به گزارش خبرگزاری بسیج از البرز، متن خطبه حجت السلام والمسلمین رادمرد امام جمعه ماهدشت، مبنی بر گرامیداشت شهید جمهور و شهدای خدمت، جمعیت و مسائل شهری و منطقهای، به شرح زیر است:
سامعین (شنوای حق)، یکی از مهمترین خصوصیات یک فرد فهمیده و متفکر همین نکته است که حضرت میفرمایند: اولا شنونده باشد ثانیا شنونده حق باشد. در قرآن کریم هم نسبت به این دو نکته سفارشات مهمی را دارد خدای متعال در سوره زمر آیه ۱۸: الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِکَ الَّذینَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِکَ هُمْ أُولُوا الْأَلْباب، بندگان ویژه خدا اولا کسانی هستند که یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ همهی اقوال را میشنوند، برای شنیدن محدودیتی در افراد ندارند، در نوع افراد، در سلیقه افراد و حتی شنیدن از دشمن، تعصبی ندارد، لجاجتی ندارند، خود خواه نیستند که فقط باید حرف من باشد.
ولاغیر امیر المومنین علی علیه السلام میفرماید: عَوِّدْ اُذُنَکَ حُسنَ الاستِماعِ گوش خود را به خوب شنیدن عادت بده، ثانیا بعد از خوب شنیدن فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ نوبت انتخاب احسن قول است، یعنی بهترین قول و گفته را انتخاب کردن و استفاده از عقل و خرد و تجربه برای انتخاب قول و سخن احسن، مطمئنا کسی که اینگونه در زندگی حرکت کند، هدایت الهی شامل حال او میشود و حتی در همان انتخاب هم خدا کمک او میکند أُولئِکَ الَّذینَ هَداهُمُ اللَّهُ خدا آنها را هدایت میکند، جالب اینکه قرآن در آیه فوق صاحبان" هدایت الهى" را منحصر در این قوم شمرده، همانگونه که خردمندان را منحصر به این گروه دانسته است أُولئِکَ هُمْ أُولُوا الْأَلْباب، اشاره به اینکه، این گروه مشمول هدایت ظاهر و باطناند، هدایت ظاهر از طریق عقل و خرد، و هدایت باطن از طریق نور الهى و امداد غیبى، و این دو افتخار بزرگ بر این حقیقتجویان آزاداندیش است.
البته این بندگان ویژه خدا که اینگونه عمل میکنند و خدای متعال همچو هدایت را شامل حال آنها میکند، یک خط قرمزی را برای خود تعریف کردند که در آیه قبل این آیه یعنی آیه ۱۷ مطرح شده است که میفرماید: وَ الَّذِینَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَنْ یَعْبُدُوها وَ أَنابُوا إِلَى اللَّهِ لَهُمُ الْبُشْرى فَبَشِّرْ عِباد، اولا: اینها از طاغوت اجتناب کردند اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَنْ یَعْبُدُوها با این معنى وسیع و گسترده که (دورى از هر گونه شرک و بتپرستى و هواپرستى و شیطانپرستى و تسلیم در برابر حاکمان جبار و سلطهگران ستمکار) را فرا مىگیرد و ثانیا: أَنابُوا إِلَى اللَّهِ به سوى خدا باز میگردند که منظور افرادی که در آنها مجموع ایمان و اعمال صالح وجود دارد.
اینگونه افراد مورد بشارت خدا هم قرار میگیرند، فَبَشِّرْ عِباد در اینجا بشارت مطلق است همه گونه بشارت بر نعمتهاى الهى اعم از مادى و معنوى را شامل مىشود، لَهُمُ الْبُشْرى، اما این بشارت وسیع و گسترده مخصوص کسانى است که اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَنْ یَعْبُدُوها وَ أَنابُوا إِلَى اللَّهِ از پرستش طاغوت اجتناب ورزند، و به سوى خدا بازمی گردند.
این دو نکته، دو رکن اصلی حرکت بندگان ویژه خداست که در مسیر زندگی شان دارند و آن دو ویژگی هم که قبلا عرض شد، اصل اساسی زندگی، مدیریت و تصمیم گیری آنهاست که یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ، در هر جا هستیم این باید عملکرد ما باشد، حالا ممکن است شدت و ضعف داشته باشد، اما مسیر مطمئن برای کسی که میخواهد مدیریت کند همین است، درهر ارگانی میخواهد فعالیت بکند مسیر همین است، فعالیت سیاسی اجتماعی میخواهد شکل بدهد، مسیر همین است و هر موضوع دیگر، خب در حوزه تربیت فرزند این خصوصیت را چگونه ایجاد کنیم؟ اولا خودمان اهل شنیدن باشیم در منزل و یا در هر جایی مشغول فعالیت و کار هستیم -کارمندیم، معلم یا کشاورز یا مدیر و یا هر فعالیت دیگر -، این حسن استماع، خوب شنیدن را در خودمان ایجاد کنیم، تا فرزند ما به شکل واقعی ببیند و یاد بگیرد، در خانه نسبت به برخی موضوعات نوجوانان و جوانان را به مشورت بگیرید، حرف هایشان را بشنوید، نگویید اینها تجربه ندارند و فلان و به همین بهانه طرف آنها نروید، نخیر، بروید فرزندتان را جمع کنید و پیرامون برخی مسائل زندگی با آنها مشورت کنید. وقتی مادر در مسائل زندگی مثلا خرید لوازم خانگی یا سفر رفتن، موضوعات این چنینی، میخواهد پدر را مورد مشورت قرار بدهد، این مشورت خواهی را علنی کنید، بنشینید مسائل و دغدغهها را خب بشنوید و بعد تصمیم بگیرید، این تعلیمها و تربیتها در خانواده به راحتی قابل انجام است و با همان ملاک و معیارهایی که از آیات قرآن استفاده کردیم و تقدیم شد، بهره بگیرید و فرزندانتان به گونهای تربیت کنید که شنونده خوبی باشد یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ باشد که هَداهُمُ اللَّهُ خدا متعال هدایت خودش را شامل حال کند، آن موقع این فرزند در حوزه مسائل زندگی خودش، مسائل سیاسی – اجتماعی میتواند نقش درست در مسیر حق را ایفا کند.
«همه اعمال انسان بر باد فنا میرود جز آن عمل خالصی که برای خدا باشد. به وسیله اخلاص است که درجات مؤمنین بر یکدیگر برتری و رفعت پیدا میکنند» (اَلْعَمَلُ کُلُه هَباءٌ الّا ما اُخْلِصَ فیه (غرر، ص ۹۲)؛ بِالاِخلاصِ یتفاضَلُ مراتِبُ المؤمنین (میزان الحکمة، ج ۳ ص ۵۷)).
این روایات نورانی درباره عظمت اخلاص، که کم هم نیستند، گویای این است که هنر اصلی انسانهای بزرگ، اخلاص و کار برای خدا است.
هنر بزرگ شهید رئیسی عزیز هم بهعنوان اخلاص و کار برای خدا بود؛ به همین جهت رهبر معظم انقلاب در توصیف ایشان، از اخلاص و معنویت بهعنوان یکی از ویژگیهای برجسته یاد کردند.
این معنویت و اخلاص، از وی انسانی محکم، سختکوش و پُرکاری ساخته بود که حتی در اوج مسئولیتهای سنگین، جلسات خود را تا نیمهشب ادامه میداد و از اذان صبح برای خدمت به مردم آماده بود.
این سلوک، ریشه در باور عمیق او به کار برای خدا و خدمت بهعنوان عبادت داشت.
شهید رئیسی شخصیتی الهی و آسمانی داشت و معیار یک کارگزار تراز اسلامی در قامت و عنوان رئیس جمهور بود که شبانهروز دغدغه مردم را داشت.
جلسات او تا نیمههای شب طول میکشید و تازه از ابتدای اذان صبح وارد عرصه خدمت و میدان کار میشد (سِیاسَةَ اللَّیلِ وَ سِیاحَةَ النَّهَار).
این عمل شهید رئیسی، گویای درک بالای او از شرایط و نشان از روحیه شکرگزاری او نسبت به موهبت عظیم و نعمت بیبدیل نظام جمهوری اسلامی داشت.
حقیقت و تمام شکر یک نعمت آن است که آن نعمت را کاملا در جهت و غایت الهی آن مصرف و هزینه کنیم.
کار شهید رئیسی در نظام جمهوری اسلامی، یادآور احادیث شریفی است که از سیره ائمه (علیهم السلام) است.
یکی از عوامل عشق و علاقه مردم به اهل بیت (علیهم السلام) سیر آنها در زندگی شخصی و در دوران قدرت و حکومت است.
آنها نه تنها از هر گونه امتیازطلبی دوری میجستند؛ بلکه مانند بینواترینِ مردم، زندگی میکردند.
در روایتی از، مُفضّل بن عمر، یکی دیگر از یاران جلیل القدر امام صادق (علیه السلام) میگوید: در طواف نزد ایشان بودم.
امام علیه السلام نگاهی به من کرد و فرمود: چرا تو را اندوهناک و رنگپریده میبینم؟! (ما لی أراکَ مَهموماً مُتَغَیرَ اللَّونِ)؛ گفتم: فدایت شوم، وقتی قدرت، سلطنت و عظمت بنیعباس و امکاناتی را که در اختیار آنهاست، ملاحظه میکنم، با خود میگویم که اگر حکومت در دستِ شما بود، ما هم در کنار شما از این امکانات، برخوردار بودیم.
امام (علیه السلام) فرمود: «ای مُفضّل! اگر چنین روزی پیش بیاید، همانند سیرۀ امیر مؤمنان علیه السلام، چیزی جز سیاستِ شب و تکاپو و روزهداری روز و خوردن غذای ناگوار و پوشیدن لباس زِبْر نصیب ما نخواهد شد، در غیر این صورت، کیفر عمل نکردن پیشوایان به وظیفۀ خود، آتش دوزخ است.
اکنون که این حق از ما سلب شده، ما هم مثل دیگران میخوریم و میآشامیم و زندگی میکنیم.
آیا دیدهای که خداوند، این گونه ستمی را تبدیل به نعمت کرده باشد؟! (یا مُفَضَّلُ، أما لَو کانَ ذلِکَ لَم یکُن إلّا سِیاسَةَ اللَّیلِ، وَ سِیاحَةَ النَّهارِ، وَ أَکلَ الجَشِبِ، وَ لُبسَ الخَشِنِ شِبهَ أمیرِ المُؤمِنینَ علیه السلام وَ إلّا فَالنّارُ، فَزُوِی ذلِکَ عَنّا، فَصِرنا نَأکُلُ وَ نَشرَبُ، وَ هَل رَأَیتَ ظُلامَةً جَعَلَهَا اللّهُ نِعمَةً مِثلَ هذا؟! (الغیبة نعمانی، ص ٢٩٧)
شهید عزیزمان، رئیسی تراز مسئولین انقلاب اسلامی را مشخص کرد، این نکته که عرض میشود این را نفی نمیکند که برخی اشکالات هم وجود داشت، بالاخره موانعی در مسیر کار بود، اما نکته مهم این است که ویژگیها و نوع کار کردن و نوع دغدغه و نوع جهت گیری و نوع شعارهای مبتنی بر آرمانهای انقلاب و سر دست گرفتن آنها و نوع ارتباط گیری با مردم و نوع برنامه ریزیها و نوع اقدام و برخی نکات دیگر متفاوت بود؛ لذا مسیر او خط کشی شد برای سنجش، اگر در گذشته از معیارهای یک مسئول تراز اسلام و انقلاب در قامت یک رئیس جمهور یا سایر افراد دولتی و ...، سخن گفته میشد، حالا از مصداق صحبت میشود و یک فردی که مجسم شده و آن ملاک و معیارها را داشته و در نوقدام خودش هم نشان داده است.
یاد این شهید عزیز و همراهانشان را گرامی میداریم و صلواتی را هدیه میکنیم.
در تاریخ ایران، لحظات سرنوشتسازی وجود داشته که تصمیمگیریهای نادرست یا ناآگاهی، مسیر توسعه کشور را تحت تأثیر قرار داده است.
یکی از این لحظات، کشف نفت در شهر مسجدسلیمان بود. زمانی که انگلیسیها نفت را استخراج کردند، دولتمردان قاجار جاهلانه یا خائنانه، آن را بیارزش دانستند و گفتند: «این ماده سیاه بدبو به چه کار ما میآید؟ بهتر است انگلیسیها آن را ببرند».
سوگمندانه این طرز تفکر قجری همچنان در ذهن برخی روشنفکرمآب دیده میشود؛ اما موضوع امروز دیگر نفت نیست، بلکه موضوع فناوری هستهای و غنیسازی اورانیوم بومی و ملی است.
روشنفکرمآبانی که با اطواری خودبرتربینانه ادعا میکنند: "فناوری هستهای تاکنون برای ایران جز بدبختی و هزینه چیزی به همراه نداشته و حالا که مذاکره میکنیم، بهتر است این فناوری را کنار بگذاریم تا هزینههای کشور کاهش یابد و آمریکاییها از ما راضی باشند".
این دیدگاه، علاوه بر نادیده گرفتن منافع ملی و دستاوردهای علمی و عملی فناوری هستهای، نشاندهنده تحجری تاریخی و میراثی قاجار و پهلوی است که مصالح و منافع ملی را فدای منافع شخصی، کوتاهمدت و البته توهمی خود میکنند و با القاء شبههها، این پرسش را در ذهنیت جتمعه ایجاد میکنند که "آیا فناوری هستهای واقعاً برای ایران بیفایده بوده است؟ " فناوری هستهای و غنیسازی اورانیوم برای ایران به دلائلی یک ضرورت راهبردی است: امنیت انرژی میآورد، پیشرفت علمی و فناوری به دنبال دارد و نماد استقلال ملی ما است.
برخلاف ادعاهای مطرحشده، فناوری هستهای در ایران دستاوردهای چشمگیری داشته که تأثیرات آن در زندگی روزمره مردم ملموس است.
از جمله این دستاوردها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱. تولید رادیوداروها برای تشخیص و درمان انواع سرطان ها.
۲. تجهیزات پزشکی پیشرفته: فناوری هستهای در ساخت تجهیزات تصویربرداری پیشرفته و تشخیص دقیق و بهموقع بیماری صعب العلاج و کُشنده.
۳. کاربرد در کشاورزی: استفاده از فناوری هستهای در بخش کشاورزی، بهویژه در مقابله با آفات و افزایش مقاومت محصولات کشاورزی، به بهبود بهرهوری و کاهش خسارات کمک کرده است.
۴. شناسایی و ردیابی مواد قاچاق: فناوری هستهای در توسعه ابزارهای پیشرفته برای شناسایی و ردیابی مواد قاچاق و رادیواکتیو نقش داشته و به تقویت امنیت ملی کمک کرده است.
این دستاوردها تنها بخش کوچکی از خدماتی است که فناوری هستهای به ایران ارائه کرده است.
نادیده گرفتن این پیشرفتها و کاهش ارزش آنها به هزینه و بدبختی نهتنها غیرمنصفانه، بلکه نشانهای از بیاطلاعی و دوری از واقعیتهای علمی است.
نادیده گرفتن این دستاوردها و تسلیم شدن به فشارهای خارجی، تکرار همان اشتباهات تاریخی است.
ایران امروز نیازمند نگاهی واقعبینانه و دوراندیشانه است که ارزش فناوری هستهای را بهعنوان یک حق ملی و سرمایه علمی به رسمیت بشناسد و از آن در راستای توسعه و پیشرفت کشور بهرهبرداری کند.
فلذا از این حق مسلم دفاع میکنیم و حاضر به از دست دادن آن نیستیم، بله کاربردهای نظامی هم دارد که ما به فتوای رهبر معظم انقلاب رفتن بسمت آن حرام اعلام شده، چون سلاحی است برای کشتار جمعی و اسلام در قواعد و قوانینش نهی کرده از آن و الا اگر این نهی و ممنوعیت شرعی نبود بزرگتر از آمریکا هم نمیتوانست در ارادهی مردم خدشهای ایجاد کند.
حالا میگوید ما نخواهیم گذاشت ایران غنی سازی انجام دهد، شما عددس نیستید که بخواهید برای مردم ایران تکلیفی معین کنید.
یک نکته در مورد ساختمان دادگستری عرض کنم، ضمن تشکر از تلاشها و خدمات عزیزانمان در حوزه قضایی استان ولی محضر ریاست دادگستری استان عرض میکنم به قولی که برای تکمیل مجتمع قضایی ماهدشت داده شد، عمل نشده، ما نیازمند استقلال قضایی شهر هستیم برای رفاه حال مردم عزیز و کاهش هزینهها رفت آمد و سایر دغدغهها، مجددا و موکدا درخواست داریم امسال سال افتتاح این مجموعه باشد.
نکته آخر، اگر نسبت به مسئله جمعیت توجه کافی هم مردم و مسئولین نکنند، آینده کشور در خطر جبران ناپذیری قرار خواهد گرفت، انگیزههای فرزند آوری باید برای عموم مردم به شکل واضح و اقناع کننده مطرح شود و از طرفی مسئله فرزند و مسائل پیرامون آن از یک نظر وابستگی شدیدی به قوت ایمان و توکل افراد دارد، یعنی یک بخش مربوط به حوزه اعتقادات است، یک بخش مربوط به موضوعات روز و مسائل مربوط به کشور و آینده آن که باید حل گردد.
هر دو بخش ظرفیت بالایی دارد برای جبران عقب ماندگی گذشته، دشمن هم اقدامات خودش را انجام میدهد و برخی نفوذیها هم برخی اقدامات عقیم سازی را در اتاقهای عمل بدون رضایت والدین انجام دادند و برخی هم الان بدون دلیل و با شرایط آسان تجوز سقط جنین را صادر میکنند و اقدامات رسانهای مخربی که انجام میدهند که مردم عزیز و مسئولین باید هوشیار باشند و قانون جوانی جمعیت را با دقت و حساسیت عمل کنند.