به گزارش بسیج، حدود نیم قرن پیش یعنی در 30 مرداد 1348 شمسی، بخشهای عظیمی از مسجد الاقصی (نخستین قبله مسلمین و یکی از مقدسترین معابد مورد احترام ادیان آسمانی) توسط صهیونیستها به آتش کشیده شد. دو ماه بعد از این اتفاق، نشستی با حضور سران دولتهای اسلامی در مراکش برگزار شد. شاه مخلوع ایران که با اسرائیل همپیمان بود، در این نشست هیچ سخنی از آتشسوزی مسجدالاقصی به میان نیاورد. این اقدام با واکنش تند امام خمینی که آن زمان در نجف اقامت داشت، مواجه شد. امام این کنفرانس را به دلیل نیت غیرصادقانه برخی شرکتکنندگان، فاقد منشأ خدمت به مسلمین دانست و در گفتوگو با خبرگزاری عراق تأکید کرد: «تا زمانی که فلسطین اشغال شده، آزاد نشده است، مسلمانان نباید مسجد الاقصی را تجدید بنا کنند. بگذارند جنایت صهیونیسم همواره در برابر چشمان مسلمانان مسجد باشد و مایه حرکتی برای آزادی فلسطین شود.» در سال 1382 و طی سیامین اجلاس وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی (که 57 عضو دارد) در تهران، به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران روز به آتش کشیدهشدن مسجد الاقصی توسط صهیونیستها (30 مرداد، 21 آگوست) به عنوان «روز جهانی مساجد» تصویب شد.
مساجد میتوانند زمینه همدلی و همفکری را برای مقابله با گروههای تکفیری فراهم کنند
مهدی ذاکریان، کارشناس آمریکایلاتین در خصوص چرایی مساله یاد شده در گفتگو با تسنیم گفت: مسجدستیزی استکبار جهانی دلایل متعددی دارد؛ نخست آن که مسجد کانون مبارزه و جهاد است چه از نظر فکری و چه از نظر فیزیکی، لذا از این جهت دشمن برای حمله به این مکان های مقدس برنامه ریزی می کند.
وی با تاکید بر اینکه به طور معمول کانونهای ایدئولوژی از سوی دشمن مورد تهاجم و نابودی قرار میگیرد، بیان کرد: یکی از کانونهای مهم ایدئولوژی اسلامی، مساجد است که به این دلیل از چشم دشمن دور نمیماند و همواره برای تخریب آن برنامهریزی میشود.
این عضو هیئت عملی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علوم و تحقیقات در ادامه افزود: یکی از اقدامات مهمی که مسلمانان میتوانند در مساجد انجام دهند، مقابله با اسلام هراسی است که از این کانون میتواند صورت بگیرد و در واقع مساجد میتوانند به کانون گفتگو در خصوص مباحث و مسائل اسلام ناب و واقعی تبدیل شوند و شناخت بیشتر دین مبین اسلام در این فضاهای مقدس صورت بگیرد.
وی مساجد را محل عبادت و ستایش خدا خواند و ابراز کرد: خداوند نیز چیزی جز آرامش بشر نمیخواهد لذا مسجد ظرفیتی دارد که با ایجاد نزدیکی میان دلها و تبدیل شدن به کانونی برای گفتگو، میتواند زمینه همدلی و همفکری برای مقابله با گروههای تکفیری را نیز فراهم کند چرا که داعش وجود مساجد را بر نمیتابد و با تخریب آنها قصد بر هم زدن اجتماع مسلمانان را دارد، بنابراین میتوان در این مکانهای مقدس، نقطه مقابل داعش ایستاد و برای مقابله با آنها طرحریزی کرد.
ذاکریان با ارائه پیشنهادی مبنی بر برگزاری هر چه باشکوهتر روز جهانی مساجد، خاطرنشان کرد: همان طور که مراکز علمی و فرهنگی و پژوهشی دنیا با یکدیگر در ارتباط هستند، مساجد نیز میتوانند ارتباط بین المللی داشته و آمد و شد بین کشورها و قارههای مختلف انجام شود و حتی نشستها و همفکریهای علمی و عقیدتی میان متولیان مساجد کشورهای مختلف، در مساجد صورت بگیرد.
استکبار پدیده غیراخلاقیِ حاکم بر رفتار سیاسی/مسجد یک پایگاه جهادی در جهت ترسیم نقشه ذهنی و نقشه راه عملی از جغرافیاهای موثر در تولید ذهنی است
مهدی مطهرنیا، رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران مرکز نیز در خصوص مساله یاد شده در گفتگو با تسنیم اذعان کرد: آن چه به نام استکبار خوانده میشود، اساسا برآمده از کبر به معنای یک پدیده غیراخلاقیِ حاکم بر رفتار سیاسی است.
کارشناس امور بین الملل ادامه داد: در حوزه ملی سیاسی، رقابت شدیدی میان قدرت و جلوههای گوناگون آن در حیات سیاسی و اجتماعی وجود دارد و از این جهت است که در نبرد قدرت میان این جبهه تمامیت رفتار در حوزه کنش اجتماعی و سیاسی، جغرافیاهای مقاومی شکل میگیرد که اساسا در پی چالش برانگیزی در برابر زیاده خواهیهای حوزه استکباری بر میآید.
به گفته وی در اینجاست که تضاد به وجود آمده و در پرتو این تضاد، رقابت گفتمانی ایجاد میشود و به پیروی این رقابت است که ما شاهد تلاش یکی برای تسخیر پایگاههای دیگری هستیم.
مطهرنیا یادآور شد: مسجد به عنوان یک پایگاه جهادی در جهت ترسیم نقشه ذهنی و نقشه راه عملی از جغرافیاهای موثر در تولید ذهنی است و اگر نظریه امثال «آلفرد نورث وایتهد» (فیلسوف انگلیسی) را قبول کنیم که هر نظم کلی برای وضع موجود خطرناک خواهد بود، مسجد به عنوان یکی از مصادیق آن مد نظر است و به همین جهت هدف حمله استکبار جهانی قرار میگیرد.
چرایی توهین و تخریب مساجد
پیروز ایزدی، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راهبردی(استراتژیک) دیگر کارشناس مسائل سیاسی نیز در خصوص چرایی مسجد ستیزی استکبار جهانی و غرب اظهار کرد: با توجه به اینکه در شرایط کنونی در جوامع اروپایی مساله هویت نقش پررنگی پیدا کرده است و این هویتهای ملی و قومی در تقابل با مسلمانها قرار گرفته و تقابل هویت اسلام و اکثریت مسلمانها - به ویژه مسلمانانی که به صورت مهاجر وارد غرب شدهاند- را پذیرفتهاند و چنین هویتی برای خود اختیار کردهاند و از سوی دیگر با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر این کشورها که به بیگانه ستیزی و اسلام هراسی و در نتیجه بحرانهای اقتصادی دامن زده، عکس العملهایی در قالب تخریب مساجد یا توهین به مقدسات اسلام در این جوامع مشاهده میشود.
این کارشناس امور فرانسه و اتحادیه اروپا یادآور شد: در حقیقت غرب در پی آن است که با تقویت مسائل هویتی به نوعی مسائل اقتصادی و اجتماعی را دور بزند و به هر حال در این راستا جنگ آنها در قالب جنگ هویتی ظهور و بروز پیدا میکند که یکی از مصادیق این جنگ، تخریب مساجد کشورهای اسلامی است.