خدمات بندری ایران ۴۰ درصد گرانتر از روسیه و قزاقستان است
به گزارش خبرگزاری بسیج، علیاکبر غنجی در مورد توسعه ناوگان کشتیرانی دریای خزر در سالهای گذشته گفت:این شرکت در سالهای اخیر برنامههای توسعهای متعددی را در راستای توسعه ناوگان خود انجام داده است به طوری که تعداد کشتی های ناوگان ما از 12 فروند سال 88 به 24 فروند تا ابتدای سال جاری افزایش یافت.
وی با تاکید بر اینکه برنامههای توسعهای را همچنان ادامه میدهیم،افزود:تا پایان امسال باز هم شمار کشتیهای ناوگان شرکت کشتیرانی دریای خزر را با هدف ارتقای سهم ایران از بازار حملونقل دریایی این منطقه افزایش میدهیم.
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر افزود:یکی دیگر از برنامههایی که از سال 89 اجرای آن را شروع کردهایم، آموزش نیروی انسانی این شرکت و افزایش سطح دانش و مهارت آنها بوده است که البته باید اشاره کنم اولویت ما همواره در جذب نیروی انسانی،استفاده از نیروهای بومی مناطق شمالی کشور است.
سرمایهگذاری در بنادر داخلی و خارجی
مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر با اشاره به سرمایهگذاریهای این شرکت در بنادر سایر کشورها، یادآور شد: یکی از برنامههایی که همزمان با برنامههای توسعهای بهدنبال آن بودهایم،سرمایهگذاری در بنادر کشورهای دیگر بوده است که در این راستا در یکی از بنادر روسیه سرمایهگذاری هایی را انجام داده ایم و موفق شدیم 25درصد از این بندر را خریداری کنیم.
غنجی گفت: همچنین در بحث تامین زیرساخت های بنادر نیز وارد شدهایم که در این زمینه می توان به ساخت سیلو در بندر انزلی اشاره کرد که قرارداد آن امضا شده است و عملیات اجرایی آن بزودی و از دو ماه آینده آغاز میشود.
وی با بیان اینکه ورود به بازار سرمایه را از جمله شاخصههایی است که شرکت کشتیرانی دریای خزر را از سایر شرکتهای فعال در این بخش متمایز می کند، افزود: در بازار فرابورس حضور داریم و خوشبختانه سهام ما از جمله سهامهای خوب این بازار به شمار می رود بهطوری که رتبه کشتیرانی دریای خزر در این بازار بین پنج تا هفت بوده است و این مسئله نیز حاکی از عملکرد نسبتا خوب شرکت و شفافیت ما بوده است.
مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر با بیان اینکه بخش زیادی از عملکرد شرکتهای دریایی متاثر از سیاستگذاریهای دستگاههای حاکمیتی است، گفت: این در حالی است که تصمیم هایی که در اتاقهای در بسته اتخاذ می شود که قابلیت اجرا هم ندارد.
وی در این ارتباط به افزایش یکباره نرخ سوخت شناورها اشاره کرد و گفت: تاپیش از افزایش سه برابری نرخ سوخت، حدود 40 درصد هزینههای ما مربوط به تامین سوخت میشداین در حالی است که گران شدن سه برابری نرخ سوخت، سرعت عمل ما در اجرای برنامههای جاری و توسعهای را میگیرد.
غنجی با اشاره به اینکه سوخت گران باعث میشود روسها و قزاقها بازار را از شرکتهای ایرانی بگیرند، افزود: هر چند شرکتهای روسی یا قزاقی سوخت یارانهای دریافت نمیکنند اما از امتیازات دیگری بهره مند هستند.
غنجی با بیان اینکه اقتصاد کشور باید بتواند در دوران پساتحریم خود را بازسازی کند و در این زمینه شرکتهای حملونقل دریایی نیز باید توانایی انجام این مهم را داشته باشند به مارین تایمز گفت: تضعیف حملونقل دریایی کشورمان هدف اصلی دشمنان بود،اما با این حال شرکتهای حملونقل دریایی ایران توانستند به خوبی تحریمها را دور بزنند و زیرساختهای ضد تحریم را ایجاد کنند.
وی ادامه داد: یکی از اثرات این زیرساختهای ضد تحریم این بوده که هماکنون شرکت کشتیرانی دریای خزر 24 فروند کشتی ملکی با پرچم جمهوری اسلامی ایران در اختیار دارد و با وجود تحریم ها و رکود نسبی بازار توانست در سال گذشته 31 درصد حملونقل دریای خزر را انجام دهد.
غنجی با تاکید بر اینکه اقدامات انجام شده در زمان تحریم ها باعث شده است تا ایران در حملونقل دریای خزر نقش برجستهای ایفا کند، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه روسیه تحریم شده است میتوانیم با حمایت های دولت ،نقش پررنگ نری را در حملونقل کالا در دریای خزر ایفا کنیم.
مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر با بیان اینکه حملونقل در دریای خزر رقابتی نیست و ترجیحی است، افزود: باید هزینه تمام شده حملونقل صاحبان کالای این منطقه کاهش یابد تا به این ترتیب بتوانیم به این بخش رونق بدهیم، در غیر اینصورت کالاها از سایر مسیرها از جمله ریل حمل خواهد شد.
وی با بیان اینکه در بنادر کشور خدمات را 40 درصد گرانتر از بنادر خارجی از جمله روسیه و قزاقستان میگیریم، اظهار داشت: تعرفه بنادر هم که 30 درصد هزینههای ما را شامل میشود بار مضاعفی را بر روی دوش شرکتهای کشتیرانی گذاشته است.
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر با اشاره به اینکه صرف خرید کشتی نشان قدرتمندی نیست، بلکه تردد بیشتر در دریا نشاندهنده قدرت است، از رقابت سازمانهای دولتی با بخش خصوصی به پیامدهای این سیاست اشاره کرد و گفت:در این شرایط اقتصاد کشور بیمار خواهد ماند چه در تحریم باشیم چه نباشیم.
غنجی با بیان اینکه باید اقتصاد را به مردم و بخش خصوصی سپرد، گفت: بها ندادن به بخش خصوصی باعث خواهد شد تا کشور به سمت یک کشور مصرف کننده حرکت کند.
وی در پایان تاکید کرد: آنچه که در دوران پساتحریم باید مدنظر قرار گیرد،حفظ دستاوردهای دوران تحریم است که امیدواریم مسئولان به این مسئله بسیار مهم توجه داشته باشند.