به گزارش بسیج، آرش محبی نژاد با اشاره به اینکه ایران بزرگترین بازار صادارتی کشور چین محسوب میشود، اظهار داشت: سالانه 20 هزار دستگاه خودرو به صورت سی بی یو و 80 هزار داستگاه خودرو در قالب سی کی دی از کشور چین وارد ایران میشود که این امر نشان از با اهمیت بودن بازار ایران برای خودروسازان چینی دارد.
وی با بیان اینکه چین در شرایط تحریم از محدودیت های اعمالی امریکا تبعیت نکرد و یکسری قرارداد را با خودروسازان ایرانی منعقد نمود، افزود: در این شرایط بازار ایران عملاً آلوده خودروهای چینی شد و در حال حاضر انواع مختلف خودروهای چینی در سطح بازار مشاهده میشود. شرکت های خودروساز داخلی هم باید به تعهدات بلند مدت خود در مقابل شرکت چینی خود عمل نمایند.
دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازان کشور افزود: ضعف خودروسازان داخلی در تولید محصولات متنوع باعث شده تا هر سال تنوع خودروهای چینی در بازار افزایش پیدا کند البته در یک قضاوت منصفانه بخشی از مشکلات به صنعت خودرو تحمیل شد و آنها نتوانستند برای توسعه و طراحی محصولات جدید اقدام مناسبی را انجام دهند.
وی به حمایتهای دولت از شرکتهای خودروساز چین اشاره کرد و گفت: برای توسعه صنعت خودروی کشور باید علاوه بر حمایت های دولتی به همکاری های بین المللی هم در تولید محصولات مشترک توجه بیشتری داشته باشیم .
محبی نژاد ادامه داد: هم اکنون صنعت خودروسازی و قطعه سازی کشور در نوسازی تجهیزات با عقب ماندگی نسبی نسبت به جهان روبه رو شدهاند که این موضوع باید در آینده برطرف شود تا از ظرفیت های خالی این صنعت استفاده شود.