در حالی که تسهیلات جدید خودرو هنوز به بازار تزریق نشده اما تردیدهای زیادی نسبت به میزان تاثیرگذاری آن در فروش خودروهای در انبار مانده و خروج بازار از رکود وجود دارد.
به گزارش خبرگزاری بسیج، روزنامه آفتاب یزد نوشت: یکی از مواردی که در بسته اخیر رکودزدایی دولت به شدت خودنمایی میکند افزایش سقف تسهیلات خرید خودرو به بیست و پنج میلیون تومان است که این وام جدید و میزان اثرگذاری آن در رونق بازار خودرو به نقل محافل کارشناسی تبدیل شده است.
برخی از کارشناسان معتقدند که وام مذکور از جذابیتهای لازم برای تحریک تقاضا برخوردار نیست چرا که مبلغ بازپرداخت آن یعنی رقم چهل و هفت میلیون تومان برای اقشار متوسط جامعه بسیار سنگین است و توجیه اقتصادی لازم را ندارد. از سوی دیگر این تسهیلات جدید برای خرید خودروهایی در نظر گرفته شده که بنا به گفته متقاضیان خرید، حدود دو تا سه سال در انبار ماندهاند و به نوعی دیگر خودروی صفر تلقی نمیشود. از سوی دیگر برخی نمایندگان مجلس نیز بر این باورند که طراحان بسته خروج از رکود دولت با افزایش سقف تسهیلات خودرو در واقع حمایت از خودروسازی را در قیاس با سایر صنایع مهم در اولویت قرار دادهاند و این رویه با توجه به زیانده بودن صنعت خودرو در سالهای اخیر محل تامل است و البته با توجه به حجم بالای مشکلات دو شرکت خودروسازی داخلی به دلیل برخی سیاستهای اشتباه، احتمال اینکه چنین تسهیلاتی بتواند چارهساز باشد بسیار کم است.
دراینباره ایرجندیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به تسهیلات 25 میلیون تومانی خودرو گفت: باید در نظر بگیریم که آیا این وام نسبت به میزان خرید تعیین کننده است یا خیر؟ و اینکه آیا باید مشخص شود که مشکل مشتریان خودرو فقط کم داشتن مبلغ 25 میلیون تومان است؟
مشکل بیکیفیت بودن خودروها یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در رکود فعلی این بخش است.
وی تزریق منابع مالی جدید را حمایت از صنایع بیکیفیت توصیف کرد و با انتقاد از اینکه دربسته اخیر خروج از رکود، رکودزدایی خودرو در اولویت قرار گرفته است، اضافه کرد: این مسئله محل تردید و تأمل است چرا که این تصمیم در واقع به نوعی حمایت از صنایع بیکیفیت تلقی میشود و ضروری است دولت در این زمینه تجدیدنظر کند.
برخی از کارشناسان معتقدند که وام مذکور از جذابیتهای لازم برای تحریک تقاضا برخوردار نیست چرا که مبلغ بازپرداخت آن یعنی رقم چهل و هفت میلیون تومان برای اقشار متوسط جامعه بسیار سنگین است و توجیه اقتصادی لازم را ندارد. از سوی دیگر این تسهیلات جدید برای خرید خودروهایی در نظر گرفته شده که بنا به گفته متقاضیان خرید، حدود دو تا سه سال در انبار ماندهاند و به نوعی دیگر خودروی صفر تلقی نمیشود. از سوی دیگر برخی نمایندگان مجلس نیز بر این باورند که طراحان بسته خروج از رکود دولت با افزایش سقف تسهیلات خودرو در واقع حمایت از خودروسازی را در قیاس با سایر صنایع مهم در اولویت قرار دادهاند و این رویه با توجه به زیانده بودن صنعت خودرو در سالهای اخیر محل تامل است و البته با توجه به حجم بالای مشکلات دو شرکت خودروسازی داخلی به دلیل برخی سیاستهای اشتباه، احتمال اینکه چنین تسهیلاتی بتواند چارهساز باشد بسیار کم است.
دراینباره ایرجندیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به تسهیلات 25 میلیون تومانی خودرو گفت: باید در نظر بگیریم که آیا این وام نسبت به میزان خرید تعیین کننده است یا خیر؟ و اینکه آیا باید مشخص شود که مشکل مشتریان خودرو فقط کم داشتن مبلغ 25 میلیون تومان است؟
مشکل بیکیفیت بودن خودروها یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در رکود فعلی این بخش است.
وی تزریق منابع مالی جدید را حمایت از صنایع بیکیفیت توصیف کرد و با انتقاد از اینکه دربسته اخیر خروج از رکود، رکودزدایی خودرو در اولویت قرار گرفته است، اضافه کرد: این مسئله محل تردید و تأمل است چرا که این تصمیم در واقع به نوعی حمایت از صنایع بیکیفیت تلقی میشود و ضروری است دولت در این زمینه تجدیدنظر کند.
منبع: روزنامه کیهان
ارسال نظرات
غیرقابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
پر بیننده ها
آخرین اخبار