خبرهای داغ:

«ماه تئاتر استان‌ها»، ایده‌ای خوب که به تبلیغات بیشتری نیاز دارد

اولین دوره رپرتوار «ماه تئاتر استان‌ها» از جمله طرح‌های ابتکاری حوزه هنری برای حمایت از گروه‌های تئاتر استانی است که این روزها در تماشاخانه‌های حوزه هنری تهران در حال اجرا است و به نظر می‌رسد برای جذب مخاطبان به تبلیغات بیشتری نیاز داشته باشد.
کد خبر: ۸۵۵۴۲۴۱
|
۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶

به گزارش بسیج، «ماه تئاتر استان‌ها» نام طرحی است که از هفته پیش و برای اولین بار در تماشاخانه مهر حوزه هنری کار خود را آغاز کرده است و هدف از برگزاری آن ایجاد فرصتی برای نمایش آثار برتر عرصه تئاتر استان‌ها و بهتر دیده شدن این آثار است.

اولین دوره برگزاری این رپرتوار مشتمل بر هفت اثر نمایشی از تولیدات مراکز استانی حوزه‌ هنری است که همگی این آثار از برگزیدگان دوره‌های گذشته جشنواره‌ تئاتر سوره ماه هستند و طبق برنامه‌ریزی‌ها صورت گرفته مقرر شده است که در مرداد ماه امسال، هر شب دو گروه استانی به مدت پنج شب در تماشاخانه‌های «مهر» و «ماه» حوزه هنری به روی صحنه روند.

هرچند که انتقاداتی به شیوه برگزاری این رپرتوار و تبلیغات ضعیف صورت گرفته برای آن از سوی برخی از گروه‌های نمایشی حاضر در این برنامه صورت گرفته است ولی نفس توجه نهادی موثر در حوزه فرهنگ به نمایش‌های استانی کاری پسندیده و قابل تقدیر است.

مهیار هزارجریبی کارگردان نمایش «خیر نبینی سعیده» که به نمایندگی از استان مازندران در این رپرتوار حضور پیدا کرده است؛ در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با تقدیر از توجه ویژه حوزه هنری به تئاتر استان‌ها و ارزش نهادن به فعالیت گروه‌های شهرستانی مشغول در این عرصه، گفت: این طرح جز کارهای خیلی خوب حوزه هنری در عرصه تئاتر است که نیاز به تبلیغات بیشتری داشت، چون اولین شرط اجرای تئاتر تماشاگر است و بهتر بود که برای این برنامه نیز تبلیغات گسترده‌تری صورت می‌گرفت تا شاهد حضور مخاطبان بیشتری بودیم.

حسن سبحانی کارگردان نمایش «آقای قاضی صدایم را می‌شنوید؟» نیز که اثرش جز آثار پر مخاطب این رپرتوار بود؛ در ارتباط با استقبال پایین مخاطبان از این رپرتوار اظهار کرد: متاسفانه با وجود اینکه مسئولین حوزه تلاش بسیاری در ارتباط با برگزاری این برنامه کرده‌اند، تبلیغات صورت گرفته برای آن بسیار ضعیف است.

این کارگردان جوان که به نمایندگی از استان هرمزگان در این رپرتوار حضور یافته است؛ در ادامه افزود: البته ما به مسئولین برگزار کننده این طرح پیشنهادهایی داده بودیم از جمله اینکه می‌شد یکی از مراکز فرهنگی دیگر شهر تهران مثل تئاتر شهر را برای این دوره یک‌ماه برگزاری رپرتوار هماهنگ کرد تا شرایط برای حضور مخاطبان بیشتر فراهم می‌شد.

توحید معصومی مسئول امور تئاتر استان‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در پاسخ به برخی از انتقادهای صورت گرفته از سوی گروه‌های نمایشی حاضر در این رپرتوار در ارتباط با تبلیغات ضعیف و عدم استقبال مخاطبان از این طرح به خبرنگار فارس گفت: حوزه هنری تمام ظرفیت‌های تبلیغی خود را برای معرفی این آثار و حضور پرشورتر مخاطبان به کار گرفته است ولی طبق هماهنگی‌های صورت گرفته با گروه‌های نمایشی قرار بر این بود که هرگروه به طور مستقل برای دعوت از مخاطبین و اساتید اقدام کند تا اثرش بهتر دیده شود.

وی افزود: البته این انتقادات به روزهای ابتدایی اجرای نمایش‌ها مربوط است که در ادامه مسیر برگزاری این رپرتوار و معرفی بهتر آن به مخاطبین، شاهد حضور چشمگیرتری خواهیم بود.

مسئول امور تئاتر استان‌ها حوزه هنری در ارتباط با شیوه برگزاری اولین دوره این رپرتوار و دلایل تصمیم حوزه هنری برای انتخاب این روش اجرایی در رپرتوار ماه تئاتر استان‌ها، اظهار کرد: بعد از برگزاری جشنواره‌ تئاتر سوره ماه بسیاری از گروه‌های شهرستانی متقاضی اجرا در سالن‌های حوزه هنری تهران بودند؛ به همین خاطر برای فراهم کردن امکان اجرا تعداد بیشتری از گروه‌ها و همچنین پوشش بهتر اخبار مرتبطت با این آثار، تصمیم گرفتیم که هر گروه در فرصتی 5 روزه به اجرای آثار خود بپردازد.

معصومی همچنین درباره اجرای دوره‌های بعدی این رپرتوار نیز بیان کرد: برنامه ما این است که به همه استان‌ها فرصتی داده شود تا آثارشان به اجرا در بیاید و رپرتوار مختص یک دوره در سال نباشد که امیدواریم این اتفاق نیز صورت گیرد.

اولین دوره رپرتوار «ماه تئاتر استان‌ها» بعد از پشت سرگذاشتن وقفه‌ای سه روزه از ساعت 18 امروز با اجرای دو نمایش «کافه سیاه» به کارگردانی مجید واحدی‌زاده و «این عکس که می‌ماند» به کارگردانی مرتضی نجفی در تماشاخانه‌های ماه و مهر حوزه هنری کار خود را از سر می‌گیرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار