دکتر منوچهر منطقی، رئیس سازمان هوافضا منطقی در برنامه پیشخوان از آزمایش نهایی ماهوارهبر "سیمرغ" خبر داد و اعلام کرد: قرار است "سیمرغ" جدیدترین ماهواره سنجشی ایران را در بهمنماه سال آینده به فضا حمل کند.
وی بابیان اینکه برنامه دهساله نخست این سازمان امسال به پایان میرسد، اظهار کرد: مقدمات برنامه دهساله دوم آمادهشده و از سال آینده اجرا خواهد شد.
رئیس سازمان هوافضا با اشاره به اینکه در این برنامه نیز طرح ساخت و پرتاب ماهواره دنبال میشود، افزود: سه هدف در این برنامه در نظر گرفتهشده است که یکی از آنها شکستن حلقه وابستگی به صاحبان ماهواره هواست. شما میبینید که صاحبان ماهوارهها هر از چند گاهی کانالهای مربوط به صداوسیما را برخلاف قراردادهای بینالمللی قطع میکنند و ما اگر بتوانیم این وابستگی را قطع کنیم، دیگر دچار اینگونه مشکلات نمیشویم
رئیس سازمان هوافضا افزود: انشا الله تا سال 10404 ما ماهواره مستقل خود را خواهیم داشت.
منطقی رصد کردن فعالیتهای علمی و صنعتی کشور را یکی دیگر از اهداف این برنامه دانست و گفت: بسیاری از صنایع ما، ازجمله نفت و گاز به این پیشرفت نیاز دارند. ما برای رصد کردن خطوط لوله نفت و گاز یا مطالعات کشاورزی، منابع آب، جنگلها و محیطزیست به ماهواره نیاز داریم.
منطقی، رئیس سازمان هوافضا بابیان اینکه داشتن ماهواره حتی در کنترل ترافیک خودروها نیز مؤثر است،اضافه کرد: امکان موقعیتیابی نیز در حال حاضر در انحصار برخی کشورهاست و همین سامانه جیپیاس با محدودیتهای زیادی که دارد متعلق به آنهاست و ما میتوانیم با داشتن ماهواره مستقل از این وابستگی نیز خلاص شویم.
رئیس سازمان هوافضا فرستان انسان به فضا را نهاییترین سطح این دانش عنوان کرد و گفت: وقتی ما بتوانیم به آن سطح برسیم، بدان معنی است که مقدمات آن و صنایع و فنآوری مربوط به آن را کسب کردهایم.
منطقی درباره جدیدترین پروژه کشور در این عرصه گفت: ماهوارهای که در حال حاضر در اختیارداریم، سنجشی است و با دقت بین 10 تا 25 متر تصویر میگیرد. این ماهواره خردادماه آینده آماده میشود و برای پرتابکننده نیز، قراردادی منعقدشده و قرار است ماهوارهبر "سیمرغ" پس از آزمایش نهایی در بهمنماه سال آینده ماهواره جدید ایران را به فضا بفرستد.
وی افزود: دیدگاه دیگری نیز وجود دارد که برای پرتاب ماهواره خود، از پرتابکنندههای کشورهای دیگر استفاده کنیم تا سریعتر ماهواره خود را در فضا در اختیار داشته باشیم.
منطقی درباره علت انتقال از صنعت خودروسازی به سازمان فضائی گفت: بنده 17 سال در سازمان هوافضا سابقه فعالیت داشتم و بعدازآن وارد صنعت خودروسازی شدم. با توجه به داشتن تجربه شبکهسازی در واحدهای صنعتی مختلف برای پیشبرد یک صنعت بزرگتر، به سازمان هوافضا بازگشتم.
منطقی درباره ساخت هواپیمای پهنپیکر ایرانی نیز گفت: در سال 88 این موضوع مطرح و در سال 91 پروژه آن با عنوان دسترسی به ساخت هواپیماهای 100 تا 160 نفرِ مصوب شد. ما 25 هزار فرورند نیاز داریم که 14 هزار ظرفیت آن خالی است و نیاز عمدهای وجود دارد. این طرح در سه بخش تنظیمشده بود که مرحله طراحی کلی انجام شد و طراحی اجزا و قطعات به علت هزینههای بالا اجرا نشد و قرار شد با همکاری کشورهایی که درزمینهٔ طراحی قطعات کار میکنند به تفاهم برسیم، اما قرار است در آینده این توانمندیها افزایش یابد و خودمان این کار را انجام دهیم.