آیا اسم اشکالات حقوقی که به برجام میگیریم کاسبی تحریم است؟
به گزارش خبرگزاری بسیج، مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست بررسی برجام که در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و با حضور دانشجویان و اساتید دانشگاه عمران این دانشگاه برگزار شد با اشاره به بررسی طرح اقدام متناسب دولت در اجرای برجام گفت: قطعاً 2 روز آینده روزهای سختی برای مجلس خواهد بود.
وی اظهار داشت: امشب نیز نمایندگان دو فراکسیون عمده مجلس در جلسه شورای عالی امنیت ملی حاضر شدند تا هماهنگیهای لازم درباره بررسی برجام در مجلس را انجام دهند.
نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه اظهارات خود با اشاره به سیر شکلگیری پرونده هستهای کشورمان گفت: سؤال اساسی این است که روند پرونده هستهای ما دقیقاً از کجا شروع شد و دلیل آن چه بود.
بذرپاش با اشاره به خرید سانتریفیوژهای آلوده از سوی ایران در دهه هفتاد گفت: این سانتریفیوژها آلوده بود و اثبات این مسئله که این آلودگی برای کشور مبدأ بوده است برای ما زمان برد.
وی با اشاره به سه دوره مذاکره ایران و غرب درباره مسئله هستهای ادامه داد: متن سوم مذاکرات ما با غرب یعنی از سال 1390 تا به امروز در جهت برداشته شدن تحریمهای تحمیل شده به ایران به دلیل قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل بود.
نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه با یادآوری سیر تحریمهای آمریکا علیه ایران و تحریمهای مشترکی که از سوی آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران و برخی کشورها مانند لیبی اجرا شد، گفت: لیبی در آن زمان تمامی تأسیسات خود را جمع کرد و به آمریکا فرستاد و پس از آن آمریکا تحریم داماتو و «مهار ایران لیبی» را با حذف نام لیبی تجمیع کرده و به عنوان قانون جامع مهار ایران و کاهش سرمایهگذاری به اجرا درآورد.
بذرپاش در ادامه با اشاره به شروع مذاکرات ایران و غرب در سال 83 تصریح کرد: مذاکرات در پاریس آغاز شد و در انتها به سعدآباد رسید که تقریباً همین تیم مذاکرهکننده فعلی بر سر کار بودند؛ طرف غربی در مذاکرات تهران ناگهان گزینه تعلیق را روی میز گذاشت و مذاکرات به دلیل نپذیرفتن این پیشنهاد تا آستانه شکست پیش رفت ولی در نهایت ایران پذیرفت که در ازای عادی شدن پروندهاش تعلیق را اجرا کند.
وی با بیان اینکه این تعلیق چهار دوره شش ماهه تمدید شد، افزود: در آخرین دوره انتخابات ریاست جمهوری سال 84 برگزار و دولت تغییر کرد و رهبر انقلاب در همان فاصله تغییر دو دولت تأکید کردند که فک پلمب انجام شود.
بذرپاش ادامه داد: کشور از سال 84 به بعد یک استارت بزرگ در مسئله هستهای زد و تعداد ماشینهای سانتریفیوژ ما به 11 هزار رسید.
نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به پیشنهادهای طرف غربی به ایران در زمان تصدی مسئولیت پرونده هستهای از سوی سعید جلیلی اظهار داشت: یکی از پیشنهادهای آقای سولانا بحث منجمدسازی اقدامات دو طرف بود؛ آنها از ما میخواستند که از این مرحله بالاتر نرویم و در ازای آن پرونده ما از حالت غیر عادی خارج شود که ما تقریباً این پیشنهاد را قبول کردیم ولی تا سال 88 خبری از اجرا شدن این پیشنهاد نشد.
وی با اشاره به آثار تخریبی فتنه 88 بر مسئله مذاکرات هستهای گفت: اینکه رهبر انقلاب بر روی مسئله فتنه 88 تأکید دارند این است که فتنه تنها دعوای احمدینژاد و موسوی نبود و این واقعه فرسنگها کشور را به عقب راند.
بذرپاش ادامه داد: پس از فتنه 88 رئیس جمهور آمریکا علناً گفت که نظام ایران مشروعیت ندارد و وزیر امور خارجه آلمان تأکید کرد که باید تحریمها را زیاد کنیم تا مردم در خیابانها باقی بمانند و در همین شرایط از تهران نیز ترددهای انجام میشد که غرب ایران را تحریم کند که اخبار برخی از آنها به بیرون منتقل شد.
نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به تصویب قطعنامه 1929 از سوی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران در سال 89 گفت: پس از این تحریم رئیس جمهور آمریکا نیز یک قانون حقوق بشری علیه ایران تصویب کرد و در واقع بهانه تحریمهای نسل سوم علیه ایران فتنه 88 بود.
وی در ادامه با بیان اینکه از سال 90 به بعد تمرکز مذاکرات هستهای برای رفع تحریمهای ناشی از قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل بود، تصریح کرد: از سال 90 به بعد اتحادیه اروپا نیز بانک مرکزی و نفت ما را تحریم کرد؛ نکته قابل توجه آن است که در آن زمان میگفتند شما همه قطعنامهها و تحریمها را اجرا کنید و بعد مذاکره کنیم.
بذرپاش با اشاره به پیشنهاد غرب پیش از مذاکرات آلماتی به ایران مبنی بر لغو تحریمهای مربوط به فلزات گرانبها و پتروشیمی در ازای اجرای قطعنامههای سازمان ملل گفت: ما در آلماتی 2 پیشنهاد دادیم که اراک و فردو را تعلیق میکنیم و در ازای آن، آنها تحریمهای بانکی و پولی را بردارند که این مسئله تا حدود زیادی از سوی طرف مقابل پذیرفته شد ولی خانم اشتون در مذاکرات دوجانبه استانبول با جلیلی در نهایت گفت که ما تا انتخابات ایران صبر میکنیم.
وی با اشاره به شروع مذاکرات هستهای در دولت فعلی و رسیدن به توافق ژنو گفت: توافق ژنو در واقع امتداد سوابق مذاکرات آلماتی بود که به مذاکرات جدید منتقل شد و ما در ژنو اعلام کردیم که 20 درصد را تولید نمیکنیم و همین مقدار را رقیق یا اکسید خواهیم کرد و به جای آن تحریمهای مالی و بانکی در کنار آزادسازی 4.2 میلیارد دلار نیز از داراییهای ایران آزاد شود.
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه توافق ژنو به عنوان چارچوب مذاکرات ایران و 1+5 محسوب شد، افزود: البته تیم مذاکرهکننده هستهای حرف درست میزند که میگوید مذاکرات ژنو در واقع یک توقف در روند تحریمها بود.
بذرپاش با اشاره به مذاکرات لوزان گفت: در لوزان در واقع توافق هستهای میان ایران و غرب تمام شده بود و فقط یک چرکنویس به مذاکرات وین منتقل شد.
وی با یادآوری انتشار فکتشیت پس از مذاکرات لوزان و جنجالسازیهای پیرامون آن اظهار داشت: اگر فکتشیت منتشر شده از سوی خانم شرمن بعد از لوزان را بخوانید و بعد نگاهی به برجام بیندازید متوجه میشوید که تقریباً شبیه به هم هستند.
نماینده مردم تهران در مجلس افزود: اگر دوستان بعد از توافق لوزان انتقادات را قبول کرده و منتقدین را به عناوین مختلف متهم نمیکردند حتماً در وین به توافق بهتری میرسیدیم و اگر همین حرفها در لوزان شنیده میشد دلسوزانهتر کار پیش میرفت.
بذرپاش با اشاره به انواع محتلف تحریمها اعمال شده علیه ایران تصریح کرد: وجود 55 درصد تحریمهای ایران مربوط به آمریکا و حدود 35 درصد مربوط به اتحادیه اروپا است و 10 درصد از تحریمها نیز به صورت مستقیم در قطعنامههای شورای امنیت سازمان ملل آمده است.
وی در ادامه با اشاره به اختلافنظرهای مجلس درباره برجام گفت: برخی فکر میکنند که اختلافنظر بر سر تصویب برجام در مجلس است در حالی که ما راجعبه ابهامات موجود در برجام بحث میکنیم و مجلس میخواهد یک سری شروط بگذارد که این ابهامات نباشد وگرنه دولت اصلاً لایحهای نداده است که مجلس بخواهد آن را تصویب کند.
نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به عدم ارسال لایحه از سوی دولت برای تصویب برجام در مجلس گفت: اگر دولت برای اجرای برجام لایحه میداد ما نمیتوانستیم جزئیات آن را تغییر دهیم و تنها میتوانستیم به آن آری یا نه بگوییم ولی اگر نمایندگان در این باره طرحی ارائه میکردند که البته این کار مرسوم نیست، ما میتوانستیم جزئیات آن را نیز عوض کنیم.
بذرپاش با تأکید براینکه ارائه طرح درباره برجام خلاف قانون است، اظهار داشت:دلیل این مسئله این است که باید بار مالی برای این طرح در نظر گرفته شود و اگر هم این کار شدنی باشد همه بخشهای آن قابل تغییر است ولی چون برجام متضمن به قطعنامه شورای امنیت شده اصلاً نمیتوان آن را عوض کرد.
وی در ادامه با طرح این سؤال که آیا اجرای برجام نیاز به تصویب مجلس داشت یا خیر، گفت: این اجرا نیاز به تصویب نداشت چون نه دولت لایحه داد و نه در متن برجام آمده که مجلس ایران باید آن را تصویب کند؛ در این میان برخی دوستان نظرشان این بود که ما به دولت اجازه اجرای برجام را بدهیم و برخی این مسئله را خلاف آییننامه داخلی مجلس میدانستند.
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه اختلاف بعدی ما در مجلس بر سر شروط اجرای برجام از سوی دولت بود، افزود: بالاخره در آینده همه افراد در مسئولیتهای مختلف عوض میشوند در حالی که تعهدات ما بعضاً در برجام 10 تا 15 سال و حتی به صورت مادمالعمر طول میکشد؛ در این میان یکی از سؤالات ما این بود که تکلیف برجام پس از تمام شدن عمر 10 ساله قطعنامه شورای امنیت چه میشود، که متأسفانه هیچکس به این سؤال ما پاسخ نداد.
وی ادامه داد:یکی از انتقادها این بود که عجله برای تعیین شروط برای اجرای برجام کار بیهودهای است چون دولت به هر حال در 26 مهرماه توافق را اجرا خواهد کرد حتی اگر مصوبهای در این زمینه نباشد.
بذرپاش با اشاره به زمان اجرای تعهدات ایران پس از اجرای برجام در یک بازه زمانی 2 ماهه اظهار داشت: برجام در واقع توافقی میان اوباما و طرف ایرانی است و ما میبینیم که شعار کاندیدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا لغو برجام است و حتی کلینتون که همحزبی اوباما هم هست میگوید که من برجام را عوض خواهم کرد.
نماینده مردم تهران در مجلس با طرح این سؤال که اگر در آینده یکی از طرفها برجام را نقص کرد ما چگونه میتوانیم نسبت به این نقص شکایت کنیم، ادامه داد: در 20 سال آینده تنها سند حرف میزند ولی در این میان برخی دوستان میگویند مثلاً آقای عراقچی تأکید دارد فلان موضوع آن گونه که گفته میشود، نیست.
وی با بیان اینکه در حوزه حقوقی و نقض قطعنامه شورای امنیت هزاران نکته مبهم وجود دارد، اظهار داشت: در بند اول طرح اقدام متناسب دولت در اجرای برجام آمده است که دولت اجازه دارد برجام را اجرا کند که اختلافنظر ما و آقای لاریجانی در همینجا است؛ شما میبینید که «مجلسین» آمریکا هیچکدام برجام را تصویب نکردند و فقط اوباما با استفاده از اختیارات خود آن را اجرا میکند.
بذرپاش با طرح این سؤال که چرا باید همه کشور را به پای سندی ببریم که امضاکننده آن تنها یک سال دیگر بر سر کار است، گفت: تازه این فرض در صورتی درست است که مین آقای اوباما اجرای برجام را با مشکل مواجه نکند.
نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: ما باید در شروط دقت کنیم؛ یکی از شروط این است که در ازای هر نقض عهدی از سوی طرف مقابل مانند بازگرداندن تحریمها بلافاصله آن را به عنوان نقض توافق تلقی کرده و برجام را متوقف کنیم؛ البته ما معتقدیم که باید یک شرط بالاتر از آن نیز گذاشته شود که برخی دوستان این را قبول ندارند.
وی با بیان اینکه برخی دوستان برای بخش اعظمی از ابهامات و سؤالاتی که درباره برجام وجود دارد جوابی ندارند، گفت: در کمیسیون ویژه برجام میگفت که 90 درصد مردم با برجام موافقند و شما در حال سیاسیکاری هستید و پاسخ ما این بود که اگر ما دنبال سیاسیکاری هستیم در آستانه انتخابات باید حرف شما را گوش میکردیم.
بذرپاش با اشاره به نامه تعدادی از اعضای کمیسیون برجام علیه گزارش این کمیسیون گفت: دقیقاً 4 نفر از 5 نفری که نام آنها زیر این نامه بود گفتند نامه را نخوانده امضا کردهاند.
نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان: 3 نفر از 5 نفر موافق برجام در کمیسیون ویژه اقرار کردند که یک بار هم برجام را نخواندهاند و ما از آنها میپرسیدیم پس چرا کاندید شدید؛ آیا اسم این اشکالات که از سوی ما مطرح میشود کاسبی تحریم است