به گزارش بسیج، رحمتالله مهآبادی در نشست خبری اظهار کرد: به جز فرودگاه امام خمینی (ره) همه فرودگاههای کشور زیانده هستند، اصولا فرودگاههای کشور بنا به نیازهای ملی و محلی تعریف شده اند. البته این فرودگاهها در حوزه اجتماعی سودده بوده اما از منظر ما یعنی درآمدی زیانده هستند.
وی بیان کرد: معمولا فرودگاهها خرید و فروش املاک و زمین میکنند، حتی مکدونالد همین کار را میکند ولی ما این کار را نمیکنیم. هماکنون 54 فرودگاه آماده عملیات و 4 فرودگاه آماده احداث داریم.
مدیرکل شرکت فرودگاه های کشور با تاکید بر اینکه زیرساختهای ما برای پاسخگویی به مسافران آماده نیست، بیان کرد: به عنوان مقام قانونی نیستیم که دستور بدهیم، اما تمامی بهرهبرداران بر اساس قراردادهایی -که منعقد میشود- وظایف حرفهای خود در چارچوب رعایت اخلاق حرفهای را رعایت کنند.
مهآبادی ادامه داد: از ایرلاینهای نخواستیم که به مردم پاسخگو باشند و البته تا دو ماه آینده ایرلاینها را مکلف میکنیم که به مسافران پاسخگو باشند.
وی در خصوص طلب از ایرلاینها، گفت: شرکت فرودگاه ها بابت تجهیز فرودگاهها به امکانات و تسهیلات بین المللی موظف به دریافت مبالغی به عنوان هزینهها فرودگاهی از مسافران است. بر این اساس در سال 91 مقرر شد از هر مسافر پرواز داخلی 5 هزار و مسافر پروازهای خارجی 25 هزار تومان دریافت شود.
وی یادآور شد: در 3 سال اخیر این رقم مذکور افزایش نیافته بود و حداقل باید دو برابر میشد، دولت نیز در راستای عدم افزایش قیمت با افزایش 40 درصد ارقام موافقت کرد که به این ترتیب هزینه فرودگاهی از مسافران پروازهای داخلی و خارجی به 7 و 35 هزار تومان افزایش یافت.
مدیرکل شرکت فرودگاههای کشور با اشاره به اینکه از این محل 100 میلیارد تومان از ایرلاینها طلب داریم، بیان کرد: کل طلب شرکت فرودگاهها از ایرلاینهای داخلی حدود 650 میلیارد تومان است.