به گزارش خبرگزاری بسیج، غلامعلی حداد عادل عصر امروز در همایش طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی سراسر کشور که در سالن همایشهای غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، اداره جامعه را نیازمند حل مشکلات به شیوه علمی و منطقی دانست و تاکید کرد: ما برای اداره جامعه و اثبات توانایی نظام جمهوری اسلامی فقط به پزشک و مهندس احتیاج نداریم بلکه احتیاج ما در درجه اول به متخصصان علوم انسانی اسلامی است.
وی گفت: ما اگر مهندس و پزشک کمبود داشته باشیم میتوانیم از کشورهای خارجی تامین کنیم ولی در مسائل فرهنگی و علوم انسانی نمیتوانیم از کشورهای دیگر کارشناس استخدام کنیم.
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه علوم انسانی برای عدهای که فن سالار هستند مهم نیست، افزود: تمدن و فرهنگ اسلامی، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، سبک زندگی اسلامی، اقتصاد مقاومتی، هویت، انواع مسائل اجتماعی و خانواده، آسیبهای اجتماعی، توجه به تاریخ، محیط زیست، مصرف، عناوینی که مقام معظم رهبری به عنوان شعار سال انتخاب کردند از جمله مواردی است که بدون علوم انسانی سامان نمییابد.
حدادعادل هدف نهایی از انقلاب اسلامی را رسیدن به تمدن اسلامی دانست و تاکید کرد: امروز وقتی صحبت از تمدن اسلامی میشود اذهان غربیها به گذشته بر میگردد، یعنی تمدنی که بود نه تمدنی که هست و خواهد بود.
وی با بیان اینکه فرهنگ اسلامی و فرهنگ نرمافزاری ما برای نیل به تمدن اسلامی است، تاکید کرد: ما رابطه بین تمدن اسلامی و فرهنگ اسلامی را رابطه سخت افزار با نرم افزار میدانیم و تا فرهنگ اسلامی را به معنی جامع کلمه بیان نکنیم و آموزش ندهیم نمیتوانیم به تمدن اسلامی برسیم.
رئیس شورای تحول در علوم انسانی، دغدغه اصلی همه کسانی که دل در گرو انقلاب اسلامی دارند را این مسائل دانست که آیا میشود با علوم انسانی واردشده از غرب به تمدن اسلامی رسید؟ آیا میشود بدون تفکر انتقادی نسبت به علوم انسانی غربی به تمدن اسلامی دست یافت؟
وی گفت: غرب امروز تاریخی دارد که خود غربیها بهتر از ما آن را تدوین و بیان کردند، این تاریخ که از رنسانس به بعد ادامه یافته تاریخ دورشدن دنیای غرب از دین و ایمان است، یعنی در غرب وقتی صحبت از قرون وسطی میآید منظورشان یک بازه زمانی نیست، بلکه منظورشان دوران حاکمیت کلیسا و دین است و رنسانس یعنی آغاز خداحافظی با آن دوران. در این نگاه جدید، غرب از ایمان به خدا دور شده و در مقیاس اجتماعی از اداره جامعه بر اساس دین فاصله گرفته است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ناسازگاری بین علوم انسانی غربی موجود در دانشگاهها با فرهنگ اسلامی است تاکید کرد: ما حق داریم منتقدتمدن غرب باشیم و این حق را هیچ کسی نمیتواند از ما بگیرد.
حدادعادل با بیان اینکه کسی نمیتواند ما را اجبار کند که مثل غربیها فکر کنیم، اظهار داشت: ما میخواهیم آنچه را که فکر و استدلال میکنیم را به عنوان مبنای علوم قرار دهیم و بر این اساس میخواهیم تعارضهای علوم انسانی غربی را بررسی کنیم، پس انتقاد از علوم انسانی غربی حق ماست.
وی گزارشی از فعالیتهای شورای تحول در علوم انسانی ارائه کرد و افزود: این شورا از میان رشتههای مختلف علوم انسانی پانزده رشته (روانشناسی، علوم تربیتی، حقوق، علوم سیاسی، اقتصاد، تاریخ، مطالعات زنان، فلسفه، کلام جدید، زبانهای خارجی، هنر، معماری، فرهنگ و ارتباطات، مدیریت و علوم اجتماعی )را اولویت داده که تحول و ارتقای علوم انسانی در درجه اول این رشتهها صورت گیرد.
حدادعادل، اسلامی کردن، بومی سازی، کارآمدی و روزآمدی علوم انسانی را از اهداف این شورا بیان کرد و افزود: مراد ما از تحول و ارتقای علوم انسانی این است که علوم انسانی بومی، کارآمد و روزآمد داشته باشیم.
وی گفت: میدان عمل را در چهار بخش برنامههای درسی، استادان، دانشجویان و پایان نامهها و مجلات پژوهشی تقسیم کردیم.
رئیس شورای تحول در علوم انسانی، تکیه و تاکید این شورا را در سالهای اخیر در زمینه برنامهها و متون درسی دانست و افزود: تاکنون بیش از دو هزار جلسه در این شانزده کارگروه برگزار شد.
وی مرحله بعد از تصویب برنامهها را تالیف کتاب بر اساس مبانی اسلامی بیان کرد و از پیش بینی تالیف حدود هفت هزار عنوان کتاب درسی خبر داد و افزود: به عنوان یک اقدام ضروری درصدد هستیم یک کتاب درسی به نام انسان شناسی اسلامی را که شایسته علوم انسانی دانشگاهها باشد تالیف کنیم که به عنوان کتاب درسی عمومی همه رشتههای علوم انسانی معرفی شود و امیدوارم این کار چند ماه آینده شکل بگیرد.
وی نقد مبانی انسان شناسی غربی را عنوان کتاب دیگری دانست که در دست تالیف قرار خواهد گرفت و افزود: در صدد هستیم چند دیدگاه و گفتمان حاکم بر انسان شناسی غربی را که بین انواع رشتههای غربی مشترک است نقد کنیم تا دانشجوی ما نگاه انتقادی نسبت به غرب و نگاه معرفتی به اسلام پیدا کند.
حدادعادل تاکید کرد: به شورای عالی انقلاب پیشنهاد دادیم که پژوهشگاه مطالعات راهبردی تحول در علوم انسانی تاسیس شود تا عدهای در این زمینه کار کنند.
این نماینده مجلس گفت: تحول در علوم انسانی جلوه متعالی از تحقق شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» است. این استقلال محقق نخواهد شد مگر اینکه دیدگاه انتقادی نسبت به علوم انسانی غربی داشته باشیم.
آیتالله جوادی آمل هم در پیامی به این همایش تاکید کرد: علوم انسانی به همه علوم جهان ارتباط دارد.
به اعتقاد این مفسر قرآن کریم، علوم انسانی در مدار کرامت خواهد بود و در
اضلاع سه گانه انسان شناسی، علوم انسانی و بهرههایی که انسان از علوم
تجربی میبرد تعریف میشود.
آیتالله جوادی آملی افزود: اگر انسان یک موجود کریم است در ابعاد سه گانه یادشده کریمانه رفتار میکند.
در ادامه این همایش یکروزه برخی از استادان حوزه و دانشگاه به بیان دیدگاههای خود در بحث تحول علوم انسانی پرداختند.