به گزارش خبرگزاری بسیج، احمد چلداوی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت درباره مسئله نفوذ و اهمیت مقابله با این مقوله اظهار داشت: نفوذ سیاسی به این معنی است که آنها (دشمنان) نقشهها، طرز تفکر و برداشتهای اجتماعی خود را به عنوان حقیقت برای سیاستمداران و مسئولان ما جابیندازند، وقتی سیاستمداران برداشتها آنها را به عنوان مبنای تصمیمگیری خود قرار دهند در نتیجه تصمیمات مشابهی با آنها خواهند گرفت.
وی افزود: نفوذ سیاسی از طریق نفوذ افراد در بدنه سیاستگذاری و القای تصورات غلط به افراد صورت میگیرد که در مواقعی این مسئله متاسفانه دیده شده است.
این استاد دانشگاه گفت: وقتی برخی مشاوران مسئولان بر اثر القائات صورت گرفته اعلام میکنند ما فقط میتوانیم آبگوشت درست کنیم و کار دیگری از دست ما بر نمیآید، یعنی باور برخی از مسئولان شده که ما نمیتوانیم پیشرفتی انجام دهیم و این افراد، نه موشکها، نه پهپادها و نه پیشرفتهای علمی ما را دیدهاند؛ این مسئله میتواند خطر بزرگی برای ما محسوب شود.
چلداوی گفت: وقتی میبینیم تفکر مشاوران برخی مسئولان از جنس غربی است بیشتر باید درباره این نفوذ احساس خطر کرد و بدبین شد که این نفوذ در مواقعی رخ داده است.
وی با یادآوری این نکته که "نفوذ سیاسی، نفوذ اقتصادی و فرهنگی را در پی خواهد داشت" تصریح کرد: درخواست مجوز برای شرکتهای غذایی بزرگی مانند مک دونالد یا کی اف سی در حقیقت مقدمه نفوذ فرهنگی است و خطر بسیار جدی است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در همین زمینه خاطر نشان کرد: آیا واقعا مشکل کشور ما در تحریم ناتوانی در تهیه سیب زمینی سرخ کرده بود، چرا کشوری مثل آمریکا به ما قطعات کوچک و صنایع هایتک و پیشرفته را نمیفروشد و ما برای خرید یک قطعه کوچک به دلیل تحریم باید آنقدر دقت کنیم و کشورهای مختلف را دور بزنیم تا آمریکاییها نفهمند مقصد آن ایران است اما چطور به دنبال مجوز برای شرکت بزرگی مانند مکدونالد هستند.
وی گفت: اگر آنها راست میگویند وارادات قطعات الکترونیکی و رادار را به ایران آزاد کنند، لذا آنها نمیخواهند حرکت و پیشرفت ما را ببینند، میخواهند تحریم را بردارند تا راحتتر مک دونالد را بیاوند نه اینکه به ما رادار بفروشند.
چلداوی گفت: خطر نفوذ سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بسیار جدی و اساسی است و برای آن باید فکر اساسی کرد.