به گزارش خبرگزاری بسیج، عباس نوبختی با یادآوری اینکه کشتی اقیانوسپیمای تحقیقانی بهآباندازی شده و در حال پشت سرگذاشتن آزمایشهای دریانوردی است گفت:پیشبینی میکنیم این آزمایشها تا شهریورماه امسال به پایان برسد و کشتی در اواخر شهریور و یا در روزهای آغازین مهر تحویل شود.
وی، تصریح کرد:یک سری از تجهیزات مورد نیاز کشتی تامین شده است و برای تامین بخش دیگری از تجهیزات نیز با کمبود بودجه روبهرو هستیم که در صورت تامین اعتبار، تجهیزات لازم خریداری و نصب خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه برای تامین این تجهیزات به 7.5 میلیارد تومان نیاز است، خاطرنشان کرد:کشتی کاوشگر خلیج فارس بدون این تجهیزات هم میتواند به بهرهبرداری رسیده و کار خود را آغاز کند با این حال معاونت عملی و فناوری ریاست جمهوری مصوبه تخصیص این اعتبار را اعلام کرده و نامه آن را به معاونت نظارت راهبری ارسال کرده اما هنوز این اعتبار تامین نشده است.
مدیر طرح کشتی اقیانوسپیمای تحقیقاتی در پژوهشگاه اقیانوش شناسی و علوم جوی با بیان اینکه مصوبه اختصاص 6 میلیارد تومان اعتبار این کشتی هنوز تامین نشده است در خصوص دلایل عملیاتی نشدن مصوبه مذکور گفت: اقدامات زیادی از طرق مختلف برای پیگیری تامین اعتبار مذکور انجام دادهایم، اما ظاهرا اعتبارات مهمتری وجود دارد که باعث شده اعتبارات مورد نیاز این کشتی تامین نشود.
نوبختی با بیان اینکه با پیگیری از معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی و وزارت علوم به دنبال تامین اعتبار مورد نیاز در اسرع وقت هستیم، بیان کرد: بر اساس قرارداد اولیه این کشتی باید اواخر سال 91 تحویل میشد اما به دلیل مسائلی اعم از مشکل انتقال پول، کمبود اعتبارات، نوسانات نرخ ارز، خرید تجهیزات از شرکتهای مختلف و ... به تاخیر افتاد.
وی در خصوص میزان هزینه صرف شده برای ساخت کشتی مذکور افزود: میزان اعتبار هزینه شده حدود 20 میلیارد تومان است که 11 میلیارد تومان آن مستقیما از طریق علمی و فناوری ریاست جمهوری و مابقی نیز با نامه معاونت نامبرده به معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی تامین شده است.
نوبختی با بیان اینکه حدود 1.5 میلیارد تومان نیز توسط پژوهشگاه اقیانوس شناسی و علوم جوی تامین شده است به مارین تایمز گفت: البته پیمانکار نیز میگوید بیشتر از این ارقام یعنی23 تا 24 میلیارد تومان به صورت مستقیم در ساخت این کشتی هزینه کرده است اما چون این رقم توافق شده نیست نمیتوان به آن استناد کرد.
وی با اشاره به مشکل انتقال پول در دوران تحریم اشاره کرد و افزود: به دلیل این مشکل مسیری را که ما به منظور انتقال پول برای خرید تجهیزات انتخاب کرده بودیم تغییر یافت و مجبور شدیم تجهیزاتی را که قرار بود از یک کمپانی واحد و در یک نوبت خریداری شود از چند کمپانی مختلف در کشورهای مختلف خریداری کنیم، به همین دلیل کار به تعویق افتاد.
وی با بیان اینکه قرارداد متمم ساخت کشتی اقیانوسپیمای تحقیقاتی هنوز امضا نشده است، گفت: همچنان بر اساس قرارداد اولیه کار ساخت و تکمیل این کشتی در حال انجام است در حالی که باید قراردادمتممی را به دلیل تغییر مبالغ ساخت و زمان تحویل امضا کنیم.
طرح نخستین کشتی تحقیقاتی اقیانوسپیمای ساخت داخل برای شناخت بیشتر خلیج فارس و دریای عمان، انجام تحقیقات دریایی در دریای عرب (در شمال شرقی اقیانوس هند) و اقیانوس هند و ورود به پروژههای تحقیقاتی اقیانوس هند با کشورهای حاشیه اقیانوس هند سال 88 از سوی پزوهشگاه اقیانوسشناسی به معاونت وقت علمی فناوری ریاست جمهوری ارائه شد در نهایت عملیات ساخت آن در موافقتنامهای بین این معاونت و وزارت علوم از اردیبهشت سال 90 در سازمان صنایع دریایی آغاز شد.
این شناور تحقیقاتی با 50 متر طول، 10متر عرض و 12 متر ارتفاع و 5.3 آبخور و چهار آزمایشگاه قادر است با آب و سوخت کامل به مدت 45 روز با ظرفیت 27 نفر سوار بر آبهای خلیج فارس، دریای عمان و شمال اقیانوسهند در حدود سه هزار مایل دریا، کارهای تحقیقاتی و میدانی خود را به انجام برساند.