به گزارش خبرگزاری بسیج، تسنیم در یادداشت اقتصادی خود به قلم بهمن نظری نوشت:
«دسترسی به اطلاعات حوزههای مختلف وزارت راه و شهرسازی حق مسلم شهروندان است.» این بخشی از سخنان عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی بود که اردیبهشت ماه پارسال در همایش روابط عمومیهای وزارت راه و شهرسازی خطاب به حضار بر آن تاکید کرد.
وی با بیان اینکه ایجاد همبستگی عمیق تر با مردم از وظایف اصلی روابط عمومی هاست، گفته بود: دسترسی آزاد به اطلاعات تولید شده از مهمترین حقوق شهروندان است. مخاطبان اصلی ما شهروندان هستند حق دسترسی آزاد آنها به اطلاعات تولید شده از اصولی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه روابط عمومیها طی سالهای اخیر بیشتر در راستای تبلیغ فعالیت های سازمانی حرکت کردهاند، افزود: در وزارت راه و شهرسازی اطلاعات بیشماری در حوزههای مختلف تولید میشود که بهنحوی روی زندگی مردم اثر دارند. دسترسی به این اطلاعات حق مسلم شهروندان محسوب می شود.
وی با تاکید بر اینکه باید بستر دسترسی آزاد و بدون هزینه شهروندان به اطلاعات در وزارت راه و شهرسازی فراهم شود، تصریح کرد: اگر مردم و جامعه پشتیبان فعالیت های وزارتخانه نباشند و این فعالیت ها با بدنه اجتماعی گره نخورد، میزان موفقیت نهایی بسیار محدود خواهد بود. همه فعالیت های تخصصی ما در حوزه های مختلف ، بهره برداران عمومی دارند و به همین دلیل توجه به جنبه های اجتماعی و فرهنگی طرح ها از اهمیت فراوانی برخوردار هستند.
آخوندی با بیان اینکه روابط عمومیها به عنوان دریچه ای هستند که می توانند در اجتماعی کردن فعالیت های وزارت راه و شهرسازی نقش موثری داشته باشند، گفت: بدون وجود چنین رویکردی به کارگزاری اجرایی تبدیل خواهیم شد که توان آن با جامعه و ملت قابل مقایسه نیست. به شرطی می توانیم به توسعه و حمل و نقل مناسب دست یابیم که تمام جامعه ایران درگیر برنامه ها و فعالیت های وزارت راه و شهرسازی شوند. از سوی دیگر این تصور نیز که ما یک طرف میز و ملت در طرف دیگر هستند از همان ابتدا سناریویی شکست خورده است.
حال سری به زیرمجموعههای وزارت راه و شهرسازی میزنیم، زیرمجموعههایی که باید توجه ویژهای به "حق مسلم شهروندان" داشته باشند. در زیرمجموعههای بخش مسکن وزارت راه و شهرسازی اگر شرکت عمران و بهسازی شهری ایران را فاکتور بگیریم میتوان گفت تقریبا در دو سال سپری شده از عمر وزارت عباس آخوندی یک نشست خبری برگزار کرده که در آن بخشی از اطلاعات خود را منتشر کردهاند.
حامد مظاهریان معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی از آن دسته معاونانی بوده که همواره در راستای اطلاعرسانی مناسب برای شهروندان گام برداشته است. وی از اسفندماه سال 92 تاکنون چندین بار با برگزاری نشست خبری علاوه بر اعلام اقدامات انجام در بخش مسکن و ساختمان برنامههای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را معرفی کرده است.
محسن نریمان معاون وزیر راه و شهرسازی (مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید) نیز از سال 92 تاکنون در دو نشست خبری حاضر شده، هر چند در این نشستها وی به انحای مختلف از پاسخگویی به برخی سئوالات خبرنگاران طفره رفته است.
بلاتکلیفیهای موجود در طرح مسکن مهر یکی از مسائلی است که متقاضیان این طرح با آن مواجه هستند و با وجود اینکه دسترسی به اطلاعات "حق مسلم" آنهاست اما این زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی نشان داده نمیخواهد خواسته آخوندی را آنطور که شایسته است عملیاتی کند.
در مجموعه تحت مدیریت پیروز حناچی یعنی معاونت شهرسازی و معماری نیز چند نشست خبری برگزار شده است. با توجه به عملکرد این معاونت، میتوان نمره ناائونی را در زمینه "حق مسلم شهروندان" به حناچی داد.
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز وضعیتی مشابه شرکت عمران و بهسازی شهری ایران دارد که در ادامه بهطور مختصر به آن میپردازیم. مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تنها در صورتی اقدام به برگزاری نشست خبری میکند که قرار باشد همایش یا سمیناری برگزار شود. در این حالت نیز خبرنگاران تنها در محدوده محورهای همایش یا سمینار میتوانند سئوالات خود را مطرح کنند.
اما شرکت عمران و بهسازی شهرسازی ایران بهعنوان یکی از زیرمجوعههای بسیار مهم وزارت راه و شهرسازی که نقش بهسزایی در حفظ جان شهروندان دارد، در دوسال اخیر نشستی خبری برای اطلاعرسانی در راستای "حق مسلم شهروندان" برگزار نکرده است. این معاونت هنوز برنامهای برای ترغیب ساکنان بافتهای فرسوده جهت نوسازی این بافتها ندارد. آنها مانند دولتهای قبل روی پرداخت تسهیلات بهعنوان بهترین راهکار نوسازی بافتهای فرسوده اصرار دارند، برنامهای که با عدم همراهی بانکها عملا شکست خورده است.
در بخش حملونقل نیز شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور تنه به تنه شرکت عمران و بهسازی شهری ایران میزند، البته با این تفاوت که در دوسال اخیر مدیرعامل این شرکت هنوز در نشست خبری رودروی خبرنگاران قرار نگرفته است. این شرکت به آن جهت که متولی توسعه زیربناهای حملونقل کشور بوده بیشترین بودجه را از دولت دریافت میکند.
از این رو باید در راستای وعده آخوندی یعنی "حق مسلم شهروندان" در دسترسی به اطلاعات پیشتاز باشد، اما با توجه عدم پاسخگویی این معاونت میتوان گفت در بین زیرمجموعههای وزارت راه و شهرسازی از حیث اطلاعرسانی در رده آخر قرار دارد.
شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و مدیرعامل آن یعنی محسن پور سید آقایی تقریبا وضعیتی مشابه مظاهریان معاون امور مسکن و ساختمان آخوندی دارد.
سازمان بنادر و دریانوردی نیز بهعنوان متولی بنادر کشور نیز کارنامه نسبتا قابل دفاعی در اطلاعرسانی شفاف داشته است، سعیدنژاد مدیرعامل این سازمان همواره تلاش کرده مردم را در جریان آخرین اقدامات و برنامههای زیرمجموعه تحت مدیرتش قرار داده است. میتوان گفت این سازمان در مسیر "حق مسلم شهروندان" گام برداشته است.
کشاورزیان که در ابتدای ریاست بر سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای از اطلاعرسانی و مواجه با رسانهها دوری میجست به مرور زمان وارد جرگه معدود معاونانی شد که دسترسی به اطلاعات حوزههای مختلف وزارت راه و شهرسازی را حق مسلم شهروندان میدانند.
در حوزه حملونقل هوایی نیز علی عابدزاده با وجود آنکه مدت زیادی از حضورش نمیگذرد نشان داده تعامل خوبی با رسانهها دارد. البته باید دید وی برای ساماندهی بخش حملونقل هوایی که مردم بیشترین نارضایتی را از آن دارند چه برنامهای دارد.
معاونتهای مسکن وزیر راه و شهرسازی به جز شرکت عمران و بهسازی شهری ایران بخشی از اطلاعات حوزه کاری خود را در اختیار شهروندان قرار دادهاند، در حوزه حملونقل نیز شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور در جهت خلاف خواستههای آخوندی حرکت کرده است.
البته شاید برخی از معاونان وزیر به دلیل اینکه سابقه مدیریت مرتبط با حوزه را ندارند هنوز آمادگی برگزاری نشست خبری را نداشته و نمیتوانند به سئوالات رسانهها پاسخگو باشند.
یکی از معاونان آخوندی دو سال پیش در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اعلام برنامهها گفته بود "بگذارید شش ماه از آمدنم بگذرد و با حوزه آشنا شوم بعد به سئوالات شما پاسخ میدهم". از آن روز حدود 4 تا شش ماه میگذرد و اینگونه به نظر میرسد این انتظار 4 شش ماه دیگر (مجموعا 8 شش ماه) طول میکشد، یعنی زمانی که عمر دولت یازدهم تمام شده است.