارد

تاخیر در ارائه خدمات امدادی: اشغال خطوط تلفن اورژانس و آتش‌نشانی توسط تماس‌های مزاحم، می‌تواند منجر به تأخیر در ارائه خدمات به افرادی شود که واقعا به کمک نیاز دارند و در نتیجه جان آن‌ها را به خطر بیندازد.هدر رفتن منابع: اعزام نیروهای امدادی به محل‌های اشتباه به دلیل تماس‌های مزاحم، موجب هدر رفتن منابع و انرژی می‌شود.ایجاد اضطراب : تماس‌های مزاحم می‌توانند باعث ایجاد اضطراب و استرس شدید در افرادی شوند که هدف قرار می‌گیرند.اختلال در نظم عمومی: این نوع رفتارها باعث ایجاد اختلال در نظم عمومی و رعب و وحشت در جامعه می‌شود.
 

راهکارهای مقابله با مزاحمت‌های تلفنی

افزایش آگاهی عمومی: اطلاع‌رسانی گسترده درباره عواقب خطرناک مزاحمت‌های تلفنی و تشویق مردم به انجام ندادن این کار، می‌تواند نقش مهمی در کاهش این پدیده داشته باشد. سفت و سخت‌تر شدن قوانین: تصویب قوانین سخت گیرانه‌تر برای مجازات مرتکبان مزاحمت‌های تلفنی می‌تواند بازدارنده باشد. استفاده از فناوری‌های نوین: استفاده از فناوری‌های جدید مانند فیلترهای تماس و سیستم‌های شناسایی تماس‌های مزاحم می‌تواند در کاهش این مشکل موثر باشد. درمان افراد دارای اختلالات روانی: شناسایی و درمان افرادی که به دلیل اختلالات روانی مرتکب مزاحمت‌های تلفنی می‌شوند، می‌تواند از تکرار این رفتارها جلوگیری کند.
 
خبرنگار/فاطمه قاسمی
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار