معنای نفوذ در حوزه اقتصادی / از رسوخ در پروژه های زیرساختی تا شیوع کالاهای مصرفی
سید محسن طباطبایی مزدآبادی کارشناس مسایل اقتصادی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در خصوص ماهیت «نفوذ» در فضای اقتصادی ایران گفت: اساسا مساله نفوذ در موضوعات امنیتی و فرهنگی مصداق بیشتری می یابد اما در حوزه های اقتصادی نیز می توان نمادهایی از چالش نفوذ را مطرح کرد.
وی با اشاره به اینکه یکی از مصادیق نفوذ در حوزه اقتصادی کشور به زیرساخت ها باز می گردد گفت: خوشبختانه در شرایط فعلی کشورئ ما از نظر علمی و فناوری در سطحی است که بخش عمده ای از زیرساخت های اقتصادی، عمرانی و فنی به دست متخصصین داخلی طراحی و راه اندازی می گردد اما هنوز این خطر وجود دارد تا برخی از نفوذی های دشمن به عنوان مشاور و یا پیمانکار وارد پروژه هایی شوند که با امنیت اقتصاد و زیرساخت های کشور در ارتباط هستند.
مدرس دانشگاه خورازمی بخش دیگری از پروژه نفوذ را در حوزه مصرف عنوان کرد و گفت: این خطر جدی وجود دارد که در شرایط پسابرجام عملا فشار تحریم ها جای خود را به فشار واردات بی رویه دهد و تولید ملی بازهم محلی برای عرضه پیدا نکند.
دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با تاکید بر اینکه متاسفانه واردات کالاهای مصرفی موجبات خروج گسترده ارز از کشور را باعث شده است در این زمینه توضیح داد: هزینههای صرف شده برای خرید خودروهای لوکس در سال گذشته بالغ بر 29.5 میلیون دلار و در فاصله بین سالهای 89 تا 93 در حدود 1.9 میلیارد دلار بوده است و اگر میزان تولید هر شغل را به طور متوسط 200 میلیون تومان، هر کیلومتر راه آهن را 5 میلیارد تومان و هر کیلومتر قطار شهری را 120 میلیارد تومان در نظر بگیریم، میتوان با این مبالغ در سالهای 89 تا 93 حدود 30 هزار شغل، 1200 کیلومتر راه آهن و یا 50 کیلومتر راه آهن شهری ایجاد کرد.
طباطبایی با بیان اینکه هم اکنون شرکت های اقتصادی غربی به شدت به دنبال نفوذ در بازارهای ایران هستند، ادامه داد: البته اغلب این کالاها جنبه مصرفی دارند و هنوز هم کشور برای ورود فناوری های نو و دانش روز دنیا با محدودیت های جدی مواجه است.
انتهای پیام/