به گزارش خبرگزاری بسیج، فروشگاههای اینترنتی عرضه پوشاک بانوان تبدیل به فشنشوهایی شده است که نهتنها چرخ زدن در آنها کسلکننده نیست بلکه باعث سرگرمی خانمها نیز میشود. سرگرمیای که تنها خانمها به آن مبتلا نیستند بلکه آقایان نیز برای تنوع هر از چند گاهی سری به این فروشگاهها میزنند
خرید لباس یکی از نیازهای ما و برای برخی همراه با لذت در زندگی برخی افراد بوده است. دراینبین خانمها مشتری همیشگی فروشگاههای عرضه پوشاک بودهاند. اگر به چند سال پیش بازگردیم و نگاهی به شکل نمایش و فروش پوشاک بیاندازیم، متوجه میشویم که فروشگاههای عرضه پوشاک بانوان محدودیتهایی را برای نمایش و تبلیغات داشتند. این امر تنها به گذشته مربوط نیست. بلکه همین امروز هم اگر در شهر برای خرید پوشاک همسرتان قدم بزنید و پا به فروشگاهها و مجتمعهای تجاری بگذارید فقط طیف محدودی از این پوشاک را در پشت ویترینها مشاهده میکنید.
قدیمالایام خانمها برای خرید لباسهای شخصیشان به زیرزمینها و خانههایی میرفتند که اینگونه البسه را عرضه میکردند. بهتدریج اینگونه پوشاک پا به فروشگاهها گذاشتند و حتی امروز شاهد مغازههایی هستیم که ورودی آنها پردهای بلند آویخته شده و نوشتهشده است "ورود آقایان ممنوع".
عرضه تمامی پوشاک بانوان همیشه با محدودیتهایی مواجه بوده و است. این محدودیتها نشاندهنده حریم خصوصی بانوان حتی در لباسهای آنها است؛ به قول یکی از فروشندگان پوشاک زنانه، رعایت این محدودیتها آسان است. وی میگوید: امروز عرضه پوشاک بانوان نباید بهگونهای باشد که فروشگاه محل گشتزنی آقایان شود. فروشگاه نباید به محلی تبدیل شود که آقایان جذب دیدن لباسها در تن مانکنها شوند. گفتههای این فروشنده بیان روشنی از چگونگی نحوه عرضه پوشاک بانوان در سطح جامعه است.
اما امروز شاهد هستیم که بازار خرید پوشاک در بین خانمها هم نیز دیگر رونقی ندارد. مشغله و گرفتاری از یکسو و فشارهای اقتصادی از سوی دیگر عواملی است که باعث دور شدن این مشتریان همیشگی شده است. اما بهتازگی عامل دیگری نیز به این کسادی بازار پوشاک دامن زده است، عاملی به نام "فروشگاههای اینترنتی".
فروشگاههای آنلاین و بدون محدودیت
افزایش روزافزون مشغله در بین تمامی مردم جهان و توسعه تجارت الکترونیک از اصلیترین علتهای تشکیل سایتهای فروش اینترنتی کالا بوده است. امروزه شاهد سایتهای بزرگ و بینالمللی هستیم که کالاهای بزرگ و لوکسی را خرید فروش میکنند. با یک جستوجوی ساده در اینترنت شما به هر چه نیاز داشته باشید بهراحتی دست پیدا میکنید. از خوراک و پوشاک گرفته تا وسایل خانه و حتی خودرو و خانه را میتوانید بهراحتی در اینترنت خریدوفروش کنید.
افزایش و توسعه فروشگاههای اینترنتی یک امتیاز ویژه برای زندگی بشر خواهد بود. صرفهجویی در وقت و دسترسی راحتتر بهتمامی نیازها از ویژگیهای بارز تجارت الکترونیک است. عرضه و فروش پوشاک نیز در اینگونه فروشگاهها از نکات قابلتأمل است، آنهم به این دلیل که پوشاک به علت نوع جنس و سایز همیشه بااحتیاط خرید میشود. ماجرا زمانی جالبتر میشود که با یک جستوجوی ساده متوجه میشویم پوشاکی که در سطح شهر اجازه تبلیغات ندارند مانند پوشاک بانوان، در این فروشگاهها بهراحتی مورد تبلیغ قرار میگیرند.
پوشاک بانوان همیشه جزء خط قرمزهای فروشگاههای عرضه پوشاک بوده است. بهطوریکه شما در فضای عمومی جامعه عرضه لباسهای خواب، راحتی و زیر را در ویترین فروشگاهها نمیتوانید مشاهده نمایید؛ اما امروز این امر در فروشگاههای اینترنتی جزء امتیازهایی که باعث جذب مشتری می شود بهحساب میآید، آنهم نهتنها مشتریان خانم بلکه آقایان ورودشان نیز مجاز است. خانمها دیگر نیازی نمیبینند که وقت خود را در فروشگاههای پوشاک سطح شهر تلف کنند و در آخر آن چیزی را که میخواهند نتوانند پیدا کنند. امروز با یک جستوجوی ساده در بیش از دهها سایت فروش پوشاک بهراحتی خرید خود را انجام میدهند.
اما همانطور که فروشگاههای سطح شهر باید قوانین و مقرراتی را رعایت نمایند، کسبوکارهای الکترونیکی نیز شامل قوانین و مقرراتی میشوند. به دلیل کلاهبرداریهای اینترنتی و مشکلات عدیده در این نوع تجارت وزارت صنعت، معدن و تجارت مرکزی را تحت عنوان توسعه تجارت الکترونیکی راهاندازی نمود تا چشم ناظری بر فعالیت این فروشگاهها باشد. فروشگاههایی که در صورت رعایت قوانین و مقررات نماد توسعه تجارت الکترونیکی را که "اینماد" نام دارد را دریافت میکنند.
اینماد(enamad) چیست؟
مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، قوانین و مقرراتی را وضع نموده است که فروشگاهها و کسبوکارهای اینترنتی برای اینکه بتوانند کالای مجاز خود را به عرضه بگذارند باید آنها را رعایت نمایند. از طرفی، از سوی این مرکز استانداردی تحت عنوان "اینماد" به آنها داده میشود که با درج این نشان در سایت به مشتری خودشان اطمینان از خرید را میدهند. در توضیحات "اینماد" آماده است که کلیه محتوای منتشرشده در وبسایت بر عهده صاحب کسبوکار اینترنتی است. دارنده نماد اعتماد الکترونیکی، تحت نظارت دستگاههای مسئول، ملزم به رعایت قوانین و مقررات مندرج درتعهدنامه نماد است.
دلیل وضع این مقررات گستردگی این تجارت است که اگر مهار نشود آسیبهای مخربی را در پی خواهد داشت. اما دراینبین مشاهده میکنیم که بعضی از این فروشگاههای اینترنتی بدون در نظر گرفتن قوانین و موازین شرعی دینی اقدام به عرضه و فروش کالا به هر قیمتی میکنند. عامیانهتر این مطلب یعنی مخاطب خود را با تبلیغاتی جذب میکنند که فروشگاههای سطح شهر قادر به انجام اینگونه تبلیغات نیستند. متأسفانه فروشگاههای اینترنتی عرضه پوشاک بانوان پرچمدار این ماجرا هستند بهنحویکه با تبلیغات زرد سعی در جذب مشتری و مخاطب دارند.
ترویج ناهنجاری اخلاقی در قالب فروشگاههای اینترنتی
فروشگاههای اینترنتی عرضه پوشاک بانوان تبدیل به فشنشوهایی شده است که نهتنها چرخ زدن در آنها کسلکننده نیست بلکه باعث سرگرمی خانمها نیز میشود. سرگرمیای که تنها خانمها به آن مبتلا نیستند بلکه آقایان نیز برای تنوع هر از چند گاهی سری به این فروشگاهها میزنند.
خانمها امروز بخش عظیمی از پوشاک خود را ابتدا در اینترنت جستوجو میکنند سپس پا به بازار میگذارند. یا نمونه آن را پیدا میکنند و یا به خیاط سفارش دوخت آن را میدهند. ترس از باکیفیت نبودن لباس تبلیغشده در سایت مدنظر و یا مناسب نبودن سایز آن از عواملی است که برای خرید ازاینگونه فروشگاهها فرد را محتاط میکند.
اما تنوع این فروشگاهها در عرضه انواع پوشاک مد روز و مارک باعث گردیده که تبدیل به پربینندهترین سایتهای اینترنتی شوند. استفاده از الگوهای تبلیغاتی غربی، نبود محدودیت برای بازدیدکنندگان مرد و نحوه به نمایش گذاشتن پوشاک بانوان در اینگونه فروشگاهها به وجه متمایز آنها نسبت به فروشگاههای سطح شهر تبدیلشده است. با دیدن برخی تصاویر متوجه میشویم که این فروشگاهها شامل هیچ نظارتی در نمایش پوشاک بانوان اعم از خاص و عام ندارند.
از طرفی استفاده از مانکنهای زنده تبدیل به یکی از مصادیق سوءاستفاده از زنان در اینگونه سایتها شده است. امروز دیگر بانوان تنها مخاطب این فروشگاهها نیستند. بلکه افراد دیگر اعم از مرد و زن و پسر و دختر برای وقتگذرانی سری به این فروشگاهها میزنند. استفاده از مدلهای زنده نیمه برهنه و بدننما تبدیل به یک ناهنجاری مجازی در اینگونه سایتها شده است.
نقطه عطف این ماجرا تبدیل ماهیت این فروشگاهها به سایتهای غیراخلاقی است. همچنین این نکته قابلتأمل است که چرا فروشگاهی که دارای نماد توسعه تجارت الکترونیکی(اینماد) است اقدام به چنین تبلیغاتی نموده است. آیا استفاده از چنین تبلیغاتی به نفع عموم جامعه و مخاطب فضای مجازی است؟ یا باعث کج رفتن و گمراه شدن افکار مخاطب میشود.
جای خالی نظارت
در این میان باید از مسئولان وزارت صنعت، معدن، تجارت پرسید که این پروانهها را فقط در ازای شناسایی کسب و کار در اختیار فرد قرار می دهند یا اینکه تعهدات در مورد قوانین جاری کشور نیز حائز اهمیت است؟ البته در ذیل مجوزهایی که صادر شده این مساله درج شده است اما گویی مسئولان این وزارتخانه فراموش کرده اند که قانون حجاب و عفاف مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی وظایفی را برعهده این دستگاه دولتی گذاشته که یادآوری آن از حوصله این بحث خارج و البته در صورت فراموشکاری سنگین مسئولان این وزاتخانه در فرصتی دیگر از سوی «نسیم آنلاین» به آنان یادآوری خواهد شد.
از سوی دیگر نقش پلیس فتا در این زمینه نیز نباید غافل شد که مسئولان آن اعلام کرده اند در صورت گزارش تخلف برخورد می کنند. در همین رابطه سرهنگ خلیلی معاون اجتماعی پلیسفتا در گفتوگو با «نسیمآنلاین» در رابطه با نظارت بر فروشگاههای اینترنتی که دارای "اینماد" هستند گفت: بحث نظارت بر فعالیتهای این فروشگاهها به عهده پلیس فتا نیست، ما فقط بحث وقوع جرم را رسیدگی میکنیم. وی همچنین یادآور شد که اگر مورد تخلفی را در فضای سایبری مشاهده نماییم برخورد میکنیم. همچنین مخاطبان فضای مجازی میتوانند با اعلام گزارش تخلف ما را در رسیدگی به اینگونه مسائل همراهی نمایند.
حال باید از مسئولان وزارت صنعت معدن، تجارت پرسید که تا کنون چند مورد تخلف را به پلیس فتا گزارش دادهاند؟.