وجود عملیات فریب در حادثه منا
وی ادامه داد: متأسفانه در مقابل فریضه حج به واسطه تصاویری که از این فاجعه پخش گردید و ایجاد حس ناامنی در میان مردم تحت تأثیر قرار گرفت؛ جریان های روشنفکر داخلی نیز که به دنبال حمله به فریضه حج بودند از این فرصت استفاده کردند.
خوشرو با اشاره به تأثیر این فاجعه در کودکان بیان داشت: کودکانی که تصاویر حادثه منا را مشاهده کرده اند ذهنیت آنها نسبت به حج مخدوش گردیده و مدت ها باید تلاش کرد تا بتوان ذهنیت این کودکان نسبت به حج را درست کرد.
وی خاطرنشان ساخت: در حج امسال حوادث فراوانی مانند سقوط جرثفیل، آتش سوزی در هتل، سقوط یک پنکه سقفی در منطقه صفا و مروه، بازنشدن درب قطار و فاجعه منا رخ داده است وهمه این موارد بی کفایتی مدیران حج را نشان می دهد.
مدیر گروه فرهنگ دینی اداره کل پژوهش های اسلامی صداوسیما به بیان شیوه پوشش این حادثه توسط رسانه های داخل پرداخت و گفت: تمام رسانه ها در روزهای نخست با این موضوع به صورت عاطفی برخورد کردند و این موضوع موجب گردید در برخی موارد دچار مشکل شویم.
وی ادامه داد: در روزهای نخست هیچ گونه تحلیلی در این زمینه صورت نگرفت و فقط به اطلاع رسانی پرداخته شد؛ به وضعیت روحی حجاج و خانواده های حجاج در داخل کشور توجه نشد و به گونه ای امنیت کشور در فضای رسانه ای تحت فشار قرار گرفت.
خوشرو افزود: بعد از وقوع این حادثه در روز پنچ شنبه روزنامه های داخلی به دلیل این که در این روزها تعطیل هستند 48ساعت فرصت داشتند تا این جریان را مورد تحلیل و بررسی قرار دهند اما متأسفانه تمام مواردی که روزهای قبل در شبکه های اجتماعی دیده شد در روزنامه ها نیز منتشر شدند.
وی اضافه کرد: در شبکه های اجتماعی یک توقع بیش از توان مسؤولان نظام ایجاد شد در حالی که دولت جمهوری اسلامی توان انجام کاری را نداشت البته این مشکل با یک جمله مقتدرانه رهبر معظم انقلاب برطرف شد.
مدیر گروه فرهنگ دینی اداره کل پژوهش های اسلامی صداوسیما با اشاره به قطب بندی های بعد ازحادثه منا اظهارداشت: متأسفانه در این میان یک قطب بندی شیعه و سنی، عرب و عجم که غیر ضروری بود در شبکه های اجتماعی صورت گرفت در حالی که باید قطب بندی صحیح جهان اسلام و عربستان سعودی را ترویج می کردیم؛ به دلیل این که در آغاز چنین کاری انجام نشد هنگامی که قصد چنین کاری را داشتند موفق نشدند.
وی با اشاره به شایعات بعد از حادثه منا بیان داشت: در این زمینه شایعات فراوانی در جامعه وجود داشت مانند استفاده از گاز سمی، برخورد کامیون باحجاج در فرودگاه، کشته شدن افراد مشهور و پخش فیلم دفن دسته جمعی حجاج در حالی که این فیلم مربوط به زلزله پاکستان است.
خوشرو افزود: زمانی که اطلاعات کافی و به اندازه نیاز مخاطب نباشد شایعه به وجود می آید و عربستان سعودی با ندادن اطلاعات به این شرایط دامن زد.
مدیر گروه فرهنگ دینی اداره کل پژوهش های اسلامی صداوسیما بر وجود عملیات فریب در حادثه منا تصریح کرد و اظهار داشت: متأسفانه فیلم عبور کاروان شاهزاده عربستانی به قدری در شبکه های اجتماعی منتشر گردید که تمام شبکه های رسمی حتی رسانه ملی چه داخلی و چه برون مرزی مانند پرس تی وی بدون بررسی منبع و صحت این فیلم آن را منتشر کردند و در تمام دنیای اسلام این فیلم به عنوان ادعای ایران مطرح شد.
وی اضافه کرد: بعد از پخش این فیلم ثابت شد که این فیلم مربوط به سال 2012 است و باعث گردید تمام گمانه های مربوط به عبور کاروان شاهزاده سعودی کنار گذاشته شود و همچنین تمام ادعاهای ایران در زمینه حادثه منا مخدوش شدند.
خوشرو عنوان کرد: تمام روزنامه های داخلی از تمامی جناح های سیاسی به صورت یک دست حادثه منا را مورد بررسی قرار دادند و تیتر اصلی تمام این روزنامه ها حادثه منا بود؛ این وحدت ملی قابل ستایش و تقدیر است منتهی برخی روزنامه ها مانند شرق، کیهان و جوان در صفحه نخست از عکس های اسف بار استفاده کردند که یک سری از اصول خبرنگاری را رعایت نکردند.
وی با مقایسه شیوه برخورد این حادثه با حوادث دیگر بیان داشت: به عنوان مثال در جریان 11 سپتامبر در تصاویر این حادثه غالبا آتش نشانها یا چهره غم ناک مسؤولان و مردم نشان داده می شوند و تصاویر خون ریزی و جنازه دیده نمی شود و به دلیل این که با احساسات مخاطبانشان بازی کرده بودند توانستند به افغانستان حمله کنند در حالی که افکار عمومی را به همراه داشتند.
مدیر گروه فرهنگ دینی اداره کل پژوهش های اسلامی صداوسیما ادامه داد: در مقابل برخی در مورد حادثه منا گمان کرده اند که هرچه حادثه را وحشتناک تر نشان دهند حادثه را عمیق تر منعکس کرده ایم و احساسات جامعه جریحه دار می شود و میتوان به عربستان حمله کرد و افکار عمومی را به همراه خود داشت.