۱۷ / ارديبهشت / ۱۴۰۴ - 07 May 2025
04:09
کد خبر : 9685409
۲۱:۵۹

۱۴۰۴/۰۲/۱۶
مثبت سوژه:

معلم موفق برای آینده دانش آموز برنامه ریزی دارد/اگر حال دانش‌آموز خوب باشد، آینده‌مان هم خوب خواهد بود

رقیه پاینده گفت: روز معلم برای من یادآور این است که هنوز افرادی هستند که یادشان هست چه کسانی برایشان قدم برداشته‌اند. این حس قدردانی به آدم انرژی می‌دهد، حتی فارغ از هدیه و تبریک. همین‌که دانش‌آموز این روز را تبریک بگوید و فقط به خودش اختصاص ندهد، برای من خیلی قشنگ و ارزشمند است.

معلم موفق برای آینده دانش آموز برنامه ریزی دارد/اگر حال دانش‌آموز خوب باشد، آینده‌مان هم خوب خواهد بود

به گزارش خبرگزاری بسیج از گلستان؛ به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم با سرکار خانم رقیه پاینده از معلمان موفق شهرستان بندرترکمن مصاحبه ای را ترتیب داده ایم که در ادامه می خوانید.

لطف می‌کنید خودتان را معرفی کنید و کمی درباره سابقه‌ی تدریستان بفرمایید؟

من رقیه پاینده هستم. حدود ۱۰، ۱۱ ساله که مشغول تدریس هستم.

روز معلم برای شما چه مفهومی دارد؟

 روز معلم برای من یادآور این است که هنوز افرادی هستند که یادشان هست چه کسانی برایشان قدم برداشته‌اند. این حس قدردانی به آدم انرژی می‌دهد، حتی فارغ از هدیه و تبریک. همین‌که دانش‌آموز این روز را تبریک بگوید و فقط به خودش اختصاص ندهد، برای من خیلی قشنگ و ارزشمند است.

 به نظر شما مهم‌ترین ویژگی یک معلم خوب چیست؟

 معلم خوب کسی است که تمام توانش را بگذارد و فقط به این فکر نکند که یک سال با دانش‌آموز سر و کار دارد. بلکه باید آینده‌ی دانش‌آموز را ببیند و برای آن برنامه‌ریزی کند.

 چه چالش‌ها و مشکلاتی در مسیر تدریس و آموزش وجود دارد که کمتر به آن‌ها پرداخته می‌شود؟

 متأسفانه “پرورش” در آموزش و پرورش خیلی کمرنگ شده. آموزش دارد به‌تنهایی پررنگ می‌شود و این نگران‌کننده است. اگر همان‌طور که برای آموزش دغدغه داریم، برای پرورش هم دغدغه داشته باشیم، می‌توانیم به نتیجه‌ی بهتری برسیم. درواقع انگیزه‌ی من برای آمدن به این مسیر هم همین بود. آموزش می‌تواند مسیر شهادت را هم برای دانش‌آموز معنا کند. مثلاً یادم هست زمانی درباره‌ی انتظار و ظهور صحبت می‌کردم و یکی از ویژگی‌های منتظران را “کاظم” بودن معرفی کردم؛ یعنی کنترل خشم. بعدها مادر یکی از دانش‌آموزان گفت که وقتی بین او و فرزندش بحثی پیش آمد، پسرش آمده و او را بغل کرده و گفته “مامان، خواهش می‌کنم کاظم باش!” این یعنی آموزش اگر با پرورش همراه باشد، اثرگذاری عمیقی دارد.

به نظر شما چه تغییراتی در نظام آموزشی کشور ضروری است؟

 به‌جز مسئله‌ی پرورش که گفتم، متأسفانه معلم بودن برای برخی صرفاً شغل است، نه دغدغه. باید معلم بداند که در جایگاه پیامبر نشسته و در حال ساختن آینده‌ی یک انسان است. این معلم است که تا یک عمر می‌تواند الگوی دانش‌آموز باقی بماند. باید بهترین گزینش‌ها را برای انتخاب معلمان داشته باشیم، چون آن‌ها هستند که نسل آینده را می‌سازند. البته در یکی دو سال اخیر وضعیت کمی بهتر شده، اما هنوز جای کار دارد.

 در پایان، اگر پیامی برای همکاران فرهنگی خود و معلمان جوان دارید، بفرمایید.

به همکارانم عرض می‌کنم که آن دانش‌آموزی که جلوی ما نشسته، آینده‌ساز کشور است؛ نه بیست سال بعد، بلکه همین حالا. پس باید همین حالش را خوب کنیم. اگر حال دانش‌آموز خوب باشد، آینده‌مان هم خوب خواهد بود.
به معلمان تازه‌کار هم می‌گویم: شما وارد جایگاهی شده‌اید که قرار است نسل آینده را بسازید. با عشق، تعهد و دلسوزی قدم بردارید. آینده‌ی کشور در دستان شماست.

انتهای پیام/

مهدی قوانلو
خبرنگار: مهدی قوانلو

گزارش خطا
ارسال نظرات شما
x

عضو کانال روبیکا ما شوید