قزوین_به گزارش بسیج، در راستای بزرگداشت هفته معلم و هفته عقیدتی سیاسی در سپاه و بسیج، خبرگزاری بسیج با بانو لیلا رایگان، رتبه سوم جشنواره الگوی برتر تدریس، مصاحبهای اختصاصی انجام داده است. خانم رایگان که به تدریس معارف قرآنی در پایگاههای بسیج خواهران و مدارس میپردازد، در این مصاحبه به بیان تجربیات و چالشهایی که در مسیر تدریس معارف قرآنی با آنها مواجه شده است، پرداخته و از انگیزهها و اهداف بلند مدت خود در این مسیر صحبت کردهاند.
بسیج: برایمان از مسیر آشناییتان با تدریس معارف قرآنی و چگونگی ورود به این عرصه بفرمایید.
بسم الله الرحمن الرحیم. لیلا رایگان هستم. رشته تحصیلیام در زمینه معارف قرآنی بود. از همان ابتدا، چون این رشته پژوهش محور بود، اساتید تلاش میکردند تا ما بیشتر به ارائه و تحقیق بپردازیم. در این مسیر با مشارکت در مسابقات مختلف، فضای تدریس قرآنی در ذهنم شکل گرفت. بعدها به فضای بسیج وارد شدم، جایی که آموزشهایی بسیار مفید در خصوص تدریس و تعامل با مخاطب دریافت کردم. این آموزشها انگیزهای شد تا تدریس را ادامه دهم، به ویژه در پایگاههای خواهران که بیشتر با نوجوانان و جوانان کار میکردم.
بسیج: چه انگیزهای باعث شد تدریس معارف قرآنی را به عنوان رسالت اصلی خود انتخاب کنید؟
در ابتدا به سمت رشتههای تجربی مثل پزشکی و پیراپزشکی میرفتم، اما یک روز به این فکر کردم که در قرآن همه درمانها و راههای زندگی آمده است. این تفکر باعث شد تا به صورت جدیتر به سمت معارف قرآنی بروم و به دنبال پاسخ سوالاتم در قرآن بگردم.
بسیج: در مسیر تدریس، با چه چالشهایی مواجه شدید و چگونه بر آنها غلبه کردید؟
یکی از چالشها، کمبود امکانات آموزشی در پایگاههای خواهران بود. علاوه بر این، برخی مساجد به ما اجازه تدریس نمیدادند. در بسیاری از مواقع، اعتماد کافی به ما نمیشد که این مشکلات، به ویژه در زمینههای فرهنگی، کار را دشوار میکرد.
بسیج: به نظر شما چه ویژگیهایی یک مربی را به الگوی برتر تدریس تبدیل میکند؟
توکل به خدا، عمل به آموزههای قرآنی، و تلاش برای انتقال این آموزهها به دیگران از ویژگیهای یک مربی برتر است. مربی باید علاوه بر تدریس، اهل عمل باشد و آموختههای خود را در زندگیاش پیاده کند.
بسیج: شیوههای نوینی که در تدریس معارف قرآنی به کار گرفتید، چه تاثیری در موفقیت شما در جشنواره الگوی برتر تدریس داشت؟
مهمترین شیوهای که به کار گرفتم، شیوه «تدبر در قرآن» بود. این روش به مخاطب اجازه میدهد تا خود سوالات را مطرح کرده و از قرآن پاسخ آنها را بیابد. این شیوه باعث شد تا تعامل با مخاطب افزایش یابد و از حالت سخنرانی یکطرفه خارج شویم. این رویکرد در جشنواره بازخورد بسیار مثبتی داشت.
بسیج: فضای رقابت در جشنواره چگونه بود و چه درسهایی از آن تجربه گرفتید؟
خانم رایگان: فضای رقابتی در جشنواره بسیار دوستانه و صادقانه بود. افراد از سراسر کشور حضور داشتند و همه با شوق و انگیزه به این رویداد آمده بودند. این فضای رفاقتی باعث شد تا در کنار رقابت، از تجربیات یکدیگر بهرهمند شویم.
بسیج: کسب رتبه سوم کشوری چه تاثیری بر شما داشت و چگونه بر حرفه مربیگری شما تأثیر گذاشت؟
خانم رایگان: وقتی رتبه سوم را کسب کردم، احساس بسیار خوبی داشتم. این موفقیت نشان داد که تلاشهای ما به نتیجه رسیده و استان ما نیز در این جشنواره به رسمیت شناخته شد. این دستاورد انگیزه من را برای ادامه مسیر تقویت کرد.
بسیج: نقش آموزشهای بسیج در ارتقای مهارتهای تدریس شما چگونه بود؟
آموزشهای بسیج در مقایسه با آموزشهای دانشگاهی و حوزه، تجربهای بسیار غنی و مفید بود. در بسیج، علاوه بر تدریس، تاکید بر شناخت مخاطب و به روز بودن مطالب وجود داشت. آموزشهایی که در بسیج دریافت کردم، تأثیرات مثبتی بر زندگی شخصی و حرفهای من داشت.
بسیج: آینده تدریس معارف دینی را چگونه پیشبینی میکنید و چه برنامهای برای ادامه این مسیر دارید؟
آینده تدریس معارف دینی روشن است. مردم به دنبال معنویت و پاسخ به سوالات دینی خود هستند. برنامه من ادامه تدریس قرآن و توسعه «تدبر در قرآن» است تا بتوانم این آموزهها را به دیگران منتقل کنم و زندگیهایشان را متحول کنم.
بسیج: اگر بخواهید پیام به مربیان جوان قرآن بدهید، چه خواهید گفت؟
به مربیان جوان قرآن توصیه میکنم که ناامید نشوند. باید با امید و توکل به خدا، ادامه دهند و همیشه به دنبال ارتقای مهارتهای خود باشند. معارف قرآن نه تنها برای تدریس، بلکه برای حل مشکلات زندگی نیز بسیار کارآمد است.
بسیج: آخرین سوال؛ در حال حاضر چه فعالیتهایی دارید و چه برنامههایی برای آینده دارید؟
هماکنون به عنوان سرمربی در حوزه حضرت خلیل فعالیت میکنم. این مسئولیت را با تمام توان انجام میدهم و قصد دارم تا همچنان در این مسیر پیش بروم و نقش مؤثری در گسترش معارف قرآن ایفا کنم.
به گزارش بسیج، این گزارش تنها نمونه ای از هزاران نمونه نخبگان بسیجی است که با عشق و علاقه و اعتقاد در مسیری که طی کرده اند، تعلیم و تربیت را، زکات علم خود کرده اند.
انتهای پیام/۱۰۱۲