فقدان ایثار در جامعه کنونی/ جایزه ایثار و رسانه روحیه ایثار را احیا میکند
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از پایگاه اطلاع رسانی خانه فرهنگ ایثار و مقاومت، نشان و جایزه ایثار طرحی است که قرار است طی آن از آثار مطبوعاتی برتر مرتبط با ایثار و از خودگذشتگی تقدیر به عمل آید، در این زمینه با احمد طبقچی عضو هیئت مدیره تعاونی مطبوعات و مدیر مسئول نشریه یاقوت گفتگویی داشتیم که در ادامه آمده است.
*نشان و جایزه ایثار را چگون ارزیابی میکنید؟
جایزه ایثار حرکت زیبایی است، به دلیل اینکه بنده بر روی این طرح کار کرده ام، از جزییاتش کاملا باخبر هستم و به اعتقاد من با کمی تغییر در روند اجرای آن می توان سطح کیفی طرح را به بالاترین نقطه رساند.
*این تغییرات شامل چه مواردی است؟
در مشاهده اساسنامه طرح ایثار، به اعتقاد من جای نمایندگان مجلس در هیأت امنای این برنامه خالی است، علاوه بر آن دبیر دائمی طرح را نمی پسندم، چراکه تا حدودی از دموکراسی کار کاسته خواهد شد. در انتخاب هیأت مدیره ترجیحا بهتر است از افراد ایثارگر استفاده شود و حضور این افراد در هیأت مدیره بیاد در اولویت قرار گیرد.
*آیا برگزاری طرح نشان و جایزه ایثار و رسانه را یک ضرورت میدانید؟
در اساسنامه طرح، تعریف درستی از ایثار وجود ندارد و این یک ایراد فنی است. امروز بسیاری از مطبوعات کشور برای اینکه در جهت ترویج فرهنگ ایثار فعالیت کنند، برنامه ای ندارند و در برخی موارد حتی تعریفشان از ایثار مشخص نیست.
متأسفانه امروز اگر رسانه های داخلی مان را به حال خود واگذاریم و برنامه ای برایشان مشخص نکنیم، اصلا نمی دانند که باید چگونه عمل کنند که این یک معضل در جامعه مطبوعاتی کشور است؛ با این حال باید به رسانه ها و مطبوعات خوراک داد و برنامه ای را برای حرکتشان در این مسیر مشخص کرد. به طور کلی جامعه مطبوعات به برگزاری این چنین طرحی نیاز داشت تا کمی به فعالیت خود در زمینه ایثار و از خودگذشتگی سرعت بدهد.
*جایزه ایثار و رسانه در چه چارچوبی قرار بگیرد تا مسیر خود را بهتر بپیماید؟
همانطور که گفتم باید به رسانه ها ایده و برنامه داد، اگر الان از صد رسانه کشور کشور سؤال کنیم که طبق اساسنامه ترویج فرهنگ ایثار چه برنامه ای دارید، شاید بیشتز 20 رسانه توانایی پاسخ به این سؤال را نداشته باشند.
یکی دیگر از مسائلی که خانه فرهنگ ایثار و مقاومت در اجرای طرح نشان و جایزه ایثار و رسانه باید به آن توجه داشته باشد این است که به جای بهره گیری از بودجه دولت، فکر اقتصادی در کنار این طرح بگنجاند تا به واسطه آن وابستگی به سازمان های دولتی را از دست بدهد و مجموعه ای خودکفا باشد.
علاوه بر اینها بولد کردن ایثارگران در جامعه حرکتی مستقیم برای ترویج روحیه ایثار و فداکاری است که این طرح چنین فضایی را برای رسانه ها فراهم کرده است.
گاهی اوقات می بینیم که برخی رسانه ها ایثار فردی را نشان می دهند تا به واسطه آن یک مسؤول دولتی را مورد هجمه قرار دهند، این کار یعنی سو استفاده ابزاری از یک ایثارگر؛ اما گاهی می بینیم یک نشریه یکی ستون را به موضوع ایثار اختصاص داده است و گزارشات و مطالب مختلف مرتبط با ایثار را در آن جای می دهد که می توان به آن نشریه گفت رسانه ایثارگر.
امروز در جامعه ما فقدان ایثار به چشم می آید و لازم است که رسانه ها به این مقوله بپردازند و قطعا اگر رسانه ها با تمام قوا وارد عمل شوند، شاهد تحولی بزرگ در مسئله ایثار و از خودگذشتگی خواهیم بود.
*این نشان و جایزه چه میزان در سطح جامعه اثر گذار است؟
اینکه یک رسانه ترویج فرهنگ ایثار را در دستور کار خود قرار می دهد و سعی می کند بخشی از فعالیت های خبری خود را به مسئله ایثار اختصاص دهد، خود حرکتی بزرگ است؛ معمولا تکثیر خوبی ها خوبی را به دنبال دارد. بنابراین با انعکاس مصادیق ایثار در زوایای مختلف قطعا جامعه به این حرکت پسندیده روی خواهد آورد.
*آیا حمایتی از این طرح خواهید کرد؟
روز اولی که اساسنامه ترویج فرهنگ ایثار را به من دادند، از آنجایی که عاشق کلمه ایثار هستم، قول دادم که در این مسیر از هر کاری برای کمک به طرح که در توانم باشد دریغ نکنم. الان هم اعلام می کنم که در هر قسمتی از اجرای طرح نشان و جایزه ایثار و رسانه آمادگی همکاری را دارم.