به گزارش خبرگزاری بسیج، اقبال شاکری درباره استفاده از جرثقیل برجی «تاور کرین» اظهار داشت: در روزهای گذشته شاهد حوادث ناگواری درخصوص استفاده از جرثقیل برجی بودهایم.
وی ادامه داد: این اتفاقات در مدیریت پروژه به دو بخش تقسیم میشود که یکی از آنها اتفاقات قابل پیشبینی ناشی از عملیاتی است که باید انجام شود و دومی ریسک اجرای پروژه است.
شاکری بیان داشت: ناظر، مجری و شهرداری باید نظارت بر استفاده از جرثقیل برجی «تاور کرین» داشته باشند تا این وسیله در سلامت کامل استفاده شود.
رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان کرد: باید بررسی شود ناظر، مجری و شهرداری به درستی وظایف خود را در قبال استفاده از این وسیله انجام دادهاند یا خیر؟ ناظر باید بررسی کند که جرثقیلهای برجی دارای استانداردهای لازم هستند یا خیر و در غیر این صورت به شهرداری جهت جلوگیری از ادامه پروژه اعلام و به مالک نیز اخطار دهند.
شاکری بیان داشت: بین 1050 تا 1100 جرثقیل برجی «تاور کرین» در سطح شهر تهران در پروژههای مختلف مشغول به کار هستند و با توجه به اینکه شهرها به سوی بلند مرتبهسازی پیش میروند استفاده از این وسایل نیز روز به روز گستردهتر میشود.
رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران افزود: از بین 1100 جرثقیل برجی «تاور کرین» حدود 900 جرثقیل فعال است و مابقی آنها در پروژهها متوقف هستند که از این 900 جرثقیل فعال 10 تا 15 درصد آن مراحل بازرسی را طی کردهاند.
شاکری افزود: اکثر جرثقیل برجی «تاور کرین» دست دوم هستند وباید از شرکتهای بازرسی گواهی سلامت بگیرند علیرغم این موضوع اپراتور و یا هدایتکننده این دستگاه نیز باید از شرکتهای بازرسی تأیید صلاحیت دریافت کنند.
وی با اشاره به اینکه باید نظارتها وکنترلها بیشتر شود گفت: کمبود نظارت و بازرسی درخصوص جرثقیلهای برجی «تاور کرین» مشهود است، البته معاونت معماری و شهرسازی دستور بررسی تمامی دستگاههایی که در پروژهها مورد استفاده قرار میگیرند را داده است تا احراز سلامت شود و بزودی نتایج آن اعلام میشود.
رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه دوره ریاست نظام مهندسی تهران به اتمام رسیده است گفت: با برگزاری انتخابات نظام مهندسی و تعیین ریاست آن این سازمان میتواند ساز و کار مناسبی را برای کنترل و بازرسی جرثقیلهای برجی «تاور کرین» داشته باشد.