خبرهای داغ:
«جوانان انقلابی» چه می‌گویند؟

از درخواست «وام ازدواج» تا خوابی که پس از دو سال تعبیر شد!

دو سال گذشته تشکل‌های دانشجویی هشداری در خصوص ارائه وام ازدواج به جوانان و مقرون به صرفه نبودن آن برای بانک‌ها مطرح کردند، که منجر شد امروز بسیاری از جوانان با خبر خوش وام بیست میلیون تومانی مواجه شوند.
کد خبر: ۸۶۹۸۷۲۸
|
۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۲
به گزارش خبرگزاری بسیج، دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب در سال ۹۳ را شاید بتوان منحصر به فردترین دیدار از حیث وجه مشترکات دیدگاه‌های رهبر و دانشجویان دانست؛ نمایندگانی که برای ارائه نظرات و پیشنهادات خود پشت تریبون قرار می‌گیرند بیش از هرچیز بر روی سیستم بانکی کشور و نظام فاسد اقتصادی آن تاکید دارند.

 

دو سال گذشته تشکل‌های دانشجویی هشداری در خصوص ارائه وام ازدواج به جوانان و مقرون به صرفه نبودن آن برای بانک‌ها مطرح کردند که منجر شد امروز بسیاری از جوانان با خبر خوش وام بیست میلیون تومانی مواجه شوند؛ بماند که در ابتدای تصویب طرحش در مجلس؛ گویا هیچ بانکی دل و دماغی برای اجرایش نداشت و حالا تعداد انگشت شماری درب خزانه خود را برای این امر باز کرده اند.

 

عده‌ای امر ازدواج و مشکلات پیش روی آن را مطرح می‌کنند که رهبر در پاسخ می گوید: «یک مسئله که به‌‌ صورت حاشیه‌‌اى مطرح شد و به ‌‌نظر من حاشیه‌‌اى نیست و مسئله‌‌ى مهمى است، مسئله‌‌ى ازدواج جوان ها است؛ انتظار داشتیم که این‌‌جور عکس‌‌العمل نشان بدهید؛ مسئله‌‌ى ازدواج جوان‌ها مسئله‌‌ى مهمى است. من از این بیم دارم که نگاه بى‌‌تفاوت نسبت به مسئله‌‌ى ازدواج - که متأسفانه امروز کم و بیش این نگاه بى‌‌تفاوت وجود دارد - در آینده تبعات سختى را براى کشور به‌‌وجود بیاورد»

 

مسئله دیگری که دو سال پیش مورد تاکید دانشجویان قرار داشت، نظام آموزشی کشور بود. به عقیده آنها در نظام آموزشی حاکم بر کشور ایرادات فراوانی وجود دارد و شاید بتوان گفت از آن جا که فرزندان این ملت بر اساس این نظام آموزشی تقلید شده از غرب پرورش می‌یابند. بسیاری از مشکلات کشور ریشه در این نظام آموزشی معیوب دارد.

 

حال پس از گذشت دو سال، رهبر انقلاب در دیدار خود با جمعی از معلمان زاویه جدیدی را در خصوص این مسئله مطرح می‌کند: «شاید به مسئولین محترم فعلی نگفته باشم امّا قبلها مکرّر گفته‌ام؛ این اصرار بر ترویج زبان انگلیسی در کشور ما یک کار ناسالم است. بله، زبان خارجی را باید بلد بود، امّا زبان خارجی که فقط انگلیسی نیست، زبان علم که فقط انگلیسی نیست. چرا زبانهای دیگر را در مدارس به‌عنوان درس زبان معیّن نمیکنند؟ چه اصراری است؟ این میراث دوران طاغوت است، این میراث دوران پهلوی است. [مثلاً] زبان اسپانیولی؛ امروز کسانی که به زبان اسپانیولی حرف میزنند، کمتر از کسانی نیستند که به زبان انگلیسی حرف میزنند؛ در کشورهای مختلف، در آمریکای لاتین یا در آفریقا کسان زیادی هستند.»

 

حال در ادامه خواهید خواند که سال ۹۳ دغدغه دانشجویان و مطالبات آنها از رهبر چه بوده است...

 

علی بیانی، دبیر دفتر تحکیم وحدت به بیان آخرین مواضع این اتحادیه دانشجویی درباره فضای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور پرداخت و گفت:

 

* اسرائیل باید از بین برود و هیچ حالت دیگری برای ما متصور نیست. برای ما که خود را سرباز جبهه جهانی اسلام می‌دانیم، مسیر افراشتن پرچم لا اله الله بر قلل رفیع کرامت انسانی از جایی جز بیت‌المقدس نمی‌گذرد. اسرائیل باید از بین برود. چه با صلح چه با جنگ چه غرب خوش داشته باشد چه نداشته باشد. چه تحریم شویم چه نشویم. چه بکشیم چه کشته شویم که اهدالحسنیین.

 

و اینک، نکاتی از باب درد دل و انتقاد و راهکار در چند بند:

* ۱- با توجه به تاکیدات جنابعالی پیرامون تحقق دانشگاه اسلامی متاسفانه این ایراد به بدنه دانشجویی و دانشگاه‌های ما وارد است که مدل نگرش حضرتعالی هنوز استخراج و عملیاتی نگردیده که جای عذر تقصیر به محضرتان را دارد.


۲- تئوری ولایت فقیه به عنوان اصلی مترقی و رکن نظام اسلامی با گذشت ۳۵ سال از انقلاب  متاسفانه  هنوز برای نخبگان و سایر اقشار اجتماعی ما تبیین نشده است. این در حالی است که همگی با جایگاه و مسئولیت نهادهایی مانند ریاست جمهوری، قوه قضائیه، انتخابات و غیره آشنا هستند اما کارکردها و نسبت امام وامت را نمی دانند و تاکنون کارکردها و فواید این نهاد بوده  که مردم را جذب آن نموده است. این وظیفه نظام است که نهاد های خود را بصورت تئوریک برای مردم خود بیان کند.

 

نهادی که ۳۵ سال از عمر خود را با یک مدیر و میلیاردها تومان نقدینگی طی می‌کند، آیا نباید پاسخگوی سوالات منتقدین باشد؟

۳- نماینده ولی فقیه فقط در برابر ولی فقیه پاسخگوست، این جمله‌ای است که هنگام نقد و مطالبه از برخی حامیان نمایندگان شما می شنویم. این درحالی ست که جنابعالی خود صراحتا به لزوم پاسخگو بودن منصوبینتان تاکید دارید. اما همچنان درب نهادهایی همچون آستان قدس رضوی بر روی منتقدین به سختی بسته است. نهادی که ۳۵ سال از عمر خود را با یک مدیر و میلیاردها تومان نقدینگی طی می‌کند، آیا نباید پاسخگوی سوالات منتقدین باشد؟


۴- عدالت، یکی از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی است و یکی از نمادهای آن را در نظام اسلامی می توان قوه قضائیه دانست، که متاسفانه هنوز با تراز انقلاب اسلامی فرسنگ‌ها فاصله دارد. هنوز فشارهای بیرونی بر این قوه تاثیر می گذارد و هنوز تا مطالبات مردمی شد‌‌‌‌‌‌‍‎ید نشود دانه درشتها و آقازاده‌ها مصونیت دارند.


بعد از گذشت چند سال پرونده کرسنت و تامین اجتماعی هنوز درگیر مقدمات هستند و پرونده‌های کلان فساد اقتصادی پشت درب اتاق مسئولین حاضرو سابق و اسبق گیر می‌کند. و هنوز فعالان فتنه ۸۸ آزادانه در اجتماع حضور دارند و گویی دوستان قضایی را جرات مقابله نیست. استقلال قوه قضائیه، محدود ساختن مصونیت های قضایی، تدوین قوانین کم اما موثر با ضمانت اجرای بالا و تصویب قانون جرائم سیاسی از جمله مطالباتی است که می تواند این قوه را در اجرای وظایف خود یاری نماید.


۵- فرهنگ؛ همان نقطه‌ای که ما را نگران می سازد. همان جایی که در پیچ تاریخی خوب نمی پیچد.سبک زندگی غلط،فرهنگ اقتصادی غلط،موضع گیری مغرضانه ،همان موضع گیری ای که اگر تورم نقطه به نقطه پایین هم برود نمی بیند و حرف خود را می زنند.و مسئولین غلط، همان ها که کار را برای بیلان کاری انجام می دهند نه برای باقیات صالحات. همانها که هر نوع تئاتر و فیلم ضد ارزشی را هم کار فرهنگی می خوانند.اشرافیت  و دنیا طلبی را تئوریزه می کنند .

 

علیرضا کریمی، دبیر تشکیلات اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشجویی در صحبت‌های خود تأکید کرد  تکفیری‌های منطقه، فرزندان تربیت شده آمریکا هستند، دولت‌ها علیرغم تمام اختلافات، در یک نقطه، اشتراک نظر و عمل داشته‌اند و آن استفاده از رانت‌های دولتی برای افراد خاص بوده است. او همچنین در خصوص قضیه کرسنت و وام ازدواجی که بانک ها آن را مقرون به صرفه نمی دانند، صحبت می کند:

 

 

* بی مقدمه به سراغ ارائه تحلیل‌های خود از شرایط موجود ایران، منطقه و جهان می‌رویم؛ کوشیده ایم در این مجال به ارائه بخشی از این تحلیل‌ها بپردازیم:


مسائل منطقه/ تکفیری‌های منطقه، فرزندان تربیت شده آمریکا هستند

* تحلیل دقیق و مرزبندی های مشخص نظام که مبتنی بر راهکار برگزاری انتخابات قانونی در کشورهای منطقه است، از چند سال گذشته دنبال می شد. این درحالی است که مدعیان دموکراسی بطور علنی از آدم خواری در سوریه حمایت می کردند و در داخل نیز برخی افراد کوته بین جاهلانه و شاید هم مغرضانه؛ در پی تضعیف خط مقاومت گام برداشتند، اما گذر زمان نشان داد که امروز نظرات جمهوری اسلامی است که در همه کشورهای منطقه راهگشاست.


تکفیری‌های منطقه، فرزندان تربیت شده آمریکا هستند، که اتفاقات امروزِ عراق را رقم زده‌اند؛ ما معتقدیم دولت قانونی عراق با بسیج مردمی در مقابل آنها خواهد ایستاد و آنچه در پایانِ این قصه شاهد خواهیم بود، خواری شیطان بزرگ است.


بغض سینه مان را می فشارد، وقتی می خواهیم از غزه بگوییم. تراژدی امروز غزه رقم نمی خورد، اگر نبود حمایت‌های مستقیم و تمام عیار سفاک‌ترین حکومت عالم، یعنی آمریکا که به نام حقوق بشر کمر به قتل بشر بسته است. اما نگاه دقیق به صحنه دلمان را روشن می کند، که این بار شکستی سنگین تر از سی و سه و بیست و دو و هشت روزه نصیب اسرائیل خواهد شد؛ که «حزب الله هم الغالبون»

 

سیاست خارجه/ مسیر اصلی پیشرفت از جاده‌های داخلی می گذرد، نه فقط توجه به تعاملات خارجی!

* ۹ ماه نشست و ۹ ماه مذاکره ثمراتی را برای ملت ایران داشته که چراغ راه فردا خواهد بود. امروز برای چندمین بار ادعای غرب مبنی بر بی منطق بودن و اهل گفتگو نبودن ایران؛ از بین رفته و جهانیان نظاره گر منطقِ مستدلِ جمهوری اسلامی، در روابط بین الملل هستند، و این نه ماه نشان داده که ۵+۱ نمی خواهد ایران به حقوقِ حقه خود برسد، و تنها تلاشش برای کُند کردن روند پیشرفت در جمهوری اسلامی است. اتکا به نیرو و توان داخلی و حل مشکلات از مسیر تدبیر در حوزه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگیِ داخلِ کشور، دیگر ثمره این گفتگو ها است. و در نهایت بلوغ فکری جامعه و شناخت چند باره دشمن، مهمترین دستاورد این چند ماه مذاکره بوده است.


از نظر اعضای این اتحادیه و همه ملت ایران؛ تیم هسته ای، فرزندان انقلاب بوده و راه مذاکره برای آنهایی که معتمد ملت هستند؛ باز است؛ اما در این میان گوشزد کردن این نکته به تیم هسته‌ای واجب است که به نظر جنبش دانشجویی مسلمان مسیر اصلی پیشرفت از جاده‌های داخلی می‌گذرد، نه فقط توجه به تعاملات خارجی!


مسائل داخلی/ درخشان‌ترین کارنامه دولت در بخش سلامت است

* ۱) معیشت مردم: امروز سه چالش عمده در عملکرد اقتصادی دولت مشاهده می‌شود که می‌تواند وضعیت اقتصادی را با مشکل مواجه کند. نبود سیستم‌های نظارتی و کنترلی بر بازارها و قطع سیستم های موجود از سوی دولت، بی ثباتی را افزایش خواهد داد و سیاست‌هایِ کنترلِ تورمیِ دولت که منجر به رکود اقتصادی می‌شود، موجبات تعطیلی بنگاه‌های تولیدی و سوق دادن سرمایه ها را به سمت واردات افزایش می دهد-برنامه ارائه شده نیز درمان این درد نیست. هر دو این عملکردها مغایر با اصول اقتصاد مقاومتی است و نه تنها موجبات استحکام پایه های اقتصادی را فراهم نمی کند، بلکه آن را بیش از پیش متزلزل می‌سازد.


اما درخشان‌ترین کارنامه دولت در بخش سلامت است. دولت با اقدامات و سیاست‌های خود موجب شده تا قسمت اعظمی از نگرانی‌های بیماران و خانواده‌های آنها از نظر تامین دارو و درمان برطرف گردد. باشد که این اقدامات دعای خیر بیماران و خانواده‌های آنها برای دولت شود.

 

بانک مرکزی دادن وام ازدواج به جوانان را مقرون به صرفه نمی‌داند

* ۲) مبارزه با مفاسد؛ به نظر می‌رسد دولت‌ها علیرغم تمام اختلافات، در یک نقطه، اشتراک نظر و عمل داشته اند و آن استفاده از رانت‌های دولتی برای افراد خاص بوده است، رانت ها و ویژه خواری‌های اقتصادی که مسیرهای فساد را باز خواهد کرد. برخورد سریع و قاطع قوه قضاییه با فساد سه هزار میلیاردی؛ جای تقدیر دارد، اما حقیقتا امروز بعد از گذشت ۱۲ سال از صدور فرمان هشت ماده‌ای مبارزه با مفاسد اقتصادی، هنوز عزم جدی در هیچ یک از دستگاه‌های مقننه، قضاییه و مجریه برای مقابله با فساد دیده نمی‌شود.


امروز بانک مرکزی دادن وام ازدواج به جوانان را مقرون به صرفه نمی‌داند، حال آنکه ۸۲ هزار میلیارد تومان معوقه بانکی، ۱۸ برابر مبلغی است که با آن می توان وام معلق یک و نیم میلیون زوج را فراهم کرد.


حضرتعالی از ما خواسته‌اید که در مورد هر پدیده ضد عدالت در واقعیت کشور سوال کنیم؛ از مسئولین سه قوه می ‌رسیم که چه هنگام شاهد شنیدن این خبر باشیم که با مفاسد اقتصادی برخورد شد؟ مردم چه وقت شاهد کوبیده شدن چکش عدالت بر دیکتاتوری فساد خواهند بود؟ کرسنت، فساد آقازاده ها و ویژه خواران چه وقت مورد قضاوت قرار خواهد گرفت؟

 

سعید اصغریان، دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به نمایندگی از این اتحادیه بزرگ دانشجویی به سخنرانی پرداخت. او دیپلماسی فعّال را از وظایف دولت اسلامی می‌داند و از تعبیر «باتلاق» برای مذاکره‌های ما با ۵+۱ یاد می‌کند. او می‌گوید چرا ساعت دیپلمات‌های ما به وقت منطقه نیست؟

 

رهبرا؛ از وظایف دولت اسلامی در این پیچ بزرگ تاریخی ، ذیل ایجاد ارتباط بین مؤمنان عالَم و مرزبانی ارزش ها و دفاع از حقوق مظلومان، دیپلماسی فعال و عزت مندانه است.  با وجود تذکرات فراوان دلسوزان انقلاب، استراتژی اشتباه گره زدن مسئله ی تحریم اقتصادی به موضوع هسته ای باعث ورود دیپلمات های ما به باتلاق مذاکره شد. تحرکات دیپلماتیک دولت امید، نقد جدی دیگری را بر می انگیزد که چرا تقریباً تمام استعدادهای وزارت خانه به مذاکرات هسته ای مشغول است؟  چرا حرکت عملی برای رساندن صدای استغاثه ی کودکان غزه و مردم عراق به جهانیان و تقویت جبهه ی مقاومت از لبنان و سوریه تا آمریکای جنوبی صورت نمی گیرد؟ قویاً عرض می کنیم که ساعت دیپلمات های ما به وقت منطقه نیست و آفتاب دروغین اروپا، ایشان را در محاسبه ی شب ظلمت بار غرب آسیا به اشتباه انداخته است.

 

فرزندان این ملت بر اساس نظام آموزشی تقلید شده از غرب پرورش می‌یابند

آقا جان! همان گونه که مستحضرید در نظام آموزشی حاکم برکشور ایرادات فراوانی وجود دارد و شاید بتوان گفت از آن جا که فرزندان این ملت بر اساس این نظام آموزشی تقلید شده از غرب پرورش می‌یابند بسیاری از مشکلات کشور ریشه در این نظام آموزشی معیوب دارد. شاید بتوان گفت حلقه ی مفقوده ی مسأله ی حل نشده‌ی وحدت حوزه ودانشگاه نیز همین موضوع باشد چرا که همگان می دانند روحانیون ما در حوزه بر اساس معرفت شناسی اسلامی پرورش می یابند و وحی و نقل جزء اصلی ترین منابع معرفتی آن هاست ولی متأسفانه دانش آموزی که پرورش یافته ی نظام آموزشی معیوب کشور است درستی  ونادرستی هر چیز را در گرو اثبات تجربی آن می داند و حتی سعی دارد برای اثبات قرآن کریم هم با تطبیق وحی با علوم تجربی مهر تأیید برآن بزند.


لذا لازم است بازبینی ای عمیق و مبنایی بر نظام آموزشی کشور و بالاخص محتوا های ارایه شده و چینش دروس آن شود و با همتی بزرگ سعی در رفع این مساله ی اساسی نمود چرا که می‌توان امید داشت با برطرف شدن این مشکل نه تنها مساله ی وحدت حوزه و دانشگاه حل شود بلکه شاهد پیشرفت های چشمگیری در زمینه ی علوم انسانی اسلامی نیز باشیم و با این کار هر چه سریعتر در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی گام برداشته شود.


در نظام آموزش عالی امروز یک جوان بیست و چند ساله بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه نمی‌تواند از محفوظات و داشته‌های خویش برای پیش برد پر قدرت نظام به شایستگی استفاده نماید و ریشه آن در نظام آموزشی حفظیات محورو عدم کسب مهارت و تجربه کافی و عدم پیوند مناسب دانشگاه با صنعت و جامعه به بازار کار می‌باشد که البته در کنار آن اصل قرار گرفتن پایگاه های علمی خارجی وISI و عدم توجه به حل مشکلات بومی کشور نیز دیده می شود، بارها دیده ایم که استاد یا دانشجوی ما که خواسته است به درستی از فضای آموزشی موجود استفاده نماید وقت و هزینه های بیت المال را صرف تولید مقالاتی کرده که بیش از هر چیزحل کننده مشکلات کشورها و جوامع غربی است تا مشکلات کشور عزیزمان ایران.


پیشنهاد ما دانشجویان این است که به جای تأکید بر تولید مقاله با این چرخه ی خنده دار در مجلات خارجی، شرط ارتقای اعضای هيت علمی و معیار امتیاز دهی به دانشگاه ها را در به ثمر رساندن کار های پژوهشی مبتنی بر نیاز جامعه قرار دهند.

 

سید محسن میرحاجی، نماینده بسیج دانشجویی امر به معروف و نهی از منکر را از ارکان اساسی اسلام و قانون اساسی می‌داند که مورد غفلت واقع شده است. وی همچنین حرف‌های قابل تاملی در خصوص حال و روز دانشگاه‌ها دارد:

 


درباره این روزهای وزارت علوم مسائلی ما را به عنوان بخشی از جریان دانشجویی کشور نگران کرده است که لازم دانستیم اهم آن‌ها را با شما در میان بگذاریم و هشدار بدهیم چنان چه این مشکلات برطرف نگردد، در چندسال آینده مشکلات ویژه‌ای گریبان دانشگاه‌ها خواهد شد:

 

تصمیم گیرندگان وزارت علوم در فته ۸۸ نقش اساسی داشتند

* ۱- متاسفانه امروز شاهد  هستیم که نیروهایی در صحنه تصمیم گیری و تصمیم سازی دانشگاه و وزارت علوم به کار گرفته می‌شوند که در فتنه  ۸۸ نقش اساسی داشته اند،فتنه ای که حقیقتا ظلم بزرگی بر ملت ایران بود و موجب خدشه دار شدن چهره بین المللی نظام اسلامی گشت و خسارت های مادی و معنوی جبران ناپذیری را بر کشور تحمیل کرد و همچنان بر خلاف خواسته حقه ملت ایران، سران این فتنه عظیم هنوز به اشد مجازات نرسیده اند.


۲- امروز مسائل مختلف و حاشیه ای در سطح دانشگاه ها مطرح می شود که طرح این مباحث باعث می شود، ذهن دانشگاهیان اعم از اساتید و دانشجویان از رسالت اصلی دانشگاه که همان تلاش برای رشد علمی کشور است دور بماند؛ انتخاب رئوسای دانشگاه‌ها با مدل های غیر قانونی، اعزام تیم های  حاشیه ساز سه نفره و بازگرداندن دانشجویانی که با دلایل موجه و قانونی اخراج گشته اندو...  از این دست مسائل حاشیه ای هستند که تحلیل ما دانشجویان بر این است که این اقدامات موجب خواهد شد که دانشگاه ها به باشگاهی برای احزاب سیاسی تبدیل گردد، اما لازم به ذکر است که در همین حسینه امام خمینی در محضر رهبرمان متعهد می‌شویم که هرگز نخواهیم گذاشت که دوران سیاه دوم خرداد بار دیگر در دانشگاه های کشور تکرار گردد.


۳-  اما مساله ای که شاید از دو مساله قبل نیز مهم تر  می باشد، وزارت علومی است که با اهتمام مشغول به انجام  یک خطای راهبردی است، مساله واگذاری برخی اختیارات برخلاف قانون و منطق است.


یکی از دغدغه های ویژه انقلاب در برهه کنونی مساله فرهنگ می‌باشد و بخش مهمی از فرهنگ ناظر به فرهنگ عمومی و باور به فرهنگ اسلامی است. امروز شاهدیم از طرفی عده ای سعی می کنند با تنزل دادن شاخص ها و حداقلی کردن آن ها فضای بی بندوباری در عرصه های  مختلف فرهنگی را  به وجود بیاورند و در مقابل نیز عده ای به اشتباه و با ارائه شاخص های نه چندان درست سعی در سیاه جلوه دادن اوضاع فرهنگ عمومی کشور می‌نمایند و تفاوت‌هایی را که به برکت انقلاب اسلامی در فضای فرهنگ عمومی ناشی شده است را نادیده می‌گیرند.

 

سوال جنبش دانشجویی از رهبر در باب فرهنگ

* حال سوال ما این است شاخص های ارتقا یا تنزل سطح فرهنگ عمومی در کشور چیست و چه مصداق هایی دارد و نقش جنبش دانشجویی در ارتقای این شاخص‌ها چگونه خواهد بود؟


از طرفی دیگر  نگرانی ما رفت و آمد دولت ها است که باعث ایجاد حرکت سینوسی در مقوله فرهنگ می باشد. و تاسف بیشتر این است که هم اکنون این حرکت سینوسی باعث شکل گیری یک شبه رجعت به دوران اصلاحات و عدم باور متولیان به فرهنگ اصیل اسلامی و انقلابی است،که این مسئله در عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصادیقی همچون صدور مجوز‌ها و رفع توقیف برای آثاری که در تناقض آشکار با مبانی انقلاب اسلامی می باشد،نمایان است.


در تاریخ دولت‌های جمهوری اسلامی، شاهد آن بودیم که دولت های مختلف گفتمان های مختلف را مطرح نموده و سعی در گسترده کردن آن گفتمان دارند، اما مرور گذشته نشان می دهد که دولت ها در جامه عمل پوشاندن به گفتمان مطلوب خود به طور کامل موفق نبوده اند و یا دچار اشتباه شده اند و  توجه بیش از حد به یک سو، آن ها را از ابعاد دیگر غافل ساخته است.


از سوی دیگر گاه این گفتمان ها باعث تخریب دول گذشته شده یا یک بی ثباتی را در نظام سیاست گذاری کشور به همراه داشته است. سوال ما از رهبر عزیز انقلاب این است که حلقه اصلی مفقوده دولت ها چه بوده و چه چیزی باعث به ثمر ننشستن کامل دغدغه هایشان گشته؟ مساله از گفتمان بوده یا مساله از عملکرد دولت ها؟ و ما نسل سومی ها که شما ماموریت جامعه سازی را به عهده ما گذاشتید چه گفتمانی را باید علم داری کنیم؟


در همین جا لازم به ذکر است که بسیج دانشجویی دانشگاه های سراسر کشور ،نسبت خود را با دولت ها نه عداوت و نه اخوت تعریف می کند،بلکه همواره شاخصه ها و آرمان های مقدس انقلاب اسلامی را به عنوان سنگ محک خود در ارزیابی دولت ها قرار داده است.


امر به معروف و نهی از منکر مورد غفلت واقع شده

* متاسفانه امر به معروف و نهی از منکر که از رکن های اساسی دین اسلام  و قانون اساسی می باشد مورد غفلت واقع شده است.


یک مساله مهم در این حوزه امر به معروف و نهی از منکر مسئولین و کارگزاران است. متاسفانه امروز شاهد آن هستیم که مسئولین و کارگزاران سعی می کنند به مردم نزدیک نشوند چه برسد به این که در مظان امر به معروف و نهی از منکر مردم قرار گیرند و متاسفانه این آفت تلاش برای عدم هم نشینی و هم صحبتی با مردم آن قدر گسترده شده است که برخلاف تاکیدات چندین باره حضرتعالی مسئولین سه قوه، وزرای محترم، برخی فرماندهان نیروهای مسلح، مسئولین صدا وسیما و غیره حتی حاضر به حضور در جمع های دانشجویی نیز نیستند!

 

احسان چنارانی، نماینده جنبش عدالت‌خواه پیش روی رهبر حرف‌های صریح در خصوص ربوی بودن سیستم بانک‌های کشور می‌زند:

 

 

نظام بانکی کشور به عینه همان کارکرد نظام فاسد بانکی ربوی را ایفا میکند

* نظام بانکی کشور یکی از اصلی ترین چالش‌های حال حاضر اقتصاد ایران است. نظامی که به عینه همان کارکرد نظام فاسد بانکی ربوی را ایفا می کنند و حتی معدود کار ویژه‌های مثبت بانک در غرب را هم ندارد،  مواردی چون ربوی بودن و اخلال در نظام اقتصادی به‌واسطه‌ی ورود در سوداگری به‌جای تولید، از مصادیق این امر است.


اداره‌ی امور کشور، مستلزم گرایش جناح‌ها و گروه‌های سیاسی به وفاق و دوری از قبیله‌گرایی سیاسی است. این تنش و حاشیه‌سازی که ناشی از سیاست‌زدگی مفرط و دشمن‌پنداری طرف مقابل است، کشور را دچار حاشیه‌های مخرب و دعواهای سیاسی کم‌اهمیت می‌نماید، و موجب اتلاف سرمایه‌های فکری و انسانی می‌شود. اشکال‌گیری و بهانه‌جویی، متهم نمودن دولت به سازشکاری و خوشنود شدن از شکست دولت در برنامه‌های خود، از یک سو و سعی در منزوی نمودن منتقدان با زدن برچسب افراطی‌گری از سوی دیگر، از جمله نمودهای روحیه‌ی انتقام گیری سیاسی در فضای کنونی کشور است.

 

در رابطه با تحولات فرهنگی کشور در سالهای پس از انقلاب اسلامی، ما بر این اعتقادیم که قسمت اعظمی از این تحولات، نشات گرفته از تغییرات اقتصادی رخ داده در کشور است. به این معنی که آزادسازی و لیبرالیسم اقتصادی، لیبرالیسم فرهنگی را به دنبال خواهد داشت و نمی توان از سویی سیاست‌های اقتصادی لیبرال را به مرحله اجرا گذاشت و از سوی دیگر تبعات فرهنگی آن را نپذیرفت. در سال‌های پس از جنگ که نسخه‌های اقتصادی بانک جهانی وصندوق بین المللی پول، در دستور کار مسئولین کشور قرار گرفت، بحث تهاجم فرهنگی در فضای کشور مطرح گشت؛ درحالی‌که در آن دوران و سال‌های پس از آن، بیش و پیش از تهاجم فرهنگی، کشور مورد تهاجم اقتصادی واقع گشت و تحولات فرهنگی متاثر از تحولات اقتصادی کشور بود. ما معتقدیم در نسبت میان اقتصاد و فرهنگ باید تأملی جدی‌تر صورت پذیرد و به این اقتضائات و پیامدها توجه شود.

 

در انتها به نکته ای اشاره می‌کنیم که به نظر می‌رسد در این برهه از جمهوری اسلامی بسیار اهیمت دارد:

* مسئله جمعیت که حضرتعالی به آن بارها اشاره کرده اید،اما متاسفانه برای رفع این موضوع بازخوردهای مناسبی در بین مسئولین وجود نداشته است، برای نمونه یکی از مهم ترین مسائلی که سن ازدواج جوانان را به تاخیر می اندازد ،مسئله سربازی است هر چند ما نیز به داشتن مهارت نظامی واقف هستیم ،اما مدت زمان بیش از حد سربازی و هم چنین عدم ثبات قانون نظام وظیفه سبب شده است که سن ازدواج در بین جوانان به تاخیر افتاده و این موضوع تاثیر مستقیمی در نرخ رشد جمعیت داشته باشد. حداقل پیشنهادی که به نظر ما می رسد خدمتتان عرض کنیم، کاهش مدت زمان سربازی به آموزش مسائل نظامی و هم چنین تخصصی کردن سربازی مانند بسیاری از کشورها می باشد.»

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار